Gå til innhold

Godt kjøp?

Ranger emnet

Ingpling

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny bil og har egentlig ikke så mye peiling på biler. Har kommet frem til at det er to biler det står mellom. Begge koster 119 000,- og begge er skiftet alle slitedeler på.

Den ene er en Opel vectra 1,8 CD 2000 modell med 116 HK. Den har gått 81 200 km og har kun hatt en eiger før (en rolig gammel mann).

Den andre er en Audi A4 1,6 1998 modell med 101 HK. Den har gått 87 400 km og har også bare vært eigd av en gammel mann.

Opelen er mørke blå og audien er lysegrå. De har likt ekstrautstyr med unntak av at opelen har kjøre-computer og grøftelys.

Begge er fine i lakken og ingen synlige skader.

Hva mer bør jeg se etter og hvilke av bilene er å anbefale?

audi.jpg

opel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se km stand på Opel'en! HAr hørt at mange som klarer å kødde med km stand på dem.....Anbefaler Opel for det jeg:D

Hvorfor anbefaler du Opel hvis du aldri har kjørt en bil (noe du teoretisk sett aldri skal ha gjort).

I følge NAF Autoindex pr. mai 2006 ligger Audi en del over snittet på fornøyde eiere mens Opel nesten ligger på bånnm dessverre. Snittet er rundt hva Mercedes- og Volkswageneiere tenker om bilene sine, slik at man skal få en pekepinn. Stuttgartene ligger respektive rett over snitt, mens Wolfsburgerne ligger rett under snitt. Det er faktisk bare Chrysler-, Hyundai- og Fiateiere som er mindre fornøyde i Autoindex 2006.

På bilen, som teller 40%, ligger Opel-eiere i samme posisjon som totalt sett, og kundelojaliteten er dårlig, 3rd dårligst. Derimot synspunkter på verksted og forhandler er Opel ganske høyt oppe, rett under snitt på begge. Toyota og BMW tangerer toppen, bare for sammenligning.

Og Audi-eiere? De tenker ganske høyt om bilen, og har forholdsvis stor lojalitet til merke. Derimot er det motsatt for Opel-eierene, Audi-eierene liker nemlig ikke verkstedene og forhandlerene og Audi ligger som fjerde dårligst i begge sistnevnte kategorier.

Dette er selvfølgelig bare en pekepinn.

Mitt råd er egentlig bare, prøvekjør begge to så det holder for deg, og gjør deg så opp flere meninger. Audi er vel mest forbundet med kvalitet blant disse to, og personlig har jeg sett et par Vectraer med små rustproblemer, men dette kan være rettet opp på 2000-modellene.

Lykke til i bilvalget, synd jeg ikke kan hjelpe mer. Som sagt, kjør dem begge hvis du allerede ikke har gjort deg.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor anbefaler du Opel hvis du aldri har kjørt en bil (noe du teoretisk sett aldri skal ha gjort).

I følge NAF Autoindex pr. mai 2006 ligger Audi en del over snittet på fornøyde eiere mens Opel nesten ligger på bånnm dessverre. Snittet er rundt hva Mercedes- og Volkswageneiere tenker om bilene sine, slik at man skal få en pekepinn. Stuttgartene ligger respektive rett over snitt, mens Wolfsburgerne ligger rett under snitt. Det er faktisk bare Chrysler-, Hyundai- og Fiateiere som er mindre fornøyde i Autoindex 2006.

På bilen, som teller 40%, ligger Opel-eiere i samme posisjon som totalt sett, og kundelojaliteten er dårlig, 3rd dårligst. Derimot synspunkter på verksted og forhandler er Opel ganske høyt oppe, rett under snitt på begge. Toyota og BMW tangerer toppen, bare for sammenligning.

Og Audi-eiere? De tenker ganske høyt om bilen, og har forholdsvis stor lojalitet til merke. Derimot er det motsatt for Opel-eierene, Audi-eierene liker nemlig ikke verkstedene og forhandlerene og Audi ligger som fjerde dårligst i begge sistnevnte kategorier.

Dette er selvfølgelig bare en pekepinn.

Mitt råd er egentlig bare, prøvekjør begge to så det holder for deg, og gjør deg så opp flere meninger. Audi er vel mest forbundet med kvalitet blant disse to, og personlig har jeg sett et par Vectraer med små rustproblemer, men dette kan være rettet opp på 2000-modellene.

Lykke til i bilvalget, synd jeg ikke kan hjelpe mer. Som sagt, kjør dem begge hvis du allerede ikke har gjort deg.

Eirik

Hvor fornøyde bileiere er med bilene sine sier jo ingenting om den faktiske kvaliteten. Hva med følgende teori: Audi og mercedeseiere vet at de har betalt overpris for bilene sine, så når de skal være med i slike undersøkelser, skryter de på seg å være kjempefornøyde? Og undersøkelsen sier tydeligvis lite om hva som gjør opeleiere misfornøyde med bilene sine. Kanskje det rett og slett er fordi de blir mobbet av naboen som kjører mercedes eller audi?

Nei.. når det gjelder disse to bilene tror jeg ikke kvaliteten skiller all verden. Hvor lenge skal bilen beholdes? Annenhåndsverdi kan jo være en issue her. Audi har vel tradisjonelt hatt høy annenhåndsverdi, ihvertfall quattro-modellene, mens opel pleier å synke raskere i pris.. Men hvis du skal ha bilen til den detter sammen har det jo lite å si likevel.. Når det gjelder reparasjoner osv, tror jeg begge bilene er relativt kompliserte å gjøre ting på selv, de er vel begge såpass nye at slike ting som servicer blir tatt på merkeverksted for å få stempel i boka:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hva det vil koste å forsikre bilene.

Ikke fordi jeg har Opel selv, men jeg ville nok ha gått for Opel'n med tanke på at man får mer for pengene.

StreetRacer1991 - Gi meg en sikker kilde på at dette stemmer, for dette tror jeg ikke før jeg får se det :) 81 000km på 6 år høres da ikke ille ut.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fornøyde bileiere er med bilene sine sier jo ingenting om den faktiske kvaliteten. Hva med følgende teori: Audi og mercedeseiere vet at de har betalt overpris for bilene sine, så når de skal være med i slike undersøkelser, skryter de på seg å være kjempefornøyde? Og undersøkelsen sier tydeligvis lite om hva som gjør opeleiere misfornøyde med bilene sine. Kanskje det rett og slett er fordi de blir mobbet av naboen som kjører mercedes eller audi?

Nei.. når det gjelder disse to bilene tror jeg ikke kvaliteten skiller all verden. Hvor lenge skal bilen beholdes? Annenhåndsverdi kan jo være en issue her. Audi har vel tradisjonelt hatt høy annenhåndsverdi, ihvertfall quattro-modellene, mens opel pleier å synke raskere i pris.. Men hvis du skal ha bilen til den detter sammen har det jo lite å si likevel.. Når det gjelder reparasjoner osv, tror jeg begge bilene er relativt kompliserte å gjøre ting på selv, de er vel begge såpass nye at slike ting som servicer blir tatt på merkeverksted for å få stempel i boka:)

mvh oddi

Som jeg sa, det er bare en pekepinn, ikke noen fasit eller avgjørende resultat. Likevel, Volvo lå ganske langt nede før, samme med Volkswagen, Skoda og Audi. Alle disse klatrer, fordi de har jobbet med kunderesponsen. Stoler delvis på NAF Autoindex, men brakedownstatestikk er minst like viktig.

Og ja, Opel pleier jo å falle i pris. Det ser man her, den er ikke akkurat dyr for å være en 2000-modell.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hva det vil koste å forsikre bilene.

Ikke fordi jeg har Opel selv, men jeg ville nok ha gått for Opel'n med tanke på at man får mer for pengene.

StreetRacer1991 - Gi meg en sikker kilde på at dette stemmer, for dette tror jeg ikke før jeg får se det :) 81 000km på 6 år høres da ikke ille ut.

Hehehe..Nei det gjør ikke det...bare sa det siden vi har hatt to stk Vectra'er samme krosseri som den her oppe. Begge hadde noe tull med km standen, pluss har hørt det fra en kompis...jaja:P hehe ikke tenk på det...det var sikkert bare vi som hadde uflaks den tiden vi eide de to bilene! :) Opel Vectra er lettsolgte biler!!

Liker Vectra'er :)

Crime is Not my Style!

- Opel Vectra A 1991. Vectra A 2000 fangere ønskes kjøpt, ta kontakt.

x Mercedes 230E W124

X Bmw E30 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøper fra en seriøs bedrift så jeg rekner egentlig med at de ikke jukser med bilene.

Skal prøvekjøre begge bilene i morgen. Forsikring har jeg ikke tenkt noe på enda. Er det dyrere å forsikre den ene enn den andre?

Har tenkt å ha bilen en stund så om verdien på de synker i forskjellig takt gjør ikke noe.

Men begge er bra kjøp da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har ikke dette litt å si hvordan jeg som eier tar vare på bilen? Viss jeg er flink å vaske den så har det vel ikke så mye å si?

Ett godt vedlikehold hjelper utrolig mye på ja! En vask i uka hjelper mye!;)

Jeg hadde gått for Opelen. (Og jeg liker egentlig ikke Opel, ikke Audi heller for den saks skyld.)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde gått for audien! har hørt at det er mye tull med de opelene! men jeg hadde titta på mange andre slags biler til samme pris og årsmodell en bare audien og opelen!! http://www.autodb.no så kan du jo sammenligne andre audier og opeler av samme type i pris og til og med kanskje finne deg noe bedre

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider