Gå til innhold

B230K. mer effekt?

Ranger emnet


stig89

Anbefalte innlegg

Jeg har en 88mod 240 med 230K motor, men er sugen på litt mer effekt i den!

Hva kan gjøres med den uten at det blir dyrt! er 17år og får lappen i januar, så har ikke alt for mye penger, men har god tilgang til deler! Familien eier og driver en Viking stasjon med tilhørende bilopphuggeri og biloppsamlingsplass, så der dukker det jo opp litt av hvert!

 

Turbo er uaktuelt! tenkte mer på å bytte topp, kam, gasser og lignende!

Hvordan topp er eventuelt best å sette på, og hva må gjøres for å bytte topp? er det enkelt, eller burde jeg få noen som har gjort det før til å hjelpe meg..? hva er best/enklest, å bytte hele toppen eller bare kammen? Hvilken kam er best, hvor kan man få tak i, og hvor mye må jeg regne med å betale for det? Og eventuelt hvilke biler sitter disse delene på orginalt?

 

Sitter en vanlig 4-trinns kasse på den. Er det noe vits å bytte til 5-trinns kasse, eller overdrive kasse?

 

Har prøvd å søke, men fant lite jeg skjønte så mye av!

 

Takker for alle fornuftige svar og håper på god hjelp:)

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den toppen du har nå MÅ du vel ha, ellers så må du bytte stempler også.

 

Du kan jo alltids ha grenrør, doble weber-gassere fra Ford Granada, f.eks..

 

Hvis du skal ha enda billigere trim, kan du se om du finner eksosmanifold fra en volvo 360. De skal visstnok "fløde" bedre enn 240-manifoldene..

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og åssen er det forresten å sette inn en nyere motor? f.eks fra en 850! hvordan blir det med tanke på at 850 er framhjulsstrekk?

 

Regner ikke med at det blir aktuelt, men hadde vært morsomt! Er gunstig motor å få tak i, og med tanke på at jeg forhåpentligvis kan få dette ganske billig, så lurte jeg på om dette er vanskelig...?

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo solgte på slutten av 80 og begynnelsen av 90-tallet en trimsats til 740 med B230K som ga 130 hk ved 5500 omdr/min og 194 nm ved 2700 omdr/min. Satsen besto av V-kamaksel og bakakselutveksling 3,73:1 og hadde delenr 8360 120. Hvorfor de ikke solgte samme satsen til 240 vet jeg ikke, men uansett forteller dette at K-motoren responderer ganske godt på kamakseltrim, noe som tyder på ganske effektivt innsugningssystem, i motsetning til A-motorene. KG-trimning anbefaler videre å bytte Solex-forgasseren mot en Weber 36 DCD eller tilsvarende, noe som burde gi ytterligere noen hester.

 

Dette er billig trim og gir en motor som er betraktelig tøffere oppover i turtallsregisteret enn K-motoren er originalt. Hvis jeg ikke husker feil så sitter det T-kam i 230K originalt. Den er snill på toppen, men har godt dreiemoment lavere ned i turtallsregisteret.

 

Får du tak i etpar Weber 45DCOE eller Dellorto 45DHLA så bør du kunne få betraktelig flere hester, men husk at dette er en motor som er konstruert for god drivstofføkonomi, så noe særlig over 160 hk bør du vel kanskje ikke gå. Jeg har en slik stående selv som jeg kunne tenke meg å gjøre noe artig med, men det får bli ved en senere anledning...

 

En motor fra Volvo 850 går også an å montere, men det er betraktelig mye mer jobb. Den er konstruert for tverrstilt montering og har et helt annet boltmønster mot girkassa, noe som blant annet betyr ombygging av bunnpanne og motorfester og bytte av girkasse til M90 fra 960/S90 2,5 liter rekkesekser (B6254), eventuelt en annen girkasse via adapter.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for bra svar! :)

 

Men har en 240 til, den skal jeg bare brukee fra jeg får lappen i januar og frem til den dør eller 1.juni! Den sitter det en B230A motor i, er den ett bedre utgangspunkt? med tanke på og sette på 16v topp og lignende?

 

Og hvordan er det med 5-trinns vs 4-trinns? hva blir forskjellen? hva er mest økonomisk å kjøre med, og hva er best å børne med? :P

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230A er muligens et litt bedre utgangspunkt, men ingen av dem kan brukes med 16V-topp uten å gjøre noe med stemplene. Dessuten har hverken A eller K råder som setter særlig pris på det turtallet en trimmet 16V kan prestere.

 

Hva girkasse angår er nok en 5-trinns (M47) mer økonomisk enn en 4-trinns (M45), men til burning vil jeg nok anbefale en M45. M47 har ikke akkurat ry på seg for å være spesielt solide. Kanskje er likevel det beste til burning nettopp den girkassa som sitter i bilen nå, uansett hva med måtte være (med unntak av automat), siden det medfører masse annet riff raff hvis du skal bytte girkasse. Dette på grunn av at du også må bytte mellomaksel og kanskje en del annet småtteri.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker om billig trim, og drar inn 16V-topp, er det MASSE andre ting jeg ville ha vurdert først..

 

Turbo, for eksempel.. Hvorfor er det enn "nei" tema?

 

ExceL: Regreima sporer ikke av, men det er jo ett beskyttelses-deksel for regreima.. DVS: Du kan skade regreima lettere hvis den plata er borte..

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter det ei plate på selve reimhjulet, eller er det plastdekselet du tenker på? Kamreima må ha en styring et eller annet sted, men det sitter vel kanskje på det lille veivdrevet, strammehjulet eller "mellomakselen"? Har sett mange motorer, røde motorer inkludert med helt frittliggende kamdrev, så dette burde nok gå bra uten at reima sporer av.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker om billig trim, og drar inn 16V-topp, er det MASSE andre ting jeg ville ha vurdert først..

 

Turbo, for eksempel.. Hvorfor er det enn "nei" tema?

 

ExceL: Regreima sporer ikke av, men det er jo ett beskyttelses-deksel for regreima.. DVS: Du kan skade regreima lettere hvis den plata er borte..

 

Og hva er alle de andre tinga du tenker på da? 16v toppen dro jeg inn pga deletilgangen jeg har! er jeg heldig og det kommer inn en bil på jobben med 16v topp og da kansje defekt motor, så kan jeg få den så godt som gratis. Turbo er i utgangspuktet uaktuelt pga det blir mye stress med bytting av stempler osv..

Volvo <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Reodor, man kan jo skade reima lettere og, hvis man fjerner plata?

 

Joda, hvis du tenker på beskyttelsesdekselet så øker selvsagt risikoen for alvorlige kamreimhavarier, men neppe på grunn av at den hopper av av seg selv.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår