Gå til innhold

B230K. mer effekt?

Ranger emnet


stig89

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sitter det ei plate på selve reimhjulet, eller er det plastdekselet du tenker på? Kamreima må ha en styring et eller annet sted, men det sitter vel kanskje på det lille veivdrevet, strammehjulet eller "mellomakselen"? Har sett mange motorer, røde motorer inkludert med helt frittliggende kamdrev, så dette burde nok gå bra uten at reima sporer av.

 

 

Reodor F

 

Alle registerreimtannhjulene har litt mindre diameter på midten (konkav flate mot reima) slik at reima styres mot midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hvis du tenker på beskyttelsesdekselet så øker selvsagt risikoen for alvorlige kamreimhavarier, men neppe på grunn av at den hopper av av seg selv.

 

 

Reodor F

 

Ja akkurat det svaret jeg lengta etter, at den ikke hopper av av seg selv..

Jeg skal da ikke skade den fine volvon min?! (A):uhhmmwhat?:

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Bytte stempler? Kjør lavt trykk.... :)

 

Eller bruk en K-motor, sett på 530/531-topp og turbo.. Da kan du lade mer..

 

Jeg er ikke spesielt begeistret over tanken på å bruke en K-motor med vanlig topp og turbolading. Forsenkingen i stempeltoppen (altså forbrenningsrommet) har ganske skarpe kanter mot selve stempeltoppen. Dette kan gi problemer med glødetenning, tenningsbank og ineffektiv forbrenning vil jeg tro. Ikke spesielt festlig i en turbobil. Hvis vi studerer et turbostempel, så ser vi derimot at det er en ganske svakt skrånende overgang mot forsenkingen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo solgte på slutten av 80 og begynnelsen av 90-tallet en trimsats til 740 med B230K som ga 130 hk ved 5500 omdr/min og 194 nm ved 2700 omdr/min. Satsen besto av V-kamaksel og bakakselutveksling 3,73:1 og hadde delenr 8360 120. Hvorfor de ikke solgte samme satsen til 240 vet jeg ikke, men uansett forteller dette at K-motoren responderer ganske godt på kamakseltrim, noe som tyder på ganske effektivt innsugningssystem, i motsetning til A-motorene. KG-trimning anbefaler videre å bytte Solex-forgasseren mot en Weber 36 DCD eller tilsvarende, noe som burde gi ytterligere noen hester.

 

Dette er billig trim og gir en motor som er betraktelig tøffere oppover i turtallsregisteret enn K-motoren er originalt. Hvis jeg ikke husker feil så sitter det T-kam i 230K originalt. Den er snill på toppen, men har godt dreiemoment lavere ned i turtallsregisteret.

 

Får du tak i etpar Weber 45DCOE eller Dellorto 45DHLA så bør du kunne få betraktelig flere hester, men husk at dette er en motor som er konstruert for god drivstofføkonomi, så noe særlig over 160 hk bør du vel kanskje ikke gå. Jeg har en slik stående selv som jeg kunne tenke meg å gjøre noe artig med, men det får bli ved en senere anledning...

 

En motor fra Volvo 850 går også an å montere, men det er betraktelig mye mer jobb. Den er konstruert for tverrstilt montering og har et helt annet boltmønster mot girkassa, noe som blant annet betyr ombygging av bunnpanne og motorfester og bytte av girkasse til M90 fra 960/S90 2,5 liter rekkesekser (B6254), eventuelt en annen girkasse via adapter.

 

Reodor F

 

Sikker på at det ikke var T-kamaksel og 3.73 utveksling?

Mener jeg faktisk fant satsen til 240 og i en av katalogene hjemme..

 

KG anbefaler forresten T-kamaksel til K-motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er vitsen med å ha av reim deksel ? klart har du et motor rom som er strøkent samt motor som er deretter og en annen form for beskyttelse så kan det jo være litt stiligt men.... jeg vil ikke anbefale det på en motor som ser ut som et h....e pg motor rom i samme stil. en ting skal du tenke på, det er ikke mye som skal til for at den kuttes opp av ting som kommer flyvenes oppunder bilen eller dens slags ting. og da ryker toppen din, hvis jeg ikke tar helt feil så har K motoren flate stempel dvs, ingen ventil spor. (utdypningsspor for å hindre ventil smell) da vil den slå i hvis reima di ryker.

husk også at olje, vann (spes med frostveske) er tærenes på reima og korter ned leve tiden, i værste fall revning. det er altså en grunn for at den er der..

Reima blir for øvrigt holdt på plass av sporene og balanse hjulet, men sørg for at reima er sikkeligt satt på før stramming skjer. den hopper ikke av men du øker sjansene for det hvis reima ikke er satt skikkleligt på hjulene.

etter stramming så er den selvrettenes dvs. at den finner et balansepunkt der reima kan gå, er ikke reima satt skikkeligt innpå så kan du risikere at den ikke finner dette punktet 100% og kan dermed hoppe av hvis den sitter for langt ute.

 

hva er vitsen med å trimme en K motor (en gubbe motor) er vel billigere å skaffe seg en b230ET eller noe i den duren, da har du jo mere igjenn for pengene også. men men. opp til deg det :)

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Jeg har en 88mod 240 med 230K motor, men er sugen på litt mer effekt i den!

Hva kan gjøres med den uten at det blir dyrt! er 17år og får lappen i januar, så har ikke alt for mye penger, men har god tilgang til deler! Familien eier og driver en Viking stasjon med tilhørende bilopphuggeri og biloppsamlingsplass, så der dukker det jo opp litt av hvert!

 

Turbo er uaktuelt! tenkte mer på å bytte topp, kam, gasser og lignende!

Hvordan topp er eventuelt best å sette på, og hva må gjøres for å bytte topp? er det enkelt, eller burde jeg få noen som har gjort det før til å hjelpe meg..? hva er best/enklest, å bytte hele toppen eller bare kammen? Hvilken kam er best, hvor kan man få tak i, og hvor mye må jeg regne med å betale for det? Og eventuelt hvilke biler sitter disse delene på orginalt?

 

Sitter en vanlig 4-trinns kasse på den. Er det noe vits å bytte til 5-trinns kasse, eller overdrive kasse?

 

Har prøvd å søke, men fant lite jeg skjønte så mye av!

 

Takker for alle fornuftige svar og håper på god hjelp:)

 

 

KJØP EN VOLVO S60R PÅ SKRAPHANDEL I SVERIGE *(15LAPPER MED ALT DU TRENGER) DA HAR DU 250HK, + 15LAPPER I TRIM DA HAR DU 600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår