EVOLVE_88 Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 om du har så god tilgang så får du da lett en turbomotor?? noe fra 940 feks.. Siter -volvo 240 88mod 240GLE -Turbo prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Sitter det ei plate på selve reimhjulet, eller er det plastdekselet du tenker på? Kamreima må ha en styring et eller annet sted, men det sitter vel kanskje på det lille veivdrevet, strammehjulet eller "mellomakselen"? Har sett mange motorer, røde motorer inkludert med helt frittliggende kamdrev, så dette burde nok gå bra uten at reima sporer av. Reodor F Alle registerreimtannhjulene har litt mindre diameter på midten (konkav flate mot reima) slik at reima styres mot midten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig89 Skrevet November 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 om du har så god tilgang så får du da lett en turbomotor?? noe fra 940 feks.. Er jo ikke så alt for mange turbobiler langs veiene, og dem er enda sjeldnere hos huggern;) Siter Volvo <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Joda, hvis du tenker på beskyttelsesdekselet så øker selvsagt risikoen for alvorlige kamreimhavarier, men neppe på grunn av at den hopper av av seg selv. Reodor F Ja akkurat det svaret jeg lengta etter, at den ikke hopper av av seg selv.. Jeg skal da ikke skade den fine volvon min?! (A):uhhmmwhat?: Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Er jo ikke så alt for mange turbobiler langs veiene, og dem er enda sjeldnere hos huggern;) Flere av de enn 16v, er også mer jobb å bygge om til 16v. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet November 19, 2006 Rapporter Share Skrevet November 19, 2006 Bytte stempler? Kjør lavt trykk.... :) Eller bruk en K-motor, sett på 530/531-topp og turbo.. Da kan du lade mer.. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Bytte stempler? Kjør lavt trykk.... :) Eller bruk en K-motor, sett på 530/531-topp og turbo.. Da kan du lade mer.. Jeg er ikke spesielt begeistret over tanken på å bruke en K-motor med vanlig topp og turbolading. Forsenkingen i stempeltoppen (altså forbrenningsrommet) har ganske skarpe kanter mot selve stempeltoppen. Dette kan gi problemer med glødetenning, tenningsbank og ineffektiv forbrenning vil jeg tro. Ikke spesielt festlig i en turbobil. Hvis vi studerer et turbostempel, så ser vi derimot at det er en ganske svakt skrånende overgang mot forsenkingen. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Volvo solgte på slutten av 80 og begynnelsen av 90-tallet en trimsats til 740 med B230K som ga 130 hk ved 5500 omdr/min og 194 nm ved 2700 omdr/min. Satsen besto av V-kamaksel og bakakselutveksling 3,73:1 og hadde delenr 8360 120. Hvorfor de ikke solgte samme satsen til 240 vet jeg ikke, men uansett forteller dette at K-motoren responderer ganske godt på kamakseltrim, noe som tyder på ganske effektivt innsugningssystem, i motsetning til A-motorene. KG-trimning anbefaler videre å bytte Solex-forgasseren mot en Weber 36 DCD eller tilsvarende, noe som burde gi ytterligere noen hester. Dette er billig trim og gir en motor som er betraktelig tøffere oppover i turtallsregisteret enn K-motoren er originalt. Hvis jeg ikke husker feil så sitter det T-kam i 230K originalt. Den er snill på toppen, men har godt dreiemoment lavere ned i turtallsregisteret. Får du tak i etpar Weber 45DCOE eller Dellorto 45DHLA så bør du kunne få betraktelig flere hester, men husk at dette er en motor som er konstruert for god drivstofføkonomi, så noe særlig over 160 hk bør du vel kanskje ikke gå. Jeg har en slik stående selv som jeg kunne tenke meg å gjøre noe artig med, men det får bli ved en senere anledning... En motor fra Volvo 850 går også an å montere, men det er betraktelig mye mer jobb. Den er konstruert for tverrstilt montering og har et helt annet boltmønster mot girkassa, noe som blant annet betyr ombygging av bunnpanne og motorfester og bytte av girkasse til M90 fra 960/S90 2,5 liter rekkesekser (B6254), eventuelt en annen girkasse via adapter. Reodor F Sikker på at det ikke var T-kamaksel og 3.73 utveksling? Mener jeg faktisk fant satsen til 240 og i en av katalogene hjemme.. KG anbefaler forresten T-kamaksel til K-motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoSkrue Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 hva er vitsen med å ha av reim deksel ? klart har du et motor rom som er strøkent samt motor som er deretter og en annen form for beskyttelse så kan det jo være litt stiligt men.... jeg vil ikke anbefale det på en motor som ser ut som et h....e pg motor rom i samme stil. en ting skal du tenke på, det er ikke mye som skal til for at den kuttes opp av ting som kommer flyvenes oppunder bilen eller dens slags ting. og da ryker toppen din, hvis jeg ikke tar helt feil så har K motoren flate stempel dvs, ingen ventil spor. (utdypningsspor for å hindre ventil smell) da vil den slå i hvis reima di ryker. husk også at olje, vann (spes med frostveske) er tærenes på reima og korter ned leve tiden, i værste fall revning. det er altså en grunn for at den er der.. Reima blir for øvrigt holdt på plass av sporene og balanse hjulet, men sørg for at reima er sikkeligt satt på før stramming skjer. den hopper ikke av men du øker sjansene for det hvis reima ikke er satt skikkleligt på hjulene. etter stramming så er den selvrettenes dvs. at den finner et balansepunkt der reima kan gå, er ikke reima satt skikkeligt innpå så kan du risikere at den ikke finner dette punktet 100% og kan dermed hoppe av hvis den sitter for langt ute. hva er vitsen med å trimme en K motor (en gubbe motor) er vel billigere å skaffe seg en b230ET eller noe i den duren, da har du jo mere igjenn for pengene også. men men. opp til deg det :) Siter Mitt Prosjekt : Overhaling av b230ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T0R-A Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Jeg har en 88mod 240 med 230K motor, men er sugen på litt mer effekt i den!Hva kan gjøres med den uten at det blir dyrt! er 17år og får lappen i januar, så har ikke alt for mye penger, men har god tilgang til deler! Familien eier og driver en Viking stasjon med tilhørende bilopphuggeri og biloppsamlingsplass, så der dukker det jo opp litt av hvert! Turbo er uaktuelt! tenkte mer på å bytte topp, kam, gasser og lignende! Hvordan topp er eventuelt best å sette på, og hva må gjøres for å bytte topp? er det enkelt, eller burde jeg få noen som har gjort det før til å hjelpe meg..? hva er best/enklest, å bytte hele toppen eller bare kammen? Hvilken kam er best, hvor kan man få tak i, og hvor mye må jeg regne med å betale for det? Og eventuelt hvilke biler sitter disse delene på orginalt? Sitter en vanlig 4-trinns kasse på den. Er det noe vits å bytte til 5-trinns kasse, eller overdrive kasse? Har prøvd å søke, men fant lite jeg skjønte så mye av! Takker for alle fornuftige svar og håper på god hjelp:) KJØP EN VOLVO S60R PÅ SKRAPHANDEL I SVERIGE *(15LAPPER MED ALT DU TRENGER) DA HAR DU 250HK, + 15LAPPER I TRIM DA HAR DU 600 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 du har faktisk 300HK! og jeg tror du må punge ut mer enn 15løk for 600hk! for 600gamp er IKKE billige! Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morgis Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 KJØP EN VOLVO S60R PÅ SKRAPHANDEL I SVERIGE *(15LAPPER MED ALT DU TRENGER) DA HAR DU 250HK, + 15LAPPER I TRIM DA HAR DU 600 da er han like langt som 850 motoren, bare enda et hakk tilbake i arbeid. Siter Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 15000 kroner for å få 600 hk. Jotakk, det skulle jeg like å se... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 KJØP EN VOLVO S60R PÅ SKRAPHANDEL I SVERIGE *(15LAPPER MED ALT DU TRENGER) DA HAR DU 250HK, + 15LAPPER I TRIM DA HAR DU 600 haha! fortell! Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 KG anbefaler forresten T-kamaksel til K-motoren. Det gjør volvo også, den som sitter der originalt. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.