Gå til innhold

hvordan spille over 150db i a4 avant?

Ranger emnet

trygg

Anbefalte innlegg

morn Dag Gunnar

Jeg er langt fra noen ekspert i dB-drag, men din bil peaker vel ganske lavt, mulig 48Hz er peaken din ?

Jeg hadde en kasse på 65 liter, peak på 71Hz, og den spillte 143dB, så bygde jeg en kasse på 107 liter som peaket på 51Hz og den spillte 146dB, og bilens peak er mellom 68 og 73Hz.. Så nå får jeg se om jeg kan finne en mellomting da, som peaker på rundt 68Hz

Og i ditt tilfelle ville jeg prøvd å bygget en svæææær kasse, og forsket litt mer på f.eks denne:

mattz05.jpg

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er det noen som har forslag til hva jeg må gjöre for å spille over 150db i min a4 avant,

det er ss nw jeg stiller i.(nm 2006.).har fremdeles mine soundstream splx12" og 2 stk soundstream picasso 2000d?

alle forslag taes i mot.

hilsen Dag Gunnnar Borg(147.8db(48hz) person.rek)

kommer med et dyrt alternativ/forslag : bytt til f.eks 2 x 15 " og dobble effekten... da skjer det noe spennende, skal du se...

men det var et dyrt alternativ...:)

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla, Dag...

Har ingen erfaring med dB-drag i stv. enda, men det kommer til neste år! :)

Jeg har hvertfall planer om å "nærme" meg 150dB, men det er med to 15" i en V40, da...

Blir en svær kasse (ca. 200 liter) tunet til å gi en god peak på ca. 50Hz, elementer og porter bakover, evt. porter oppover dersom det første spiller dritt...

Først skal jeg imidlertid tune kassa til 28Hz for å få helt linjær respons fra ca. 30Hz, og så se hvor bilens peakfrekvens er... Deretter bygge jumbo-port...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla, Dag...

Har ingen erfaring med dB-drag i stv. enda, men det kommer til neste år! :)

Jeg har hvertfall planer om å "nærme" meg 150dB, men det er med to 15" i en V40, da...

Blir en svær kasse (ca. 200 liter) tunet til å gi en god peak på ca. 50Hz, elementer og porter bakover, evt. porter oppover dersom det første spiller dritt...

Først skal jeg imidlertid tune kassa til 28Hz for å få helt linjær respons fra ca. 30Hz, og så se hvor bilens peakfrekvens er... Deretter bygge jumbo-port...

jeg har prövd stor kasse og jumboport(bygd av Dag Johansen)men den ble gitt til Zetec da jeg "bare spilte 144.6db60hz".Det ser ut til at mange kommer til å pröve 15".den kassa jeg bruker til vanlig er også den jegkonkurerer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer med et dyrt alternativ/forslag : bytt til f.eks 2 x 15 " og dobble effekten... da skjer det noe spennende, skal du se...

men det var et dyrt alternativ...:)

Det er et alternativ jeg skal pröve men da i bassrace(har lånt meg 2stk RF-T1 15")problemet er at jeg må over i ss1+ med 15"da jeg ikke har mer enn 42cm höyde å gå på(ss-nw)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er det noen som har forslag til hva jeg må gjöre for å spille over 150db i min a4 avant,

det er ss nw jeg stiller i.(nm 2006.).har fremdeles mine soundstream splx12" og 2 stk soundstream picasso 2000d?

alle forslag taes i mot.

hilsen Dag Gunnnar Borg(147.8db(48hz) person.rek)

Du har fortsatt ikke prøvd det siste rådet jeg ga til deg??

Bygg en kasse (eller bestill av meg :tannløs: ) der elementene spiller oppover og porten bakover!

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg en kasse (eller bestill av meg :tannløs: ) der elementene spiller oppover og porten bakover!

Mvh

Dag Johansen

nei ikke ennå, og jeg kommer til å bestille fra deg.

men jeg må vente litt(til over jul)har kjöpt et hus til 3millioner svenske kroner så da blir det sparebudsjett frammover.forresten kassa di spiller 141.7db i bassrace:)

er det noe jeg kan gjöre med bilen eller er det bare effekt og ny kasse som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ikke ennå, og jeg kommer til å bestille fra deg.

men jeg må vente litt(til over jul)har kjöpt et hus til 3millioner svenske kroner så da blir det sparebudsjett frammover.forresten kassa di spiller 141.7db i bassrace:)

er det noe jeg kan gjöre med bilen eller er det bare effekt og ny kasse som gjelder?

Det er mye å hente på plassering av elementer og port i kasse OG plassering av kasse i bil.

Meld i fra når du har tenkt deg over til gamlelandet så kan vi se litt på det.

Elementene dine er gode for langt over 150db, det har vi bevist de siste dagene.

Grattis med nytt hus da..... 3 svenske mill er vel bortimot 2 norske mill det!?:hide

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye å hente på plassering av elementer og port i kasse OG plassering av kasse i bil.

Meld i fra når du har tenkt deg over til gamlelandet så kan vi se litt på det.

Elementene dine er gode for langt over 150db, det har vi bevist de siste dagene.

Grattis med nytt hus da..... 3 svenske mill er vel bortimot 2 norske mill det!?:hide

Mvh

Dag Johansen

du får 116sekr for 100nkr..jeg sier ifra når jeg kommer tilbake til gamle landet.vi treffes vel på NM?

hilsen Dag G Borg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Dag Johansen

En liten ting, særlig med tanke på dB-drag... (Herr Johansen er vel klar over det, men...) Med elementene liggende horisontalt mister man en del slaglengde, selv om hvor mye avhenger av hvilket element det gjelder, selvsagt... Det finnes formler for dette, slik at man vet hvor mye slaglengde man vil miste i hvert enkelt tilfelle.

Dette gjelder sikkert ikke SPL-elementer i stor grad, da de (som jeg har sett og tatt på) har veldig stivt oppheng.

Likevel: Ref. Adire Audios tekniske infosider:

http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/DriverOrientation.pdf

Mine elementer har mykt oppheng, og er designet for lukkede kasser (i utgangspunktet), så jeg satser på vertikal montering...

PS: Hvordan går det med testingene deres, Dag (Johansen)??? Hva er tidens max-måling?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting, særlig med tanke på dB-drag... (Herr Johansen er vel klar over det, men...) Med elementene liggende horisontalt mister man en del slaglengde, selv om hvor mye avhenger av hvilket element det gjelder, selvsagt... Det finnes formler for dette, slik at man vet hvor mye slaglengde man vil miste i hvert enkelt tilfelle.

Dette gjelder sikkert ikke SPL-elementer i stor grad, da de (som jeg har sett og tatt på) har veldig stivt oppheng.

Likevel: Ref. Adire Audios tekniske infosider:

http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/DriverOrientation.pdf

Mine elementer har mykt oppheng, og er designet for lukkede kasser (i utgangspunktet), så jeg satser på vertikal montering...

PS: Hvordan går det med testingene deres, Dag (Johansen)??? Hva er tidens max-måling?? :D

Du er inne på noe, men de fleste elementer som brukes i dB-drag har nok BL til at det ikke blir noe problem.

Dessuten er slaglengde ikke det viktigste i dB-Drag med mindre man burper på veldig lave frekvenser.

I Pandaen vår beveget 12" seg kanskje 2cm når vi dytta 5kw@70Hz inn i den.

Testingen i vår Panda har ligget død en stund, men vi kom vel opp i 148dB med noen provisoriske kasser. (har bygget 4-5 kasser til som skal prøves)

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider