Gå til innhold

Hydraulisk håndbrekk

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på dette med hydraulisk håndbrekk jeg ser man får kjøpt hos div motorsportsbutikker.. Jeg går ut i fra at disse skal kobles inn på hjulslinder/kalipper bake, ved hjelp av en T-kobling på det eksisterende bremserør.. Men hvordn gjør man det for å sperre for at bremsevæsken stikker fremover og opp i beholderen i stedet for ut til hjulet..?? Dette vil jo bli letteste vei for væska, og da stikker den jo dit med mindre man gjør noe med det.. Setter man jo på tilbakeslagsventiler så vil jo ikke bremsene slippes opp når man slipper bremsen/håndbrekket, da denne blir sperret av denne tilbakeslagsventilen.. Så nå sitter jeg her som et spørsmålstegn og lurer.. Skal ringe Pedersens Racing på mandag å spørre tenkte jeg, men hadde vært fint om noen her kunne svare meg først.. Blir jo gal av å spekulere her.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde denne hydraulikken kun gikk på det opprinnelige håndbrekksystemet, altså noen som strammer wiren for deg.

 

Men da er det vel ikke hydraulisk..?? hmm.. Blir vel hydraulisk/mekanisk da.. Men du kan jo se på http://www.pedersens-racing.no/bil/rallyutstyr/ der ser det ut som at det er rent hydraulisk.. Så jeg vet ikke jeg.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde denne hydraulikken kun gikk på det opprinnelige håndbrekksystemet, altså noen som strammer wiren for deg.

 

Nei, jeg tror det er mer likt slik som kenneth_s4 skisserer. Mye brukt i blant annet rally, men til gatebruk må man vel også ha en mekanisk bremseordning.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror det er mer likt slik som kenneth_s4 skisserer. Mye brukt i blant annet rally, men til gatebruk må man vel også ha en mekanisk bremseordning.

 

 

Reodor F

 

Ja, men hvordan styrer man væska ut til hjulene, og så gir det fri bane tilbake så bremsene slippes opp når man da slipper trykket..?? Det er den logikken jeg skrev i starten her jeg ikke klarer å skjønne.. hehe.. Er det noe form for spesialventiler inne i bildet her eller..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg studerte dette, men jeg mener det er som du sier med en enveisventil som hindrer bremsevæska å gå forover. Det var hvertfall en ganske enkel konstruksjon. Skal se om jeg kan finne noe på dette, hvis ikke andre kommer oss til unnsetning før den tid...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg studerte dette, men jeg mener det er som du sier med en enveisventil som hindrer bremsevæska å gå forover. Det var hvertfall en ganske enkel konstruksjon. Skal se om jeg kan finne noe på dette, hvis ikke andre kommer oss til unnsetning før den tid...

 

 

Reodor F

 

Ja, det må jo være en enveisventil som gjør at væska fra håndbrekket går ut til hjulet, og ikke fremover, og setter du på en slik ventil, vil håndbrekkfunksjonen virke fint.. Men "bare" med dette, så vil håndbrekket virke, men ikke de vanlige bremsene.. Trykker du da på bremsepedalen, blir det mer væske det bak, siden hjulsylinderen/kalipperen fylles, og det dannes et trykk, men pga at vi har enveisventil, så vil ikke væska reise frem i behholderen igjen når du slipper opp, og vi sitter igjen med to alternativer.. Bremsene vil forbli på, pga trykket ikke har noe sted å gjøre av seg, eller så vil væska reise opp i beholderen for håndbrekket, om du har denne som separat inne i bilen.. I begge tilfeller vil ikke dette fungere hensiktsmessig.. Men hva om du henter væska til brekket fra bremsevæskebeholderen i motorrommet..?? Da vil jo væska, ved en vanlig oppbremsing, dra fra hovedsylinder og ut til hjulet.. Når du slipper opp pedalen, vil det reise tilbake, treffe enveisventilen, reise opp rørene til brekket, gjennom sylinderen der, og opp i beholderen i motorrommet igjen.. Da har vi vel oppnådd ønsket funksjon, eller..?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne teksten på forumet datsun1200.com:

 

"The handbrake has its own hydraulic cylinder and when you pull the lever the piston inside the cylinder moves and closes the circuit running back to the master cylinder - that way you dont pressurise the master cylinder and blow fluid all over the engine bay. Once the circuit to the master is closed off the piston inside the handbrake hydraulic cylinder moves further in it's bore and applies hydraulic pressure via the piston/fluid to the rear brakes

It is basically plumbed "in line" to the rear brake and is bled prior to bleeding the rear brakes."

 

"There is no slave cylinder. Normal brake pressure runs through this. It has an inlet and an outlet. It works just like a normal master cylinder, but instead of a fluid reservoir, it has an inlet from the master cylinder ( the normal line to the back brakes).

As the handbrake is lifted, a piston first travels over the inlet, blocking it and then the pressure is sent to the back brakes only.

Same as a master cylinder does to prevent fluid being pushed back up into the reservoir."

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne teksten på forumet datsun1200.com:

 

"The handbrake has its own hydraulic cylinder and when you pull the lever the piston inside the cylinder moves and closes the circuit running back to the master cylinder - that way you dont pressurise the master cylinder and blow fluid all over the engine bay. Once the circuit to the master is closed off the piston inside the handbrake hydraulic cylinder moves further in it's bore and applies hydraulic pressure via the piston/fluid to the rear brakes

It is basically plumbed "in line" to the rear brake and is bled prior to bleeding the rear brakes."

 

"There is no slave cylinder. Normal brake pressure runs through this. It has an inlet and an outlet. It works just like a normal master cylinder, but instead of a fluid reservoir, it has an inlet from the master cylinder ( the normal line to the back brakes).

As the handbrake is lifted, a piston first travels over the inlet, blocking it and then the pressure is sent to the back brakes only.

Same as a master cylinder does to prevent fluid being pushed back up into the reservoir."

 

 

Reodor F

 

Dette hørtes noe fornuftig ut ja.. :) Så da er vel hemmeligheten rett og slett plasseringen av inntaket til sylinderen på brekket da, ser det ut som.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyd.håndbrekk er forbudt på gatebiler, visstnok fordi bremserøret skal gå uavbrutt.

 

Dette er riktignok "hearsay", en bekjent av meg som har vekslet brev med biltilsynet om dette. Jeg har heller aldri sett gateregistrerte biler med slikt håndbrekk.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man da setter en Y inn i kalipper eller hjulsylinder bak, da er jo røret uavbrutt..?? Jeg tenkte å bruke dette i kombinasjon med originalt håndbrekk, da hydraulisk er mer egnet til herjing og evt et artig forsøk på drifting.. hehe.. Regner med det ikke er lov, men hva er lov i Norge da..?? Er jo bare å lage det på en slik måte at det er fort å demontere til kontroll.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyd.håndbrekk er forbudt på gatebiler, visstnok fordi bremserøret skal gå uavbrutt.

 

Dette er riktignok "hearsay", en bekjent av meg som har vekslet brev med biltilsynet om dette. Jeg har heller aldri sett gateregistrerte biler med slikt håndbrekk.

 

Bremserøret går jo ikke spesielt uavbrutt fra foran til bak originalt, så dette hørtes for meg ut som en dårlig beveggrunn for et slikt forbud.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserøret går jo ikke spesielt uavbrutt fra foran til bak originalt, så dette hørtes for meg ut som en dårlig beveggrunn for et slikt forbud.

 

 

Reodor F

 

Det er jo for så vidt sant.. Alle biler har en eller flere skjøter/slanger så.. Men jeg tviler egentlig på at det er lovlig, vi bor jo tross alt i Norge.. Men på en annen side, så er jo rallybiler godkjent og har skilter da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått oppgitt på tilsynet en så "god" grunn som "Du kan ikke ha hydraulisk brekk,for hvis bremsene bak begynner å lekke så kan bilen trille og skape en ulykke"...:roll: ...prøvde jo da med det relativt logiske argumentet at "Hvis wiren ryker skjer jo det samme...?" Svaret var "Den ryker ikke...den er mer enn sterk nok". Når jeg da påpekte at bruddstyrken til bremserørene er minst dobbelt så høy....da "hadde de ikke tid til å prate mer"...:deng ...kan jo bli forbanna...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en venn som fikk bilen godkjent med hydraulisk brekk med justerbar bremsekraft fordeler bak/front. Biltilsynet mente det så bra laget ut og sikkert. vi ble overrasket men hvorfor krangle med dem når det er i vår favør :o)

 

De fleste som går for hydraulisk brekk monterer på en ekstra calipter bak

 

mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår