Gå til innhold

Hydraulisk håndbrekk

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Det burde være mulig å kombinere både mekanisk og hydraulisk håndbrekk i samme spak og dermed tilfredsstille både tilsyn og de med sladdebehov.

 

To kalipere løser jo i og for seg ikke kravet om at håndbrekket må være mekanisk. Dessuten øker en ekstra kaliper den uavfjærede vekta i hjulopphenget og det er slett ikke bra.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mulig å kombinere både mekanisk og hydraulisk håndbrekk i samme spak og dermed tilfredsstille både tilsyn og de med sladdebehov.

 

To kalipere løser jo i og for seg ikke kravet om at håndbrekket må være mekanisk. Dessuten øker en ekstra kaliper den uavfjærede vekta i hjulopphenget og det er slett ikke bra.

 

 

Reodor F

 

Det løser veldig godt problemet. Den orginale har mekaniske løsningen de ser etter og den nye kan du koble på ett egen spake inn i bilen utenom det orginale systemet.

 

Ingen som kan klage på dette ;o)¨

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har "hørt" får man ikke godkjende hydraulisk håndbrekk, linelock eller porposjonerings ventil til bremsene.

 

Skal ha disse tinga utenom håndbrekket på min 73 Firebird enten det er lov eller ikke ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik at dere ikke missforstår, så var min tanke et brekk som er i tillegg til det originale, som ikke trenger å være "låsbart", dva ikke fungere som en parkeringsbrems.. Da beholder man det originalt godkjente brekket, og har et "racing"-brekk ved siden av til lek og morro.. :) Men regner med man hadde fått kommentarer på dette på EU.. Det er egentlig meget lite som er lov når det gjelder å "tukle" med bremsesystemet, tror nok biltilsynet er meget firkantet akkurat der ja, og det er jo forståelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løser veldig godt problemet. Den orginale har mekaniske løsningen de ser etter og den nye kan du koble på ett egen spake inn i bilen utenom det orginale systemet.

 

Ingen som kan klage på dette ;o)¨

 

Mvh

 

To kalipere løser ikke dette problemet i seg selv. Det burde gå like godt å kombinere mekanisk og hydraulisk brekk selv ved bruk av én kaliper. Enten har kaliperen en mekanisk del som er koblet til håndbrekkwiren, eller så er det et separat sett med bremsesko i en trommel i sentrum av skiva som er koblet til håndbrekkwiren. Dette systemet kan beholdes og benyttes selv om man har laget et hydraulisk håndbrekk. Det burde sågar gå an å kombinere disse to systemene i samme håndbrekkspak sålenge man bygger om utløserknappen til å virke litt annerledes. Knappen bør låse brekket når man trykker den inn istedet for å løse ut brekket når man trykker den inn. Da unngår man ubehagelige overraskelser ved at brekket fortsetter å stå på etter at man har gjort seg ferdig med sladden.

 

Selvsagt går det an å montere en egen ståkuk av en håndbrekkspak som er koblet til det hydrauliske håndbrekket i tillegg til den originale spaken, men det er ikke alltid det er plass til det i en bil som fortsatt har innredning osv på plass.

 

To kalipere er bare nødvendig i tilfeller hvor man etter en major upgrade av bakbremsene ikke lenger har håndbrekkmekansime i bakre kaliper eller separat trommel og man ønsker å få bilen godkjent for gatebruk.

Det er ønskelig å redusere den uavfjærede vekten - det vil si den delen av hjulopphenget som følger hjulets bevegelser - så mye som mulig, så jeg vil anbefale at man så langt råd er unngår doble kalipere.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har "hørt" får man ikke godkjende hydraulisk håndbrekk, linelock eller porposjonerings ventil til bremsene.

 

Skal ha disse tinga utenom håndbrekket på min 73 Firebird enten det er lov eller ikke ;-)

 

Som sagt tidligere så er det i utgangspunktet forbudt å bygge om den orginale ja, men ingen er feilfri.. dette gjelder også de som jobber hos biltilsynet ;)

 

Når det er sagt så lenge det orginale systemet er der og fungerer etter forskrifter så skal det ikke være ett problem å montere ett system som er mere effektivt utenom det orginale da dette ikke skaper problemer med stans ved hydraulisk problemer. Som oftest med biltilsynet så er de veldig greie hvis du kommer på forhånd og snakker med de om løsning.

 

Etter det jeg har sett så er det å flere evo'er som kjører med hydraulisk brekksystem og har hvite skilter... Mulig det er ett hull som de bruker

 

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår