icemanx Skrevet November 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 i mitt tilfelle så har jeg en 92' vw vento ( samme dørtrekk som golf3 ).. der er det 1x6.5" nede i døra og plass til 4" ( i mitt tilfelle diskanten til infinity settet ) oppe på dashbordet.. jeg synes dette låter greit , men hvordan er når det skal bedømmes på lydkvalitet er en annen sak.. ( og nei jeg skal ikke konkurere med nåværende stereo ) :p Siter - 92 Vento 1.8 - 88 Golf2 GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 finst da mange nybegyner klasser,så det burde ikke være noe problem! man havner ikke rett i fido å kenneth klassa vettu....:) Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 dette er jo en bil som har gode muligheter da den har plass til 4" oppe, jeg ville valgt en god 4" koax og en 6,5" midbass i døra, med en 5 kanals amp og en lettdreven bass og en deh-p88rs så har du all verden muligheter til å få dette til å bli knallbra om det gjøres riktig:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 dette er jo en bil som har gode muligheter da den har plass til 4" oppe, jeg ville valgt en god 4" koax og en 6,5" midbass i døra, med en 5 kanals amp og en lettdreven bass og en deh-p88rs så har du all verden muligheter til å få dette til å bli knallbra om det gjøres riktig:) Da tenker du på å bruke orginalt delefilter på coax'en? Siden spilleren har "kun" 3 utganger. Eneste negative jeg ser i dette er at jeg synes man bør ha en innstilling til EMMA og en til vanlig bruk. For maksimal utnyttelse i en EMMA konk bør vel ikke midbassen deles over ca. 150Hz? Eller enda lavere? Og jeg synes ikke at en 4" høres så veldig "spenstig" ut så langt ned i frekvens. Tror at ganske mange har samme synet som meg på dette. Eller? Ellers så var jeg selv litt småirritert på at VW har gått bort fra 4" på dash. Men 6,5" orginalt i døra er ikke dumt for oss nybegynnere som ikke tør å modifisere noe da, men alikevel vil ha mer midbass enn et 5,25" element klarer :) Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 å dele en 4tommer på 150hz hvis ikke den klarer det tror jeg neppe tjener noen i emma konkuranse.. hørte en bil på emma som veldig mange sa spilte bra.. den hadde delt mellomtonen alt for langt ned og det hørtes i mine ører veldig anstrengt ut. etter det jeg har forstått deler folk så langt ned for at midbassen ikke skal høres ut som kommer fra gulvet hvis den står nede i døra, men litt tidskomp instillinger kan gjøre en bedre jobb en for lav delefrekvens etter mine begreper. har selv planer om en 3tommers mellomtone i a-stolpen på bilen min og vilken delefrekvens jeg kommer til å dele den på vet jeg ikke før den er montert og jeg har prøvespilt noen timer, men tror neppe jeg havner nedpå 150hz.. elementet jeg skal ha inn der spiller flat (altså en flat lydkurve) ned til 180hz.. men vil nok tippe jeg havner på 200-250hz.. er nok ingen fasit på delefrekvens i emma.. Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 En 3" klarer sikkert å spille flatt ned til 180Hz, men hvor mye dynamikk og spilleglede får du av en 3" under 500Hz? Jeg er kanskje ikke rett person til å uttale meg da jeg ikke har hørt så mange dyrere høyttalere, men jeg er ihvertfall tilhenger av å ha "nok" membranareal. Og jeg har forstått det slik at riktig lydbilde framfor dynamikk og spilleglede gir mer poeng i EMMA. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 kjøp emma boka du.. kommer vel snart.. lydbilde er en av flere ting.. dynamikk, spilleglede og tonalt riktig er et par av tingene.. så prates vi senere.. for nå spekulerer du. Du for høre på et dyrere sett også så forstår du hvorfor jeg velger dette. kan vel hende 200-250hz er for lavt, men ikke fordi det er en 3tommer.. det spørs hvordan det spiller i bilen.. men du står fritt til å kjøpe et rimligere sett å dele på 500hz. det har jo ingeting å si hvis det låter riktig. Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
icemanx Skrevet November 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 der er en annen ting jeg også lurer på.. dere snakker om dynamikk.. hva/hvordan er/finner man ut om man har det ? ( ja det blir litt dumme spørsmål nå ) .. er det hvordan musikken høres ut ? er det noen fordeler med å kjøre med f.eks en 4" oppe i dash istedet for å f.eks bruke tweeteren til frontsettet ? Siter - 92 Vento 1.8 - 88 Golf2 GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Da tenker du på å bruke orginalt delefilter på coax'en? Siden spilleren har "kun" 3 utganger. Eneste negative jeg ser i dette er at jeg synes man bør ha en innstilling til EMMA og en til vanlig bruk. For maksimal utnyttelse i en EMMA konk bør vel ikke midbassen deles over ca. 150Hz? Eller enda lavere? Og jeg synes ikke at en 4" høres så veldig "spenstig" ut så langt ned i frekvens. Tror at ganske mange har samme synet som meg på dette. Eller? Ellers så var jeg selv litt småirritert på at VW har gått bort fra 4" på dash. Men 6,5" orginalt i døra er ikke dumt for oss nybegynnere som ikke tør å modifisere noe da, men alikevel vil ha mer midbass enn et 5,25" element klarer :) Orginale filtere ja, du setter spilleren i std mode, kjører front på koax men highpass rundt 100-150hz, rear på midbass med highpass ca 50hz, lowpass deler du i forsterken på max 200hz, bassen sier seg vel selv, da har du separat tidskomp på sub, midbass og koax, bedre får du det ikke med "3veis front" og den spilleren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Da tenker du på å bruke orginalt delefilter på coax'en? Siden spilleren har "kun" 3 utganger. Eneste negative jeg ser i dette er at jeg synes man bør ha en innstilling til EMMA og en til vanlig bruk. For maksimal utnyttelse i en EMMA konk bør vel ikke midbassen deles over ca. 150Hz? Eller enda lavere? Og jeg synes ikke at en 4" høres så veldig "spenstig" ut så langt ned i frekvens. Tror at ganske mange har samme synet som meg på dette. Eller? Ellers så var jeg selv litt småirritert på at VW har gått bort fra 4" på dash. Men 6,5" orginalt i døra er ikke dumt for oss nybegynnere som ikke tør å modifisere noe da, men alikevel vil ha mer midbass enn et 5,25" element klarer :) hvorfor skal ikke en "emmainnstillling" kunne brukes daglig? det er jo litt av poenget at det skal fungere bra, om ikke emmainnstillingen fungerer til daglig så er det noe feil.. det som ofte kan skille er at om man justerer når man kjører er at bass og midbass blir litt kraftigere fordi mye blir borte fra veistøy etc.. men ellers bør det ikke være noen forskjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Dynamikk er enkelt fortalt nivåforskjellen mellom høye og lave nivåer i musikken. En innspilling med lite dynamikk vil høres høyere ut for øret enn tilsvarende innspilling med mye dynamikk. Kommer bl.a. an på hvordan plata er spilt inn. Du får ikke noe mer ut av høyttalerne enn det som allerede er på plata. Listepop er ofte spilt inn med lite dynamikk, og klassisk musikk ofte spilt inn med mye dynamikk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Golf 4 Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Unnskyld meg her,men snakker vi aktivdeling nå................ Per.... Siter Focal Beryllium - Audison Vrx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Andre Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 jeg deler aktivt ja, nå for jeg snart dsp boksen min også :) du for selge 6kanaleren din til meg per.. må ha 6 kanaler for å drive frontsettet mitt :) Siter Mitt Opel Astra prosjekt Listen to your music, not your speakers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 hvorfor skal ikke en "emmainnstillling" kunne brukes daglig? det er jo litt av poenget at det skal fungere bra, om ikke emmainnstillingen fungerer til daglig så er det noe feil.. det som ofte kan skille er at om man justerer når man kjører er at bass og midbass blir litt kraftigere fordi mye blir borte fra veistøy etc.. men ellers bør det ikke være noen forskjell. 100% enig der,har akkurat samme innstilling hele tiden jeg,om jeg spiller rammstein eller emma plata har overhode ingen betydning,det funker uansett....det som kjennetegner et godt juster/montert annlegg er att det spiller heftig uansett hva du trapper i cd spilleren. Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Golf 4 Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Hehe.11990.- ferdig prutet. Per.... Siter Focal Beryllium - Audison Vrx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg