Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge deler

Ranger emnet

Brukroa-trimning

Anbefalte innlegg

Her har jeg et par ting jeg vil at dere skal hjelpe meg med i forhold til motorbygget jeg driver med..

Blokk: Nå har jeg to motorblokker og velge mellom til motor bygget.. Den ene er ifra en A motor som satt i min 81 mod 244.. Veit ikke om det er ei B23 eller B230 blokk men trur det er B23.. den har gått 365 000 men motoren var i bra stand da jeg plukka den fra hverandre og sylindervegga er ikke så aller verst ser det ut til..

Så har jeg blokka som ifra en E motor.. Det er ei B230 blokk og jeg veit ikke hvor langt den har gått.. denna motoren har ingen oljelekasjer og har sitti i en 87 mod 240..

Hvilken av disse burde jeg bruke og er det noen grei måte å se hvilken av disse to som er mest slitt? slitekanter osv?

Topp og kam: Veit ikke hvilken topp som satt på A motoren men det sitter hvertfal 530 topp på den E motoren så det er vel den jeg burde bruke!? er den 530 toppen bra? å hvilken kam burde jeg bruke? sitter vel k(?)kam i den E motoren om jeg ikke tar helt feil.. så burde jeg bruke A eller K(?) kam?

Svinghjul: Til slutt.. jeg så at det var forsjell på svinghjula mine.. A svinghjulet er mindre enn E svinghjulet.. hvilket burde jeg bruke? med tanke på vekt, drag osv.. folk letter jo svinghjula sine så det må jo ha litt å si!?

Kan ta med at det er en turbo motor jeg bygger..

Mvh. Brukroa - trimning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23A blokka jeg hadde tenkt på.. så da er det noen som er enige der hvertfal.. så blir det 530 toppen.. ;) lest litt om det nå og den er ikke helt dum ut.. turboen en er helt standar T3 og tenkte jeg skulle prøve og modde sprutet fra E motoren til å passe her.. ;) innsuget skal jeg lage selv tenkte jeg.. veiv og råder er ifra en B23ET motor..

er ikke frakkeste oppsettet men vil ha det holdbart på ca 200hk++..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiv og råder er vel ofteste det samme på både 23ET og 23A, kun stemplene som skiller.

Innsuget fra E motoren er helt gull å bruke, så ikke tenk på noe nytt.

Sprutet fra E motoren er nok ikke lett å få brukt, se heller etter et 21ET sprut hvis du skal ha mekanisk.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanskelig med det sprutet er å få det til å levere nok bensin, kanskje det ville gått med en btr og større dyser.

Men tror det er enklere å få tak i et 21Et sprut, begynner å bli mange som har byttet ut slike nå.

Bruk forresten svinghjulet fra A motoren, om det ikke er dreimoment du er mest ute etter.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner.. tyngre svinghjul = mer drag? er bare 16 år så har ikke fått testa detta med bunndrag og toppdrag enda.. men funker detta ca sånn her: si at jeg jeg har 300 nm.. bruker jeg E hjulet får jeg dem på et lavere turtall enn med A hjulet.. jeg vil fortsatt da ha de 300 nm med A hjulet bare høyere oppe på registret?

har en mengde fordeler ifra en saab 900 turbo da som vel er identisk med den som sitter på ET motoren!? så da er vel bensin problemet mitt løst hvis jeg setter på større dyser? har også bensinpumpe ifra en 21ET motor.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyngre svinhjul = tregere opp i turtall, men detter ikke så fort ved f.eks en motbakke.

Fordeleren fra en 900 kan sikkert gå, men vet ikke om den er kompatibel med kaldstarten på 240.

Du mangler nok bare større dyser og evnt. noen lengre slanger til dysene.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider