Gå til innhold

Anbefaling av aktiv sub?

Ranger emnet

omegab2,5v6

Anbefalte innlegg

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1137

Noen som har erfaringer med denne?

Kanskje ikke det som er mest utbredt på forumet men vil bare ha litt bedre bass i bilen. Kan jo plasseres under setet og da er det jo stort sett bare plugg and play, slipper en hel del kabling.

Andre anbefalinger, max 2500,-??

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje tenke meg at den blir for svak å plassere i bagasjerommet, har hørt at omega b i utgangspunktet er vanskelig å få bra lyd i. Aldri skjønt helt hvorfor, det er jo en solid og godt isolert bil, men er kanskje ikke der det ligger!?Har et rimelig bra frontsett så er bare ute etter litt fyldigere bass!

Noen andre forslag på plassering evt. annen sub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1137

Noen som har erfaringer med denne?

Kanskje ikke det som er mest utbredt på forumet men vil bare ha litt bedre bass i bilen. Kan jo plasseres under setet og da er det jo stort sett bare plugg and play, slipper en hel del kabling.

Andre anbefalinger, max 2500,-??

På forhånd takk!

Jeg ville heller gått for no bedre høytalere ellers i bilen, et par 9x6 eller no 17cm høytalere for det sub'en der har et ganske så lite frekvens spekter å går ikke lavere enn 40Hz å yter ikke mer enn 150w maks noe som lett kan spilles fra med et par gode fulltone høytalere, å for den prisen så kan du få et par ganske rå 6x9 høytalere. La oss ta ett enkelt eksempel, du har feks disse http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-E1776/index.html høytalerene fra pioneer som spiller helt ned til 28 hz noe som vil gjøre at du vil få et fyldigere lydbilde i bilen også har de en max effekt på 180W noe som sikkert er nok til ditt bruk.

Er du ute etter mer trøkk i lydbildet i bilen din så ville jeg gått for noe mer kraftig enn en 150W 8" sub.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gått for no bedre høytalere ellers i bilen, et par 9x6 eller no 17cm høytalere for det sub'en der har et ganske så lite frekvens spekter å går ikke lavere enn 40Hz å yter ikke mer enn 150w maks noe som lett kan spilles fra med et par gode fulltone høytalere, å for den prisen så kan du få et par ganske rå 6x9 høytalere. La oss ta ett enkelt eksempel, du har feks disse http://www.pioneer.no/no/products/25/131/201/TS-E1776/index.html høytalerene fra pioneer som spiller helt ned til 28 hz noe som vil gjøre at du vil få et fyldigere lydbilde i bilen også har de en max effekt på 180W noe som sikkert er nok til ditt bruk.

Er du ute etter mer trøkk i lydbildet i bilen din så ville jeg gått for noe mer kraftig enn en 150W 8" sub.

Du anbefaler høyttalere ut i fra effekttålighet, og maks sådan, og verken effekt eller produsentens oppgitte frekvensrespons sier mye om hvordan høyttalerne egentlig spiller, dessverre... At den TS-E1776-høyttaleren spiller "bra" er det ingen grunn til å tvile på, men jeg kunne tenkt meg å vite på hvilken måte de gjengir 28Hz! Hvertfall før jeg anbefaler noe annet enn hva han spør etter (aktiv sub) syns jeg hvertfall det er interessant å høre hva han faktisk har i dag, for å lage et bilde av hvordan oppsettet er pr. i dag.

Så, OmegaB2,5V6, hva har du pr. i dag, og hva slags høyttalere har du plass til f.eks. i hattehylle e.l.?

Om jeg skal komme med et alternativ til aktiv sub: Dersom frontsettet er bra, av rimelig størrelse (dvs. minst 5,25") og riktig montert mtp utfasing (som dreper bassen fra dem) bør det ikke være noe problem å få nok bass til normal lytting. For kraftigere sub-bass, kunne du prøvd med open air-elementer og litt lyddemping i hattehylla, f.eks. en 8"/10" med en rimelig 2-kanals forsterker. En løsning som blir bra, og ikke minst rimelig! Tar ikke mye plass heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jeg har http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=1&cat2=15&id=1444 som frontsett som blir kjørt på kun cd-spilleren. Er egentlig imponert over lyden fra de selv om de blir drevet kun av spilleren. Et annet alternativ er vell å kjøre frontsettet på en 2 kanals forsterker for å få utnyttet de mye bedre, men så ikke for meg å begynne å trekke om kabler igjennom dørene, er så utrulig trangt.

Er vel egentlig ikke mangel på plass som er grunnen til at valget har falt på en aktiv sub. Så for meg enkel jobb med å montere den suben. Skal jeg begynne og romstere i hattehyllen er det elektrisk rullegardin og et par høytalere skjult bak et avlangt gitter som jeg ikke aner om fungerer engang. Dette tar da store deler av hattehyllen.

Dere mener da at den suben nesten ikke vil merkes i det lydbildet jeg har per dags dato?Det beste alternativet er nok å kjøre en forsterker på frontsett, men jeg synes det spiller greit nok i mine ører. Tanken var og la en aktiv sub "ta over" det lavere frekvensområdet slik at jeg da kan få mer ut av frontsettet på de høyere frekvensene eller blir det en helt feil tanke?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan fint gjøre det. For tiden kjører jeg også fronthøyttalere rett fra spilleren, delt v/ 100Hz høypass. Spiller veldig høyt og klart, det, men er jo ikke mye trøkk i det.

Jeg KUNNE koblet inn en sub, og det hadde selvsagt hjulpet betraktelig, men jeg syns det virker mest fornuftig å slenge forsterker på frontsettet og lyddempe og tette dørene først.

Når du vet du får optimal lyd fra frontsettet, kan du vurdere om det er noe "vits" med sub.

Personlig syns jeg det ALLTID er vits med sub, derfor jeg kjøpte stasjonsvogn. Lyd uten sub, er som sex uten penis. Dårlig analogi, men likevel... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan fint gjøre det. For tiden kjører jeg også fronthøyttalere rett fra spilleren, delt v/ 100Hz høypass. Spiller veldig høyt og klart, det, men er jo ikke mye trøkk i det.

Jeg KUNNE koblet inn en sub, og det hadde selvsagt hjulpet betraktelig, men jeg syns det virker mest fornuftig å slenge forsterker på frontsettet og lyddempe og tette dørene først.

Når du vet du får optimal lyd fra frontsettet, kan du vurdere om det er noe "vits" med sub.

Personlig syns jeg det ALLTID er vits med sub, derfor jeg kjøpte stasjonsvogn. Lyd uten sub, er som sex uten penis. Dårlig analogi, men likevel... :D

Nå er det vel ikke lettest å få bra bass lyd i stasjonsvogner da? De jeg har prata med som virkelig har testa ut lyd i stasjonsvogner har kommet fram til at side stilte bassere gir best lyd i stasjonsvogner, mens det i sedaner ikke er fullt så vanskelig å få en god bass lyd i bilen, den blir kanskje ikke like høy og kraftfull med samme effekt som i stasjons vogner, men det sies at det er lettere å få en godt bass lyd i sedaner. Men, selvølgelig, det som høres ut som en rå fet lyd for en trenger ikke å høres like fet ut for en annen, for alle har vi forskjellig mening om hva som er fet lyd, dessuten så har alle litt forskjellig følsomhet for forskjellige frekvenser.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det finnes jo et hav av muligheter, men til en hver pris og arbeid!Jeg hadde bare tenkt meg noe helt enkelt for å fylle frontsettet mer ut på en måte, men takker for forslag!!:)Det er noe med den sexen ja..mm..mener suben;)

Andre forslag til en bedre aktiv sub, noen som har brukt kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det finnes jo et hav av muligheter, men til en hver pris og arbeid!Jeg hadde bare tenkt meg noe helt enkelt for å fylle frontsettet mer ut på en måte, men takker for forslag!!:)Det er noe med den sexen ja..mm..mener suben;)

Andre forslag til en bedre aktiv sub, noen som har brukt kanskje??

En kompis av meg hadde en Sony Xplod 8" aktiv sub i Fiestaen sin å den spillte faktisk veldig bra til å være så liten. Å den ligger på rundt en 2500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider