Gå til innhold

Er det problemer ved og ta vekk katen

Ranger emnet

Volvo 850 GLT

Anbefalte innlegg

Bortimot det dummeste jeg har hørt. Blir det oppdaget får du mangellapp og blir pålagt å montere den igjen. Dette vil nok så godt som aldri bli oppdaget i en teknisk kontroll langs veien, men du kan få for høy avgass på EU-kontroll. Verkstedet vil da muligens undersøke videre.

Har fjernet katalysator på et par biler med turbomotor tidligere, men ikke merket noe nevneverdig forskjell i effekt. Stort sett bare mer lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemer desvere at mån får kr 40000 i bot om man blir stoppet er vist noe nytt di har begynt med for og slå ned på det.

Hørtes helt rart ut.. Har du noen skriftlige bevis på dette?

(Sorry for offtopic..)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt teit og gi bot pga at kat er borte da! er heller CO tallene som er viktig mener nå jeg.. katen holder jo heller ikke evig.. hørt at de er bare effektiv i ca 150k km.. da burde de jo bi bot hvis den ikke er skiftet etter 150k km..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det..etter rundt 150-200.000km er katalysatoren "oppbrukt" og mister så godt som virkningen - og det er ofte på denne tiden avgassen gir utslag på eu-kontrollen. Dette med bot er selvfølgelig fryktelig interessant å få vite noe mer om hvis noe har skriftlig hva som er påbudet i denne saken. Selv finner jeg ingenting verken hos Lovdata, Statens Vegvesen eller Politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare hørte det fra realcar at di var begynt med det no. men om man skal på eu kontrol og di måler avgaser og di ser den er for høy får du påleg om og få avgasen ned kjener en som måte kjøpe ny katt for og kome under forskriftene som jeg mener er max 1.5 som man ikke klarer og oppnå om man ikke har en katt og eller lambdasonden.

Skal ta og ringe biltilsynet i morgen og få avklart det med boten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 40 000 i bot for en slik ting da.. hadde vært litt rart at det er dyrere og kjøre uten kat enn å bli stoppet i fyllen med blankslitte dekk for å så slå ned en politimann og stikke av.. (kanskje litt overdrevet men)

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 lakser for å kjøre uten katalysator? Den var ny, tipper han som fortalte deg det storflira etter du gikk.

og forresten (gammel tråd, men hørtes ut som fine papirer)

Mellom 88(89?) til 1991 er det "frivillig" katalysator. M.a.o klarer bilen avgasskravene uten katalysatoren så er det lov, men klarer den ikke avgassmålingene så må katalysatoren være påmontert.

Etter 1991 er det påbudt med katalysator uansett om du klarer avgassmålingene eller ikke.

(Dette har jeg papirer på som jeg fikk av biltilsynet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 lakser for å kjøre uten katalysator? Den var ny, tipper han som fortalte deg det storflira etter du gikk.

og forresten (gammel tråd, men hørtes ut som fine papirer)

Lite svar på det sitatet ditt. Det er IKKE lov å fjerne et avgassrensesystem som bilen er typegodkjent med. Dvs. at hvis bilen har katalysator standard, så er det ikke lov til å fjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider