Gå til innhold

Bensin, blyfri 98 eller 95?

Ranger emnet


Amg Power

Anbefalte innlegg

Hvis du får selvantenning fra 95 oktan kan du skade motoren pga. tenningsbank.

Du kan også oppleve at motoren ikke stopper når du skrur av tenningen.

 

Han skriver at den bare går litt dårligere, så det du skriver er jo allerede motbevist.

Hvis du får så store problemer bare ved å gå fra 98 til 95oktan så har du større problemer enn å velge hvilken pumpe du skal fylle fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver at den bare går litt dårligere, så det du skriver er jo allerede motbevist.

Hvis du får så store problemer bare ved å gå fra 98 til 95oktan så har du større problemer enn å velge hvilken pumpe du skal fylle fra ;)

 

Godt sagt :P jeg får bare eksprimentere litt mer da på forbruk og ytelse osv osv...

mhm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver at den bare går litt dårligere, så det du skriver er jo allerede motbevist.

Hvis du får så store problemer bare ved å gå fra 98 til 95oktan så har du større problemer enn å velge hvilken pumpe du skal fylle fra ;)

 

Nå er det jo sånn at alle VW's 16v motorer skal ha 98 oktan da, pga de får tenningsbank med 95 oktan. Dette skyldes at de har mekanisk sprut fra steinalderen, Bosch K-Jetronic, også kalt Crap-Flap injection..

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at alle VW's 16v motorer skal ha 98 oktan da, pga de får tenningsbank med 95 oktan. Dette skyldes at de har mekanisk sprut fra steinalderen, Bosch K-Jetronic, også kalt Crap-Flap injection..

 

Men det funker da..

btw så er det ikke K-jet på den 16Vn til trådstarter.

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det funker da..

btw så er det ikke K-jet på den 16Vn til trådstarter.

 

Nei, skal en være presis så er det KE-Jet, men samme stenalder prinsippet. Bare litt elektronikk til å styre tenning, men fortsatt ikke noe bankesensor

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! En kammerat av meg har en Ford Scorpio 2.0 Doch Skal den ha 95 eller 98 ?? Bilen er fra 1993. Er det stor forskjell på forbruket?? 95 bensinen er jo billigere enn 98...:)
Skal overleve helt greit på 95 den...:) Overlevde misbruk på 91 oktan,så...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mordoch sin bil har oktanvelger mellom 92 og 95 som mest sansynlig står på 95.

Det som er viktigt med oktantal er at man aldri fyller lavere oktan enn oppgitt.

Å fylle høgare oktan kan aldri gi skader.

 

Men det er ikkje sikkert det gir høgare effekt. Med 98 kan man ha tidligere tenntidspunkt som gir høgare effekt, men for å få tidligare tenntidspunkt må enten motorstyringen ha eit program for dette eller ha bankesensor slik at tenntidspunkt alltid tunes til så tidligs som muligt uten å få banking/for tidlig tenning for oktantallet.

 

Mordoch sin bil har ikkje bankesensor så den drar ikkje noke særlig meir nytte av 98 enn 95.

 

Om ej ikkje tek feil så er det et must for høg kompresjon å ha høgt oktantall, viss ikkje selvantenner bensinen uten gnist. Derfor kan ein del eldre biler (før nyere avgasskrav) kreve 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 98 kan man ha tidligere tenntidspunkt som gir høgare effekt,
Hobby-kverulanten i meg får meg til å si at det er relativt til brennhastigheten om det gir mer effekt med høyere tenning...

 

Om ej ikkje tek feil så er det et must for høg kompresjon å ha høgt oktantall, viss ikkje selvantenner bensinen uten gnist.
Dette avhenger helt og holdent på blant annet kammene. 14:1 CR går fint på 98 det... ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår