Gå til innhold

forsterker med pleksiglass over, for varmt?

Ranger emnet

-kaje-

Anbefalte innlegg

Kommer an på forsterkeren og hva du skal bruke den til.

En generell huskeregel for det meste av elektroniske komponenter er "jo kaldere, jo bedre". Om forsterkeren går varm, kan du få mer forvrengning, og også ødelegge forsterkeren om den blir skikkelig varm.

Noen blir grisevarme, andre er kjølige. Kommer an på hvordan de er designet, og som sagt, hva du skal bruke den til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Jan Erik sier her.. bruk en til å få ny luft inn og en til å få varm luft ut..

og ikke bruk plexi glass over forsterkere, bruk glass.. plexi blir ripete

jeg selv bruker laminert 6mm glass over mine forsterkere.. hvorfor laminert? jo fordi skulle det knuse slipper jeg å bruke et år på finne alle glass restene :)

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på forsterkeren ja.

Jeg har aldri hatt en forsterker som har blitt varm!

Hifonics 4-kanaleren min har bare blitt litt smålunken etter å ha blitt kjørt hardt en stund. Da drev den et sett K2P og en RL-p15...

Audison VRx 1.500 blir derimot jævlig varm...

Der er det steke speilegg-varmt :p

Husk at det er utstyr som skal være designet for å tåle å bli brukt andre steder enn i Norge... Det kan fort bli 40-50 grader i luften, i hvert fall i bilen.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40-50 grader kan det fort bli i en bil i norge også :)

går fint å kjøre uten vifter for all del, men jeg vil nå anbefalle det uansett. i hvertfall hvis du bygger et tett rom til forsterker(e) for det første er det alltid noe dritt å bygge om hvis du skulle trenge vifter i etterkant og for det andre vil litt lunk bli varmere og varmere i et tett rom.

http://www.microplex.no sine "papst" vifter duger i hvertfall, jeg hadde noe annet før, men det ga støy i diskanten. bytta til papst så var støyen borte. kjøp også så stor vifte® som mulig.. stort vifte areal betyr mindre fart og mindre mekanisk vifte støy

Mitt Opel Astra prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men jeg ser ingen grunn til å finne på å lage et helt lukket rom til en forsterker... Det er jo å be om bråk.

Er enkelt å la det gå luftekanaler inn til forsterkeren.

Et par saktegående 80mm Papst vifter skulle holde rikelig til å holde det meste kjølig :)

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tett rom var litt feil å si, men et rom som ikke har lufting OPP varme stiger.. hvis ikke det har sirkulasjon.. i for eksempel vifte

eller er jeg helt enig.. 80mm vifte som går sakte og rolig er nok til å sirkulere bort varm luft.. det er ikke nødvendig med en jett motor bak der (støymessig)

Mitt Opel Astra prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider