vølvø Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 det er sugemotorstempler. man ser at de ikke er smidde på den innstøpte stålforsterkningsinnsatsen på undersiden av stempelet , ligner veldig på vanlige b21 b23 sugemotorstempler med flat topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet November 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 det er sugemotorstempler. man ser at de ikke er smidde på den innstøpte stålforsterkningsinnsatsen på undersiden av stempelet , ligner veldig på vanlige b21 b23 sugemotorstempler med flat topp Det var nettopp dette de på TB påpekte også! Takker for svar! :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet November 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 så nå i hvertfall ut som vanlige m råder Det stemmer helt, og disse passer ikke på verken stempel til b230 eller veiv til b230.... Lurer på hva han tenker med... :shake Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Det stemmer helt, og disse passer ikke på verken stempel til b230 eller veiv til b230.... Lurer på hva han tenker med... :shake hent motordelene dine, du har ikke råd til å kødde med inkompetente personer, les motorras senere hent delene og gi han ca 50 øre, deretter er det gjør det selv etter boka, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kadett_c Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Men smidd stempel er da vel dreid. Da de kalles smidd og ikke støpt!? Siter *1995 Opel Astra* *1986 Mercedes Benz 300E W124* X*volvo 240GL 1990* SOLGT X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT x*1980 Honda civic 1.3* vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Alle stempler er jo dreid... Det er jo bare en bearbeidingsmetode for å laga stemple det.... Du har jo råemne i ei søypeform når du smir å, men når du smir så får du mer materiale inn i stemple ved å laga det under høyt trykk (materialtetthet), for å si d jævla enkelt. Blir som å borre med et vanlig HSS borr kontra et Hårdmetall borr, HM borret holder lengre og er sterkere fordi det er "smidd" på en måte kan du si... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 Hvis du ser inne i stempelet så står det volvo, mahle e.l hvis det er standard støpte stempel.. Hvis det er smidde (noe de ikke ser ut til å være på bildene) så ser du tydelig at de er maskinert innvendig, på støpte så ser du støpeskjegg osv inni... Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kohler Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 så nå i hvertfall ut som vanlige m råder hvis du ser nøye klarer du å se at det står M på høyre side av råden (m-råde) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kadett_c Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Hvis du ser inne i stempelet så står det volvo, mahle e.l hvis det er standard støpte stempel.. Hvis det er smidde (noe de ikke ser ut til å være på bildene) så ser du tydelig at de er maskinert innvendig, på støpte så ser du støpeskjegg osv inni... Ja der sier du maskinert! Vil det ikke da si at smidd stempel da er dreid og bearbeidet i cns fres elns da?? Siter *1995 Opel Astra* *1986 Mercedes Benz 300E W124* X*volvo 240GL 1990* SOLGT X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT x*1980 Honda civic 1.3* vrak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Uansett hva tråden skulle ende med, så er det hvertfal råder som ikke er særlig godt egna til turbo har jeg fått inntrykk av... om stempelet så er smidd eller ei, så jeg ville neppe satt inn noe slikt om du skal lade litt og slippe å se noe ala ei typisk havaret b230ET-blokk etter litt herjing. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Ja der sier du maskinert! Vil det ikke da si at smidd stempel da er dreid og bearbeidet i cns fres elns da?? ALLE mulige stempler jo maskinert...! Hvorvidt det er smidd eller ikke er jo bare snakk om åssen råemne du begynner med... Når du smir blir materialet hamra i forma, du støyper jo stemplet i ei form når du smir å, men når det kun er snakk om støyp blir det ikke hamra (smidd) for å si d enkelt.. (custom stempel blir kjørt fra helt emne, f eks aksel Ø90mm som er smidd) Om du kjører CNC eller ikke er jo det samme, du bruker jo akkurat samme maskineringsmetode... Men det er vel ingen i dag som ikke kjører stempel i en mauell maskin..! Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 9, 2006 Rapporter Share Skrevet November 9, 2006 Jaja, ser det spesielt godt inni stempla, nå har ikke jeg fått se venolia o.l på annet enn bilder, men der ser du at det er frest ut inni stemplene... Mens på originale støpte stempel synes det godt at det er støpt pga skjegg og overflata som er typisk for støpestål... Så konklusjonen for stempla dine blir jo at de er av std type. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet November 10, 2006 Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Jaja, ser det spesielt godt inni stempla, nå har ikke jeg fått se venolia o.l på annet enn bilder, men der ser du at det er frest ut inni stemplene... Mens på originale støpte stempel synes det godt at det er støpt pga skjegg og overflata som er typisk for støpestål... Så konklusjonen for stempla dine blir jo at de er av std type. Riktig men feil.... Dette gjelder for ettermarkeds stempler... Serieproduserte stempler blir nok støpt i form uansett smidd eller støpt stempel.... Som AC sier.. bare støpemetoden som er forskjellig her... Tar du smidde mahle f.eks ser du godt at de er støpt i form og ikke maskinert av et stykke! Når det kommer til stemplene dine (trådstarter) så er dette ikke volvos smidd stempel i allefall.... Kan ikke svare for om det er noen andre fabrikater som har stål forsterkninger i sidene. Men volvos (mahle) smidde har det iallefal ikke! Det ER en M-råde, den tåler overlading fint. Den passer i utgangspungtet ikke i 230motor, såfremt ikke 2x veiva blir brukt som utgangspungt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogern Skrevet November 10, 2006 Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Uansett hva tråden skulle ende med, så er det hvertfal råder som ikke er særlig godt egna til turbo har jeg fått inntrykk av... om stempelet så er smidd eller ei, så jeg ville neppe satt inn noe slikt om du skal lade litt og slippe å se noe ala ei typisk havaret b230ET-blokk etter litt herjing. råder som ikke er egna til turbo? lol.. de rådene der tåler 350-400hk hvis du vil... hvis du ska ha 250 hk så tåler vel nesten hvilket som helst org volvo stempel det.. men er ikke bra hvis han lyver og påstår det er gromme saker da. Siter volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet November 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Tusen takk for svar alle sammen! Joda, m-rådene tåler mer enn nok de, men det stemmer som det sies her, at de ikke passer i 230... Blir 1 mm feil på 230-stempel og minst like mye feil på veiven. Vi får se hva dette prosjektet ender med, frister mest å true tilbake penger, eller masse deler jeg kan selge. Kan prøve å studere stemplene mer nøye neste gang jeg får tak i fyren. Jeg begynner å bli rimelig lei av hele grein! Igjen, takk til alle som har giddet å svare i denne tråden. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.