Gå til innhold

koble sammen batterier

Ranger emnet

dB-r@c3r

Anbefalte innlegg

Etter som du også har 3 års utdanning innen elektro så burde du vite såppass, om du motformodning ikke skulle ha fått med deg dette på skolen kan jeg dra ei litta lekse om dette, men har ikke mulight før til Torsdag da jeg er på reisejobb i Kristiansand frem til Tordag og ikke har stabil tilgang på nett før jeg er hjemme igjen. Men teorien rundt kretser og potensial forskjeller og spenningsfall er vanlig pensum på GK elektro så det burde du ha fått med deg.

Jeg vet godt hva spenningsfall og potensialforskjeller er. Men hvilke potensialforskjeller snakker du egentlig om nå? Og hvordan kan dette skade elektronikken i en bil? Isåfall skulle mange biler jeg vet ikke fungert i det heletatt. For om jeg jorder batteri A med 35mm2 og batteri B med 50mm2 vil jo ikke dette ha noen betydning for bilens elektronikk.

Og jeg kan f.eks. ta med i farten noe som du sikkert vet. 1m 10mm2 gir like mye spenningsfall 5m 50mm2 (men dog tåler 10mm2 mye mindre strøm selvsagt). Men hva vil du gjøre viss batteri A står i motorrom og batteri B i bagasjerom? Legge en 5 meter lang kveil i motorrommet til batteri A og 5 meter kabel til batteri B? Eller bruke 1 meter 10mm2 til batteri A og 5 meter 50mm2 til batteri B? Ellers kan vil vel få dine potensialforskjeller? :D

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hva spenningsfall og potensialforskjeller er. Men hvilke potensialforskjeller snakker du egentlig om nå? Og hvordan kan dette skade elektronikken i en bil? Isåfall skulle mange biler jeg vet ikke fungert i det heletatt. For om jeg jorder batteri A med 35mm2 og batteri B med 50mm2 vil jo ikke dette ha noen betydning for bilens elektronikk.

Og jeg kan f.eks. ta med i farten noe som du sikkert vet. 1m 10mm2 gir like mye spenningsfall 5m 50mm2 (men dog tåler 10mm2 mye mindre strøm selvsagt). Men hva vil du gjøre viss batteri A står i motorrom og batteri B i bagasjerom? Legge en 5 meter lang kveil i motorrommet til batteri A og 5 meter kabel til batteri B? Eller bruke 1 meter 10mm2 til batteri A og 5 meter 50mm2 til batteri B? Ellers kan vil vel få dine potensialforskjeller? :D

det var da fælt så teoretiske vi skulle være i dag da...

skjønner ikke halvparten av hva som blir sagt jeg...hehe

Støtt lokalsamfunnet:

http://www.streetdrifters.net

Nytt prosjekt like rundt hjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider