Gå til innhold

kontrakt og salgsmelding ved kjøp av bil

Ranger emnet

acoupe

Anbefalte innlegg

hei,

Lurer på en ting, jeg skal kjøpe bil på onsdag. Skal betale med penger jeg har på kontoen og det er jeg som skal bruke den. MEN!

Bilen skal registeres på min mor, slik at alt forsikring skal stå på henne osv.

Hvordan gjør jeg det med kontrakt skriving og salgsmelding da? når hun ikke er med på bilkjøpet, kun jeg.

Kan jeg få fullmakt av min mor til å skrive under på salgsmeldingen?

Og kan det stå forskjellige navn på salgsmelding og kontrakt? slik at det er JEG og selger som har kontrakt mellom oss så det står mitt navn på kontrakten, og mitt mors navn på salgsmeldingen siden bilen skal registeres på henne?

mvh

stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor må egentlig skriver under på salgsmeldingen. Men på kontrakten kan du skrive, siden du betaler for den. Men du kan jo høre med selger og din mor, om du kan skrive under på salgsmeldingen i din mors navn. Og evt skriver det skriftlig fra din mor at det er OK, i tilfelle noe skal skje.

Jeg solgte BMW'en her i sommer til en som skrev under med sin fars navn, siden bilen skulle stå i hans navn. Og det gikk fint for både, meg, kjøper og kjøpers far! :)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan registrere den i ditt navn og omregistrere den til din mor samme dag eller dagen etter. Du kan også sette din mor som eier og deg som deleier i vognkortet. Da kan dere omregistrere den gratis når du bestemmer deg for å betale forsikring og tjene opp bonus selv. Det er mange veier til Roma så du får gjerne sjekke med BT i ditt tilfelle om hvordan dere skal gjøre det enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Print ut to eksemplar av salgsmeldingen, og få moren din til å signere på begge før du drar for å hente bilen. Så kan selger signere på begge, og dere har hver deres gyldige salgsmelding.

Alt OK.

Det er den beste løsningen, ja. :)

I verstefall kan din mor skrive under når du kommer hjem, men da har ikke selger noe salgsmelding.

En fullmakt kan muligens til nød gå, men det er mindre jobb om din mor bare skriver under på forhånd. Salgsmeldinger finnes på nettet.

Edit; Overså et innlegg.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den beste løsningen, ja. :)

I verstefall kan din mor skrive under når du kommer hjem, men da har ikke selger noe salgsmelding.

En fullmakt kan muligens til nød gå, men det er mindre jobb om din mor bare skriver under på forhånd. Salgsmeldinger finnes på nettet.

Edit; Overså et innlegg.

okey, men jeg skal handle bil på onsdag, så da rekker jeg ikke å få mamma til å sende en signert salgsmelding. Hadde funka at hun printa det hjemme, signerte, scanna og sendte til meg slik at jeg kunne printa den ut her. Men da blir ikke signaturen gyldig. Får prøve med en fullmakt, så får vi se hvordan det går ;)

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er nye vognkort og salgsmeldingen signeres på del 2 og denne må innleveres. Denne har ikke moren mulighet til å skrive under på, så Øyvind H og Marvil har ikke helt den beste løsningen til deg.

Det stemmer.

Blitt nytt system. Det MÅ skrivest under på del 2. Mangler den delen, må NY bestilles hos BT. SÅ skrivest under og leverest. Kan ikke kopierest el.lign.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, velvel.

Har du en salgsmelding som er signert av begge parter, og leverer inn vognkort del to samtidig (selv om ikke vognkort del to er underskrevet), er dette gyldig.

Eneste kravet noen kan finne på å sette, er kanskje at vognkort del to må signeres av selger, men det tviler jeg sterkt er noe problem om du har salgsmelding underskrevet i tillegg, men uansett kreves det ikke at ny eier signerer på denne.

Så jo, løsningen jeg og Øyvind påpekte fungerer perfekt, og er i mine øyne den mest praktiske (dog ikke siden det viser seg at hans mor ikke kan signere først).

I verstefall om VK del to mangler, er det ikke verre enn at selger skriver en tapsmelding på vognkort del to, som leveres denne med salgsmeldingen.

Eneste kravet som er satt er at VK del to skal leveres inn siden dette er et verdipapir, det er ikke noe krav at det er denne salgsmeldingen som må benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har eit spørsmål om samme tema... Kan en som ikkje er 18år skrive under på salgsmelding og bli eigar av bilen?? hørt at dette går, men at det ikkje er mulig for en under 18 å få registrert en bil på seg. så viss ein under 18 kjøper en bil og skriv under salgsmeldinga og samtidig avregistrerer bilen så skal det gå bra?

Working offshore!

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det ikke er noe krav at personen må være over 18 for å ha en bil registrert på seg (ikke bare salgsmelding, men omregistrert, dvs med vognkort og hele pakka).

Uansett, dersom en person under 18 år skal signere en salgsmelding, kreves det underskrift av begge foresatte, evt en skriftlig fullmakt, for at dette skal legges inn i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider