Gå til innhold

Ble tatt i ca 160 km/t i fotoboks

Ranger emnet


ca2be

Anbefalte innlegg

 

Trur det er opp til den enkelte jurist å avgjøre om du må ta teorien på nytt. Oppkjøringen er obligatorisk om du mister lappen 6mnd eller mer.

 

Jeg sendte et brev til juristen i saken min, han svarte på mail. Quoter svaret hans på om jeg måtte kjøre opp igjen (98 i 60-sone, 7 mnd uten lappen).

 

2. Du skal IKKE kjøre opp på nytt. Du vil få førerkortet utlevert 7. desember i år. Ved inndragningstid på mer enn 6 måneder kan du pålegges å kjøre opp på ny. Dette pålegget skal da fremgå direkte av forelegget.

 

Antar at grunnen til spørsmålet er første avsnitt på side to i forelegget. Avsnittet er til generell informasjon, og gjelder kun for personer som har hatt førerkort i inntil to år (prøvetid). Du har hatt førerkort for klasse B siden 2. april 2003. Denne regelen gjelder derfor ikke for deg.

 

Snakket med sjefen for "førerkortkontoret" i Bergen, han sa det var vanlig, men ikke påbudt, for juristen å idømme ny oppkjøring ved inndragningstid over 6 mnd.

 

Edit: La til litt til i quoten

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye svada

 

 

Til alle som slenger ut i hytt og gevær :

 

Regelen er:

Mer enn 6 mnd - 99% garantert ny oppkjøring.

12 mnd eller mer - ny oppkjøring og teoriprøve.

 

Jeg fikk prutet ned straffen fra 12 til 10 mnd, og slapp teoriprøve.

Uansett, bilen går på bensin/diesel, og ikke førerkortet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er helt riktig at man har vitneplikt. Dette får betydning om man selv var med i bilen.

Dersom man selv ikke var med i bilen akkurat ved passering av fotoboksen så har man ikke vitneplikt fordi man faktisk ikke er et vitne til lovbruddet.

 

Man kan selvfølgelig gi Politiet tips ved å fortelle hvem man har lånt bort blien til, men rent juridisk betyr det ingenting. Politiet må likevel bevise utover enhver rimelig tvil.

 

Rimelig tvil er det når bildet er utydelig.

 

Faktum i slike saker er at fotoboksbildet ofte er i for dårlig kvalitet for å brukes som bevis.

 

Mitt råd i alle trafikksaker med fotoboks er derfor: nekt, nekt og nekt.

La påtalemyndighetene bryne seg slik at de blir bedre på bevisførsel.

Dette er faktisk sunt for norsk rettsvesen!

 

Det er feil, han er pliktigt til og oppgi hvem som kjørte bilen. var en sak på sørlandet der en lastebileier nektet og oppgi hvem som kjørte pga at han mente det ikke var hans jobb og identifisere for politiet...

Han ble fengslet...

 

Eneste gangen man kan nekte er hvis det er en samboer,ektefelle eller annen nært familiemedlem. man har ikke vitneplikt mot dem. (i noen saker kan du få vitneplikt likevell, men det er i saker av helt annen karakter, og gjelder ikke i slike saker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet førerkortet da jeg ble tatt av Up, hadde toppfart 160 i 100 sonen.. Fikk uten lappen i 5mdn og en bot på 9500 kroner.. Jeg var i retten og anket dette to ganger, tapte begge gangene.. MEN de gjorde en feil, jeg er i prøvetidsperiode å skulle ha kjørt opp igjen, de i retten glemte å skrive dette på dommen. Siden rettsystemet kommer over politiet, så kan jeg hente lappen på biltilsynet 15 desember ;) Det var utrolig flaks..

Ditch the bitch, let`s go drifting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet førerkortet da jeg ble tatt av Up, hadde toppfart 160 i 100 sonen.. Fikk uten lappen i 5mdn og en bot på 9500 kroner.. Jeg var i retten og anket dette to ganger, tapte begge gangene.. MEN de gjorde en feil, jeg er i prøvetidsperiode å skulle ha kjørt opp igjen, de i retten glemte å skrive dette på dommen. Siden rettsystemet kommer over politiet, så kan jeg hente lappen på biltilsynet 15 desember ;) Det var utrolig flaks..

Bare 5 mnd???!! Flaks???

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinapijah: det skal du ikke være så sikker på... har en kompis som ble tatt med 0,4 i promille for litt over et år siden... da ble han lappløs i rundt 12 måneder, og han var under prøvetiden... han fikk høre at han ikkke skulle ta lappen på nytt, men da han kom etter et år og skulle hente lappen på politihuset fikk han ny beskjed om at han måtte ta den på nytt !:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår