Gå til innhold

Honing av sylindre

Ranger emnet


VCE

Anbefalte innlegg

Hvor store skader er det trygt å fjerne i sylindervegger selv? Jeg har tatt opp en gammal B21ET og der er det nesten en halv mm slitekant, er dette trygt å hone bort, eller er det borring som må til?

 

Har aldri vært borti dette før, og er litt redd for om sylinderen blir for urund...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier å ta den, men det tar nok tre kvarter med den fine honeren jeg har tilgjengelig... :puke: Har tatt sylinder nr tre og fire, de var rimelig pene, men nr 2 er den som er ille. Det er merkelig at det skal være så stor forskjell på de forskjellige sylindrene.

 

Jeg får hone til det blir glatt og deretter kontrollmåle, er det for ille må jeg bare få tak i lavkomp.stempler til B23'n

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet at det er forskjellig borring. se i haynes boka så skjønner du hvorfor det står stemplet C og D på de forskjellige sylinderne. husk at når man honer skal man egentlig kun ta yderst lite... kun for å lage "riper" i sylinderveggene slik at olja setter seg.

 

ok så etterpå hva du mente... haha. sikkert fordi det er mest røyning på 2, 3 sylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med slitekant ?

er slitekanten øverst i sylindern ? i såfall så bruker du ikke hone verktøy til dette arbeidet, et hone verktøy bruker man for å få vekk ujevnheter og liten slitasje og for å freshe opp veggene, ved stepel fjør bytte så er dette en vanlig prosedyre. Dette er for at fjørene skal ha en jevn bane og tette skikkeligt intill sylinder veggene.

 

er det den slitekanten jeg tror du mener så er en halv mm ikke så mye som det hørest ut som, den såkalte slitekanten er koks dannelse, brente rester etter eksos og bensin. denne slitekanten også kalt vendekant tar du vekk ved hjelp av en paknings skrape, kniv eller noe annet som egner seg for dette arbeidet. men det mest riktige å bruke er en vendekant sliper, dette er et verktøy som du presser ned på sylinder toppen mens du drar sliperen rundt for hånd.

 

Er det slitekanter i sylinder vegger på en halv mm så bør den bores opp på nytt, det er tvilsomt at du klarer denne jobben med et honings verktøy ettersom det er meget fine slipe steiner på denne, den er heller ikke beregnet for grove riper osv.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med slitekant ?

er slitekanten øverst i sylindern ? i såfall så bruker du ikke hone verktøy til dette arbeidet, et hone verktøy bruker man for å få vekk ujevnheter og liten slitasje og for å freshe opp veggene, ved stepel fjør bytte så er dette en vanlig prosedyre. Dette er for at fjørene skal ha en jevn bane og tette skikkeligt intill sylinder veggene.

 

er det den slitekanten jeg tror du mener så er en halv mm ikke så mye som det hørest ut som, den såkalte slitekanten er koks dannelse, brente rester etter eksos og bensin. denne slitekanten også kalt vendekant tar du vekk ved hjelp av en paknings skrape, kniv eller noe annet som egner seg for dette arbeidet. men det mest riktige å bruke er en vendekant sliper, dette er et verktøy som du presser ned på sylinder toppen mens du drar sliperen rundt for hånd.

 

Er det slitekanter i sylinder vegger på en halv mm så bør den bores opp på nytt, det er tvilsomt at du klarer denne jobben med et honings verktøy ettersom det er meget fine slipe steiner på denne, den er heller ikke beregnet for grove riper osv.

 

Ja, slitekanten er øverst i sylinderen, og er vel laget av øverste kompresjonsringen. Nei, det er ikke sot/avleiringer - det er slitasje i sylinderveggen.

 

Jeg har tatt det som var av vertikale riper i syl 3+4, det meste av slitekanten i toppen i tillegg til ei rimelig grov horisontal ripe (ca 0,1-0,2mm) omtrent midt i sylinderveggen.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slitekanten er øverst i sylinderen, og er vel laget av øverste kompresjonsringen. Nei, det er ikke sot/avleiringer - det er slitasje i sylinderveggen.

 

Jeg har tatt det som var av vertikale riper i syl 3+4, det meste av slitekanten i toppen i tillegg til ei rimelig grov horisontal ripe (ca 0,1-0,2mm) omtrent midt i sylinderveggen.

 

jøsses, rett og slett en slitasje også så høyt oppe, har vert slakke fjører eller noe det da ? eller rett og slett blir kjørt for hardt med. hørtes i hvertfall ikke noe god ut hehe

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøsses, rett og slett en slitasje også så høyt oppe, har vert slakke fjører eller noe det da ? eller rett og slett blir kjørt for hardt med. hørtes i hvertfall ikke noe god ut hehe

 

Det er jo "vanlig" at motorer som her gått langt, og gjerne med lite olje, at det blir en slik kant...Denne motoren har gått minimum 200 000 km på ca 1 bar...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo "vanlig" at motorer som her gått langt, og gjerne med lite olje, at det blir en slik kant...Denne motoren har gått minimum 200 000 km på ca 1 bar...

 

ja vanlige slitekanter (vendekant) er det mest vanlige, trodde det var slike kanter det du mente jeg vettu. men når du sier sliasjer i veggene og i tilegg til dette grove riper så hørest det nesten ut som den har vært varmkjært eller noe, noe du får ved for lie olje, hard kjøring ved for lite olje, slitte stempel fjører noe som medfører dårlig kompresjon og smøring. hvordan ser stemplene ut da ? får håpe du får det til da.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv mm var kansje å overdrive, det var nok ca 0,2 mm kant - men den er nå borte. Det er også det meste av riper. Stemplene var fine, men stempelfjørene var utslitt. Sylindrene ble litt ovale, men det er ikke snakk om mer enn ca 0,05 mm.

 

Ved hver sylinder og på hvert stempel var det merket "D", og alle haddee samme diameter.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv mm var kansje å overdrive, det var nok ca 0,2 mm kant - men den er nå borte. Det er også det meste av riper. Stemplene var fine, men stempelfjørene var utslitt. Sylindrene ble litt ovale, men det er ikke snakk om mer enn ca 0,05 mm.

 

Ved hver sylinder og på hvert stempel var det merket "D", og alle haddee samme diameter.

 

ok får håpe stempel fjørene klarer å tette skikkeligt, klart, det er jo ikke mye det er snakk om da men de er stive sidelengs så det spørs jo da om de klarer å forme seg etter veggen.

 

hva den D står for er jeg ikke sikker på men, tror ikke det har noe betydning, så fremt det ikke er merket for rettningen stempel skal stå, men det pleier å vere et merke for dette, et hakk eller ei pil eller noe.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår