Gå til innhold

Hvilken løsning gir best bass?

Ranger emnet

Dammed

Anbefalte innlegg

ok. Watt fra forsterkeren står der, men db skal visst være ca lik rundt 88 db.

Det jeg mener med bass, trodde jeg var ganske lett å forstå, er altså selve trykket som bass elementene leverer, altså hvor mye bilen rister...

Den kickeren blir jo spilt med mer watt, 150W mer (samlet). Men de tre elementene beveger jo som sagt større mengde.

Kanskje jeg bør spørre fysikk læreren om dette.... Har jo noe med lyd bølger osv.

Er ikke veldig lett å forklare dette kort, men de 2 elementene du linket til oppgir følsomheten forskjellig.

Eller for å gjøre det enda mer komplisert; den ene oppgir (spennings)følsomheten og den andre oppgir effektiviteten.

Uansett er oppsummeringen at den ene er ikke mer effektiv enn den andre.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dem 3 jeg vurderer som er CADENCE ZXW12-4 har jo bedre spesifikasjoner, har mer db, er faktisk billigere og de har like mye Watt.

De cadence sine er vel bedre da?

Jeg holder en knapp på Soundstream PCW-12, det er mer enn følsomheten som bestemmer hvor mye bass du kan oppnå.

Og ønsker du veldig gjerne 3stk. 12" skal jeg love deg at disse vil lage liv i leieren!:)

http://installbay.no/product_info.php?cPath=109_113&products_id=722

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at følsomheten er uviktig (vel og merke sålenge den ikke er ekstremt lav) dataene jeg ser på er VAS, QTS og FS

VAS bør etter min mening ikke være mer enn 4x anbefalt kassevolum

QTS fra 0,3-0,45 (lavere = vanskelig å få DYP bass. Høyere = store kasser eller freeair

FS over 40hz kaller ikke jeg en subbass, jeg ser gjerne tall nedimot eller under 20hz.

Desverre er det også så at endel produsenter enten beint fram lyver om T/S parametrene, ikke oppgir dem, eller har så store avik under produksjon at kun et fåtall av elementene har de oppgitte spesifikasjonene.

Jeg vil ikke henge ut noen spesielle merker men jeg har intrykk av at dette er ikke så uvanlig blant Asiatiske produsenter.

Våre Scandinaviske produsenter er flinke med parametrene (Ps jeg snakker om produsenter nå, ikke firmaer som henger på egne merker og stygge prislapper på kinesiskprodusert utstyr og siden hevder de har lagd det selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at følsomheten er uviktig (vel og merke sålenge den ikke er ekstremt lav) dataene jeg ser på er VAS, QTS og FS

VAS bør etter min mening ikke være mer enn 4x anbefalt kassevolum

QTS fra 0,3-0,45 (lavere = vanskelig å få DYP bass. Høyere = store kasser eller freeair

FS over 40hz kaller ikke jeg en subbass, jeg ser gjerne tall nedimot eller under 20hz.

Desverre er det også så at endel produsenter enten beint fram lyver om T/S parametrene, ikke oppgir dem, eller har så store avik under produksjon at kun et fåtall av elementene har de oppgitte spesifikasjonene.

Jeg vil ikke henge ut noen spesielle merker men jeg har intrykk av at dette er ikke så uvanlig blant Asiatiske produsenter.

Våre Scandinaviske produsenter er flinke med parametrene (Ps jeg snakker om produsenter nå, ikke firmaer som henger på egne merker og stygge prislapper på kinesiskprodusert utstyr og siden hevder de har lagd det selv)

Får si som noen andre her på forumet sa for en tid tilbake: håper du har tatt med deg niste, for nå er du skikkelig på bærtur!

VAS 4 ganger mer enn anbefalt volum???

Hvordan tror du de finner ut av anbefalt volum?

De finner ikke ut det med de 3 parametrene du nevner her.

For å ta noe.... Høy Qts er som regel et tegn på lite magnetkraft, og hvis du tror det er "vanskelig" å få dyp bass ut av et element som har lav Q-verdi har du rett og slett for liten erfaring.

Fs over 40 er ikke subbass, og helst vil du se Fs under 20...

Vel, jeg har faktisk til gode å høre ett eneste element med Fs under 20Hz som låter bra. Det kan nok fungere men da må det ha veldig lav Q-verdi.

Et element med Fs under 20Hz og med Q-verdi innpå 0,4 tallet låter aldri bra i bil.

Nei, det å lese høyttalerparametre er adskillig mer avansert enn mange tror, ingen av de 3 nevnte er interessante uten for eksempel Bl, Re, x-max, x-mec og Mms. (for å ikke nevne hvilke av Qe og Qm som bestemmer Qt)

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på Soundstream PCW-12, det er mer enn følsomheten som bestemmer hvor mye bass du kan oppnå.

Og ønsker du veldig gjerne 3stk. 12" skal jeg love deg at disse vil lage liv i leieren!:)

http://installbay.no/product_info.php?cPath=109_113&products_id=722

Mvh

Dag Johansen

Er ganske ening med Dag her, 3stk 12" Hertz ES300 i ei bra kasse

vil spille ganske så godt.

Det er bedre en de 2 alternativene du viste i starten av tråden Dammed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for alle forslagene, og dette med parametre tror jeg lar være til dere som kan dette. Har nok hodepine med 3mx og 3fy, trenger ikke parametre i tillegg!

Dem hertz så bra ut men jeg skal montere subbene slik at magneten syns, vrengt tilstand har jeg hørt noen kalle det. Med fare for å være overfladisk så har hertz en skikkelig nasty magnet...

Slik ser basskassa ut for 3 subber:

basskassa2.jpg

og basskassa for 2 subber:

basskassa3.jpg

I den kassa for 2 subber så kan det også bli montert firkanta (kicker) subber.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske ening med Dag her, 3stk 12" Hertz ES300 i ei bra kasse

vil spille ganske så godt.

Det er bedre en de 2 alternativene du viste i starten av tråden Dammed.

Og Energy serien spiller bra! Fikk greit med trykk med bare en ES200 :) Kjente det i brystkassa for å si det sånn :D

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får si som noen andre her på forumet sa for en tid tilbake: håper du har tatt med deg niste, for nå er du skikkelig på bærtur! OSV OSV

Forlanger slett ikke at du skal være enig.

disse reglene har fungert greit nok for meg

både hjemme og i bil

Jeg er naturligvis klar over at mange andre parametrer er viktige, men det er ikke alltid jeg gidder å legge inn alle parametrer på et element i et data program bare for å se om det går å få et vettugt resultat

Når det gjelder kasse volum vs VAS

vil jeg bare spørre: Har du aldri opplevd at en produsent anbefaler et kassevolum som er ubrukelig?

om jeg ser et anbefalt kassevolum på 22 liter og VAS er 650L, begynner ivertfall jeg å lure på produsentens seriøsitet.

Men heller ikke her forlanger jeg at du skal være enig

Mvh

FE3T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter:

Om du vil ha mye trøkk for pengene, kan du bestille deg noen Kicker L7-elementer på eBay for en slikk og ingenting! ;)

Edit:

http://cgi.ebay.com/2-KICKER-S12L7-12-SOLOBARIC-L7-SUBWOOFERS-NEW-06-PAIR_W0QQitemZ250046582941QQihZ015QQcategoryZ39777QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Regner du $150 i frakt, og 6,5 i kurs, og plusser på 25% mva, sitter du med to stk. Kicker S12L7 ferdig levert og momset til kr. 3883,75.

Det høres vel ikke ille ut?

Med forbehold om unøyaktig fraktanslag, har ikke spurt på prisen på dette paret, men tror 150 dollar er rimelig nøyaktig...

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kasse volum vs VAS

vil jeg bare spørre: Har du aldri opplevd at en produsent anbefaler et kassevolum som er ubrukelig?

om jeg ser et anbefalt kassevolum på 22 liter og VAS er 650L, begynner ivertfall jeg å lure på produsentens seriøsitet.

Men heller ikke her forlanger jeg at du skal være enig

Mvh

FE3T

Jeg har vært med på at høyttalerberegningsprogrammet mitt har anbefalt en kasse på 730liter for et element som viste seg å spille veldig bra i en kasse på 85liter.

Dette kunne jeg se av beregningene fordi jeg legger inn alle dataene.

I det store og det hele interesserer jeg meg lite for hva produsenten anbefaler av kasser, da dette er noe som ofte ser ut til å ha vært tatt ut av løse lufta.

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsett 1:

3 slike:

http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=10008&PHPSESSID=e7ff1324719b7e4ac005ad55c86c4d6d

Blir koblet til 1,333 ohm

Eller 2 slike:

http://www.xtremecar.no/shop/product_info.php?cPath=32_38_57&products_id=5370&osCsid=357172390e36bb86754db77ec800734a

Blir koblet til 1 ohm

Forsterkeren leverer 2000W ved 1 ohm, og 1850W ved 1,333 ohm. Og ja den tåler 1 ohm. Det blir denne:

http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=15002&PHPSESSID=33bbf83e57f5e9f79cd7440859678872

Dilemma mitt er:

1. 3 subber beveger en større mengde luft, men de 2 andre subbene beveger mindre luftmengde, men de beveger den mengden kraftigere.

2. De 3 subbene har en mye større følsomhet, hele 94 db i forhold til 88 db til dem andre 2.

Så hva vil egentlig gi best bass opplevelse i en vanlig person bil?

Her bør du velge de 2 Kicker - Solo Baric L5

Følsomheten er jo egentlig så og si det samme, men disse tåler mer effekt, men du skal jo kjøre samme forsterker, men trur likevell du får bedre trøkk med disse 2.

Og disse er jo mye tøffere å se på, pene magneter om du latt magneten ut av kassa.

Når det gjelder kasse, så er det greit å bruke det anbefalte, men du kan få igjen mer bass, om du snakker med Dag.

Ut fra hva du snakker, så trur jeg du bør gå for porta kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider