Gå til innhold

Trille, i gir eller i fri??

Ranger emnet


TheEdge

Anbefalte innlegg

Var ikke så enkelt å lage en god topic på denne, men spørsmålet er:

Dersom man velger å trille i nedoverbakker, er det da best å la bilen stå i gir med clutchen inntrykket, eller i fri med foten av clutchen?

 

Jeg ville jo tro at det kanskje var greieste å trille i fri, men mener å ha hørt ett eller annet om at det ikke var så bra i større hastigheter..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med clutchen trykt inn slites utløserlager og evt. kabel kan strekkes.

 

Har du bil med elektronisk innsprøytning er det mest økonomisk å la bilen stå i gir og bare slippe gassen i nedoverbakker. Da bruker du ca 0 liter pr mil :)

Ja, men da bremser jo motorn.. Liker å la den trille på tomgang jeg, stille og behagelig, og om man kommer litt over fartsgrensen i enden av bakken, så gjør jo ikke det noe.. Derfor jeg lurte på om det er skadelig på noe vis å trille i fri..

Unngår å sitte med clutchen unødig inne.. Setter i fri med en gang jeg stopper opp i kø eller noe..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. pleier å trille i gir.. men så er ikke jeg så gniten heller da ;)

 

Hehe, det er nå ikke for å spare noe bensin da.. Den ligger på 0,66 fra før så det er ikke ille.. Men mere behagelig å trille på tomgang enn på 2500 rpm..

Men har nå bytta tilbake til tilnærmet orginal bakpotte nå, så den bråker ikke så ille mere..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg triller ned en bakke hver dag på vei til jobben. Jobber på Kjeller,bor i Oslo og kjører E6 oppover, så bakken ned mot Olavsgård setter jeg bilen i fri og triller ned. Har vell rundt 100 når jeg setter den i fri og 110 på det meste :)

 

Hvis MR2 nytern synes en akselerasjon på 10 km/t ned en lang bakke er ille så håper jeg du bare kjører på natta, makan til irriterende medtrafikanter altså! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt for å ikke ligge bak/foran deg hvis du bedriver det du her beskriver... Makan til ujevn kjøring dette vil resultere i..

 

Nå tar jeg liksom hensyn til medtrafikanter jeg da og bruker fornuft, i motsetning til veldig mange andre. Og det er da for f... ikke sånn at jeg gjør dette hver eneste unnabakke for det om jeg gjør det av og til hvor det passer seg.. Typisk en tunell på vei til ferja er unnabakke hele veien. Når jeg kommer inn i den, setter jeg den i fri og seiler avgarde. At jeg da triller fra de som ligger bak, hvordan i heiteste skulle det være til sjenanse for disse???? Når jeg så kommer til enden av tunellen er der sving og ferjekai så man må uansett bremse opp enten man triller eller bremser på gir, uff så irriterende trafikant som jeg er..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er nå ikke for å spare noe bensin da.. Den ligger på 0,66 fra før så det er ikke ille.. Men mere behagelig å trille på tomgang enn på 2500 rpm..

Men har nå bytta tilbake til tilnærmet orginal bakpotte nå, så den bråker ikke så ille mere..

 

The Edge

 

Motoren bråker jo mye mindre av å bare trille ned en bakke i 2500 rpm enn å kjøre i 2500 rpm.

 

Har du en ikke så alt for gammel bil vil den jo kutte bensintilførslen og du har ingen forbrenning i motoren.

 

Så hvis du syns det bråker for mye ned bakken, lurer jeg på hvordan du klarer komme deg opp :D

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg liksom hensyn til medtrafikanter jeg da og bruker fornuft, i motsetning til veldig mange andre. Og det er da for f... ikke sånn at jeg gjør dette hver eneste unnabakke for det om jeg gjør det av og til hvor det passer seg.. Typisk en tunell på vei til ferja er unnabakke hele veien. Når jeg kommer inn i den, setter jeg den i fri og seiler avgarde. At jeg da triller fra de som ligger bak, hvordan i heiteste skulle det være til sjenanse for disse???? Når jeg så kommer til enden av tunellen er der sving og ferjekai så man må uansett bremse opp enten man triller eller bremser på gir, uff så irriterende trafikant som jeg er..

 

 

The Edge

 

All rykk og napp kjøring er irriterende... Hadde jeg vært din passasjer hadde jeg faktisk bedt deg slippe meg av bilen. Hadde ikke følt meg trygg med sånn kjøring. Bråker det for mye for deg, kjøp deg en annen bil. Har aldri hatt dette problemet med mine 9 biler. Men for all del.. Kjør som du gjør hvis det gjør deg lykkelig.:shake

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All rykk og napp kjøring er irriterende... Hadde jeg vært din passasjer hadde jeg faktisk bedt deg slippe meg av bilen. Hadde ikke følt meg trygg med sånn kjøring. Bråker det for mye for deg, kjøp deg en annen bil. Har aldri hatt dette problemet med mine 9 biler. Men for all del.. Kjør som du gjør hvis det gjør deg lykkelig.:shake

 

Rykk og napp kjøring er irriterende, men her er det for f... ikke noen som snakker om rykk og napp kjøring.

Tror faktisk ikke jeg ville hatt deg som pasasjer uansett så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk de som tror de skal spare drivstoff ved å gjøre dette...

Bilen vil trille lettere selvsagt men motoren må jo gå for det og den går jo ikke på bare luft :rolleyes:

 

Mulig det, men jeg er ikke ute etter å spare bensin ved å trille ned noen stakkars få bakker, herregud..

 

Men drit nå i det da, dersom dere ikke har noe seriøst å komme med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All rykk og napp kjøring er irriterende... Hadde jeg vært din passasjer hadde jeg faktisk bedt deg slippe meg av bilen. Hadde ikke følt meg trygg med sånn kjøring. Bråker det for mye for deg, kjøp deg en annen bil. Har aldri hatt dette problemet med mine 9 biler. Men for all del.. Kjør som du gjør hvis det gjør deg lykkelig.:shake

 

Er du seriøs eller prøver du å fyre opp en samtale? Slippe deg av fordi du ikke føler deg trygg når bilen er i fri? (sitter og småler) :flushit:

As usual with cars:

Car owner: How fast can you make it go?

Tuner: How much you wanna spend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe jeg lurer på:

 

Hvis du triller nedover en bakke så det bremser såvidt på f.eks. 5. giret, så setter jeg den i fri og triller resten.. Den bruker mer bensin når den bremser på girene enn om den triller i fri?

 

Jeg spør ikke om dette fordi jeg vil spare bensin, men har noen kjente som gjøre dette og det irriterer hodet av meg. Derfor tenkte jeg at jeg skulle komme med noen argumenter som gjør at de til slutt innser at det ikke er noen vits.

 

Det kan jo også være litt skummelt hvis du sette bilen i fri, motoren stopper mens du triller og rattsperra går i lås. Hehe..

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår