Gå til innhold

Trille, i gir eller i fri??

Ranger emnet


TheEdge

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var ikke så enkelt å lage en god topic på denne, men spørsmålet er:

Dersom man velger å trille i nedoverbakker, er det da best å la bilen stå i gir med clutchen inntrykket, eller i fri med foten av clutchen?

 

Jeg ville jo tro at det kanskje var greieste å trille i fri, men mener å ha hørt ett eller annet om at det ikke var så bra i større hastigheter..

 

The Edge

 

Og det man får ut av dette er mer bruk av bremser , større slitasje på driverk fordi man stopper og igangsetter girkasse, clutch, osv.

Det kan også være farlig hvis det er glatt og man skal ta igang igjen etter man har trillet. fordi turtallet har synket. det vil si at man kan få låst hjul på drivende aksel.

 

MVH Bjørn

Volvo 240 b23e

har kjøpt 740 tic motor som skal inn

 

volvo 245(høgger)

Volvo 245(høgger)

Mercedes 230 te (høgger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattlåsen har ingenting med om motoren går eller ikke ;) Det vanlige er at rattlåsen er av så lenge du har nøkkelen i, forutsatt at du har vridd nøkkelen om først. Men hvis den stopper og du finner ut at du skal starte den på nytt med startmotoren, i en sving, kan den gå i lås.. Moral: Start på gir, og har du automat, stopp og start.

 

I nyere biler kuttes bensintilførselen når du triller, da sparer du ingenting på å trille i fri. Å trille i fri i for bratte bakker medfører jo lett høyere fart enn ønsket, og å sitte å bremse med pedalen er ikke sunt! Mister bremseeffekten etterhvert. Samme gjelder for å trille på 5., gir ned og brems på gir..

 

Snakker om behagelig/ubehagelig, forsvarets tungtrekkere (Scania 143), bråker som et uvær. I Troms eller omegn en plass er det noen jævli lange utforbakker, og der triller du gjerne i mange minutter (i gir ja) før du gir gass igjen, og DA bråker det..

 

Men det opprinnelige spørsmålet vet jeg ikke noe om, men skal jeg trille ned en liten bakke har jeg bilen i fri.. Men her jeg bor fins det ingen bakker det passer seg å trille langt i =)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Le av meg alt du/dere vil. Jeg hadde ikke følt meg trygg om sjaffisen satt bilen i fri i nedoverbakkene, trillet og fikk endel fart for så å kaste bilen i gir igjen i bunnen og bremse for å ta evt sving.. Helt idiotisk kjøring, det er en grunn til at man IKKE lærer dette på NOEN trafikkskole. Og det er faktisk rykk og napp-kjøring når du varierer hastigheten ettersom om det er unnabakke eller ikke.

 

Men for all del, kjør sånn du/dere. Så får vi se hvor fornøyde folk blir med dere i trafikkbildet...

 

En siste detalj.. Prøv å kjøre nedover f.eks trollstigen med denne fantastiske metoden.. Skal love deg/dere at du sitter med skjegget i postkassa med røde skiver i en skråning ganske kjapt... :shake

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattlåsen har ingenting med om motoren går eller ikke ;) Det vanlige er at rattlåsen er av så lenge du har nøkkelen i, forutsatt at du har vridd nøkkelen om først. Men hvis den stopper og du finner ut at du skal starte den på nytt med startmotoren, i en sving, kan den gå i lås.. Moral: Start på gir, og har du automat, stopp og start. =)

 

Stemmer det. Nå dreit jeg meg ut litt :afro

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har man dratt det her langt utenfor det jeg snakket om. Lange nedoverbakken hvor du får for stor fart bremser man selvfølgelig på girene.

 

Men der jeg triller til jobben så er det 100 sone, på bilen min har jeg rundt 2800 rpm når jeg ligger i 100. Jeg setter den derfor i fri og lar motoren putre på tomgang ned bakken. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være ett problem på normalt føre. Stopper motoren deres når dere står og venter på at lyset skal bli grønt? Eneste forskjellen er jo om hjulene roterer eller ikke.

 

Motoren er jo kobla ifra og lever sitt eget liv. Den stopper ikke selv om man setter den i fri og bilen kjører?

 

Jeg setter bilen i fri når bakken har begynt og da holder jeg farten og akselererer rolig nedover til rundt 110. Så flater det ut og farten synker og jeg legger inn femtegir og tar clutchen rolig ut. Det går så mykt at jeg tror ikke du hadde lagt merke til det engang MR2Nytern.

 

Selv føler jeg meg utrygg når jeg sitter på med bastante verdensmestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;1592660']Nå har man dratt det her langt utenfor det jeg snakket om. Lange nedoverbakken hvor du får for stor fart bremser man selvfølgelig på girene.

 

Men der jeg triller til jobben så er det 100 sone' date=' på bilen min har jeg rundt 2800 rpm når jeg ligger i 100. Jeg setter den derfor i fri og lar motoren putre på tomgang ned bakken. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være ett problem på normalt føre. Stopper motoren deres når dere står og venter på at lyset skal bli grønt? Eneste forskjellen er jo om hjulene roterer eller ikke.

 

Motoren er jo kobla ifra og lever sitt eget liv. Den stopper ikke selv om man setter den i fri og bilen kjører?

 

Jeg setter bilen i fri når bakken har begynt og da holder jeg farten og akselererer rolig nedover til rundt 110. Så flater det ut og farten synker og jeg legger inn femtegir og tar clutchen rolig ut. Det går så mykt at jeg tror ikke du hadde lagt merke til det engang MR2Nytern.

 

Selv føler jeg meg utrygg når jeg sitter på med bastante verdensmestere.[/quote']

 

Nettopp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, vilbare si at jeg personlig triller bilen i gir

 

Du vil merke fort hvorfor når snø og is kommer. Stårbilen i fri vil du myelettere blokkere hjulene(hvis du ikke har abs el lignende)

Har det som en bra vane å la bilen trille i gir...

 

Man gjør da for pokkern ikke dette når det er glatt og fare for hjulblokkering da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Le av meg alt du/dere vil. Jeg hadde ikke følt meg trygg om sjaffisen satt bilen i fri i nedoverbakkene, trillet og fikk endel fart for så å kaste bilen i gir igjen i bunnen og bremse for å ta evt sving.. Helt idiotisk kjøring, det er en grunn til at man IKKE lærer dette på NOEN trafikkskole. Og det er faktisk rykk og napp-kjøring når du varierer hastigheten ettersom om det er unnabakke eller ikke.

 

Men for all del, kjør sånn du/dere. Så får vi se hvor fornøyde folk blir med dere i trafikkbildet...

 

En siste detalj.. Prøv å kjøre nedover f.eks trollstigen med denne fantastiske metoden.. Skal love deg/dere at du sitter med skjegget i postkassa med røde skiver i en skråning ganske kjapt... :shake

 

Så når du kom kjørende i 80 til den svingen, så hadde du durt på du da uten å bremse ned, er det sånn å forstå, når du synest det er så idiotisk å bremse????

 

Du er nå jaggu troendes til å sette utfor trollstigen i fri du..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattlåsen har ingenting med om motoren går eller ikke ;) Det vanlige er at rattlåsen er av så lenge du har nøkkelen i, forutsatt at du har vridd nøkkelen om først. Men hvis den stopper og du finner ut at du skal starte den på nytt med startmotoren, i en sving, kan den gå i lås.. Moral: Start på gir, og har du automat, stopp og start.

 

I nyere biler kuttes bensintilførselen når du triller, da sparer du ingenting på å trille i fri. Å trille i fri i for bratte bakker medfører jo lett høyere fart enn ønsket, og å sitte å bremse med pedalen er ikke sunt! Mister bremseeffekten etterhvert. Samme gjelder for å trille på 5., gir ned og brems på gir..

 

Snakker om behagelig/ubehagelig, forsvarets tungtrekkere (Scania 143), bråker som et uvær. I Troms eller omegn en plass er det noen jævli lange utforbakker, og der triller du gjerne i mange minutter (i gir ja) før du gir gass igjen, og DA bråker det..

 

Men det opprinnelige spørsmålet vet jeg ikke noe om, men skal jeg trille ned en liten bakke har jeg bilen i fri.. Men her jeg bor fins det ingen bakker det passer seg å trille langt i =)

 

 

Det er ikke snakk om å spare noe som helst. Dersom jeg ønsket å begrense farten, så hadde jeg da for pokkern ikke satt utfor en bakke i fri.. Gjør du???

 

Kjerra mi bråkte noe jævlig med "effekt bakpotte", minst like ille ved motorbrems som ved pådrag, hvorfor skal man da ligge på 2700 - 2800 rpm i 100 og lage et svare spetakkel inni tunellen der, når man kan trille i samme hastighet på tomgang hvor motoren ikke bråker???

 

Bremse må man uansett når svingen kommer..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå lager du suppe på spiker, Kanten.. Jeg bremser selvfølgelig hvis det trengs før sving, MEN jeg behøver IKKE bremse så mye som jeg hadde måttet om jeg opparbeidet meg fart ved å trille i fri nedover bakkene. Det er noe som heter motorbrems, hørt om konseptet? Neivel.. Er ihvertfall denne kanskje for noen ukjente metoden jeg bruker nedover bakker. Og nei, jeg er ingen bastant verdensmester. Jeg bare sier det at vil du kjøre som ei 75 år gammel dame med dårlig råd fra Toten, gjør det. Bare ikke plag med med det.

 

Dette blir igrunn for dumt, dere har ikke noe som helst rasjonelt å komme med i denne diskusjonen. Er ikke jeg som er utskuddet her, jeg liker den konvensjonelle måten å kjøre bil på. Den eneste hensikten med min innblanding i denne tråden var å forstå hva dere i det hele tatt mente med dette, hva dere vil oppnå ved å rulle nedover bakker i fri istedet for å motorbremse som det er meninga man skal gjøre.

 

Eneste fornuftige jeg fikk utav dere var at man gjør det for å redusere støy ved høyt turtall. Jeg ser ikke problemet, men jeg kjører Mercedes. De har såkalt komfort.

 

Vennligst spar meg for sarkasme og sinne, Edge. Livet er for kort til at man skal bli sur i maska pga noe så trivielt som personlige preferanser ang bilkjøring.

 

Takk for meg.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå lager du suppe på spiker, Kanten.. Jeg bremser selvfølgelig hvis det trengs før sving, MEN jeg behøver IKKE bremse så mye som jeg hadde måttet om jeg opparbeidet meg fart ved å trille i fri nedover bakkene. Det er noe som heter motorbrems, hørt om konseptet? Neivel.. Er ihvertfall denne kanskje for noen ukjente metoden jeg bruker nedover bakker. Og nei, jeg er ingen bastant verdensmester. Jeg bare sier det at vil du kjøre som ei 75 år gammel dame med dårlig råd fra Toten, gjør det. Bare ikke plag med med det.

 

Dette blir igrunn for dumt, dere har ikke noe som helst rasjonelt å komme med i denne diskusjonen. Er ikke jeg som er utskuddet her, jeg liker den konvensjonelle måten å kjøre bil på. Den eneste hensikten med min innblanding i denne tråden var å forstå hva dere i det hele tatt mente med dette, hva dere vil oppnå ved å rulle nedover bakker i fri istedet for å motorbremse som det er meninga man skal gjøre.

 

Eneste fornuftige jeg fikk utav dere var at man gjør det for å redusere støy ved høyt turtall. Jeg ser ikke problemet, men jeg kjører Mercedes. De har såkalt komfort.

 

Vennligst spar meg for sarkasme og sinne, Edge. Livet er for kort til at man skal bli sur i maska pga noe så trivielt som personlige preferanser ang bilkjøring.

 

Takk for meg.

 

 

Du tar det som en selvfølge at jeg skal ta det som en selvfølga et du tenker såpass at du bremser før svingen, hvorfor tror du jeg er mindre i stand til å tenke selv da, bare fordi jeg gjør en liten ting litt annerledes enn deg??

I de fleste bakker(hvor jeg faktisk ikke ønsker større fart) benytter jeg meg av dette mystiske fenomenet motorbrems, som du kanskje tror du er alene om å vite om. Så du lar aldri bilen trille avgårde fortere enn fartsgrensa du da?? Sitter du å nistirrer på speedometeret for å passe på at ikke nåle tipper over, da hadde jeg følt meg veldig utrygg å sitte på med deg..

 

Vil nå påstå at det var du som begynte med sarkasmen ved å anta at jeg er så teit som du prøver å fremstille meg..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det utartet seg veldig dette her..

For å vinkle spørsmålet på en annen måte da:

 

Dersom man skal taue en bil på hjulene med manuell kasse, skal man da la den trille i fri, eller i et naturlig gir for den hastigheten med clutchen inne. Eller har det ingen betydning i det hele tatt??

 

Er jo et teknisk spørsmål dette her, ikke noe spørsmål om hvordan man skal forsere trollstigens unnabakker, eller hvordan man skal kjøre på glatt føre..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår