Gå til innhold

Trille, i gir eller i fri??

Ranger emnet


TheEdge

Anbefalte innlegg

Hvor har du opplevd at folk kjører sånn? 130 i nedoverbakker og 80 i motbakker? Holde gassen på et punkt hele tida? Bor vi i samme land?

 

 

Du ser jo hvor jeg bor. Trøgstad.

 

Og når jeg kjører til Sverrige, så varierer ofte farta såppas opp og ned bakkene før Ørje.

 

Folk holder jo pedalen på samme plass.

Diesel biler er spessielt ille på dette. (alle det står TDI bak, raser forbi i nedover bakkene, men så fort det blir motbakke så er det ned i 80Km/t og jeg som kjører jevnt 100Km/t må da bremse farta, jævlig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var ikke så enkelt å lage en god topic på denne, men spørsmålet er:

Dersom man velger å trille i nedoverbakker, er det da best å la bilen stå i gir med clutchen inntrykket, eller i fri med foten av clutchen?

 

Jeg ville jo tro at det kanskje var greieste å trille i fri, men mener å ha hørt ett eller annet om at det ikke var så bra i større hastigheter..

 

The Edge

 

Hvorfor i all verden skal du trille på noen annen måte enn i gir ned bakkene? imstupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sååå mye tåpelig argumentasjon her!

 

la meg oppsummere noen viktige punkter:

- Han er ikke ute etter å spare bensin

- Han har byttet potte

- Han holder jevn fart, untatt en aks. på 10km/t

- Han bremser så klart ikke når han triller i fri! (hvor er da poenget med å trille i fri?)

 

om motoren dør på tomgang setter han den bare i gir igjen, og har både brems og servo igjen (men hvem trenger servo i 80-110km/t?), han vil antageligvis også starte opp igjen motoren ved å sette den i gir.

 

Hadde alle lest skikkelig og tatt stilling til disse fakta hadde dere antageligvis ikke hatt noe fornuftig å komme med, mange av dere!

 

Jeg forstår deg godt Edge, du er ikke kranglefanten her!

 

Men, noe jeg er litt redd for, er sidestabiliteten din, da motorkraften vil hjelpe til med å holde en rett og stabil kjøring.

Du har sikkert merket litt forskjell på dette?

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er jammen fantastisk.

 

Så folk føler seg utrygge hvis en fyr setter bilen sin i fri ned en bakke og ruller i 100km/t kontra og ligge i 5gear og gi litt gass for å holde samme farta?

 

Jeg bruker selv og sette bilen ofte i fri ned enkelte bakker her jeg bor og har ALDRI opplevd at bilen har dødd, at jeg har mista bremsene (setter heller ikke bilen i fri og lar den trille hvis d er mye trafikk eller hvis d er uoversiktlig da) eller noe av d andre dere sier her.

 

Jeg setter bilen i fri rett og slett for at d er deilig å ta foten av gassen og bare sitte der og rulle ned bakken i samme fart hele tida uten å måtte gi litt gass for å holde samme farta, kan ikke skjønne noe annet enn at d faktisk blir JEVNERE kjøring av dette, ikke mer ujevn kjøring.

 

Og til trådstarter, jeg har gjort dette i mange år og tror ikke dette skal skade gearkassa på manuelbil, har aldri hatt noe feil på mine ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette den i fri på manuell kasse er nada problem. Har man forgasser- eller eldre innsprut-motor som ikke kutter bensin ved motorbrems,så sparer man da også bensin,selv om det ikke var det trådstarter hadde i tankene.

 

Holder man clutchen inne derimot,over lenger tid,så er det flere ting enn utløserlagret og evt wire som får bank.

 

Har noen noengang tenkt på hva som er motholdet til spennet i clutchen når du har pedalen i bunn..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår