Gå til innhold

Mer 740 problemer - fusking!

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja, hadde litt startproblemer med 740'n for et par dager siden. Bytta tenningsmodulen og den starta fint!!

Eneste var at den da ble noe vanskelig å starte når den var varm, men ellers gikk den fint!

MEN, i dag, da jeg skulle ut å kjøre så starta den smertefritt, men da jeg begynner å kjøre så rykker og napper det og fusker noe voldsomt!! Nesten så den dør ut mange ganger. Stopper et sted, åpner motorrommet og det virker som om hele motoren skal vri seg ut av motorfestene.

Hva kan det være DENNE gangen da??

Snart selger jeg hele bilen!!! anger2

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, hadde litt startproblemer med 740'n for et par dager siden. Bytta tenningsmodulen og den starta fint!!

Eneste var at den da ble noe vanskelig å starte når den var varm, men ellers gikk den fint!

MEN, i dag, da jeg skulle ut å kjøre så starta den smertefritt, men da jeg begynner å kjøre så rykker og napper det og fusker noe voldsomt!! Nesten så den dør ut mange ganger. Stopper et sted, åpner motorrommet og det virker som om hele motoren skal vri seg ut av motorfestene.

Hva kan det være DENNE gangen da??

Snart selger jeg hele bilen!!! anger2

Sjekk at ikke registerreima har hoppa over et hakk eller to på alle tre merkene. Eventuelt a det er god gnist på alle plugger og en generell gjennomgang av tenneingssystemet og at det ikke er vakumlekkasjer.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sjekke i morgen med tenningslampe om det er gnist på pluggene. Og bytte tilbake til originale pluggkabler (Volvo kabler faktisk), de virka ganske nye, samt pluggene. Forrige eier hadde den jo inne en gang i året for å bytte plugger, skifte olje osv.

Så får vi se om det hjelper... hvis ikke er det jo bare å begynne å feilsøke! Hurra!

Kanskje det er tenningsmodulen fra Biltema som begynner å kødde allerede nå. Ble frarådet å kjøpe Biltema sin, men jeg hadde ikke råd til å kjøpe Bosch på mekonomen til 1300,- kontra 229,- på Biltema.

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Biltema Tennkabler en gang, de ga meg problemer... fikk ikke skikkelig gnist hver gang...

Jeg har kjørt med biltema sine silicon-kabler i over ett år på min chevy uten at de har gitt meg noe problemer. men de røde som kan kjøpes i metervis er ikke noe spes bra, man skal ihvertfall være nøye med motering av plugghetter og sko til fordeler. de ferdige kit'ene har jeg ikke noe erfaring med

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta over til originale plugger og pluggledning i dag, gikk like dårlig, så Biltema-tennkabler er utelukket.

Så brukte jeg tenningslampe for å sjekke om det var gnist, og det var det, men den blinka jo i hytt og gevær og når den selv følte for det, så det var dårlig med jevn gnist.

Så da er det vel tenninga som er helt på trynet... når motoren døde av seg selv sa det POFF, og det stod bensin ut av luftfilterboks og forgasser.

Bytta også tenningsmodul forresten, hjalp ikke.

Så, registerreim som har hoppa kanskje? Som ble nevnt tidligere her..?

Hvordan sjekke dette på denne motoren? (B230K)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka at det ikke er svinhjulsensoren din som har tatt kvelden? Samma skjedde på 240'en min med B230K motor. Gikk som en hore. Motoren dreiv å gikk baklengs på tomgang og tenninga var helt på trynet.

Regreima er det kanskje like greit å bytte uansett. Ryker den på denne motoren så er det slutt....

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sjekka nei :) Hvordan?

Eller er det bare å prøve med en man vet er i orden?

Takk for innspill!

veit ikke helt hvordan man sjekker den. Enkleste er nok å skru av en fra en 740 som du vet funker. Jævlig køddent å komme til på 240'er med B230K motor. Trangt..

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg å være regreima som hadde hoppa et par hakk til venstre. Stemte iallfall ikke overens med merket på kamdrevet. Så omtrent sånn ut...

regreim.gif

Men siden jeg først må plukke av diverse dill og dall (Reimhjul osv.) for å sjekke merkene på de andre drevene så må jeg jo ha av en del forran på motoren.

Da er det vel like greit å bare bytte hele reima? Eller er det mye mer jobb enn å bare sette den på riktige merker?

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste seg å være regreima som hadde hoppa et par hakk til venstre. Stemte iallfall ikke overens med merket på kamdrevet. Så omtrent sånn ut...

regreim.gif

Men siden jeg først må plukke av diverse dill og dall (Reimhjul osv.) for å sjekke merkene på de andre drevene så må jeg jo ha av en del forran på motoren.

Da er det vel like greit å bare bytte hele reima? Eller er det mye mer jobb enn å bare sette den på riktige merker?

Jeg hadde bytta reim. Blir ventil salat hvis den ryker + reima koster vel bare 200,-. Kjapp og enkel jobb.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regreim.gif

Det resultatet der kan du ikke stole på kompis. Du må ta av HELE reg-reim-faenskapet, og sette den på på nytt skal du ha noe informasjon å stole på. De over ett merkene stemmer kun når du bytter reg-reim eller retter på reima... etter et par runder, så lever de helt sitt eget liv pga forskjellige tenner på de forskjellige tandhjulene.

Når du sier du har tenning i hytt og pine er det mer sansynlig et rotor/fordelerlokkproblem, som er VELDIG vanlig nå som kulda har slått inn og man er rundt null'en dagen lang. Kondens kan skape utrolig mye fuckup i et fordelerlokk, og fordelerlokket er svært utsatt på 740'er.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider