Miravoffsen Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Hallo! Er det noen som har erfaring med kjølevifte som starter når tenninga slås på, og motoren er kald? Har vært på feilsøking på Ford. Styreenhet måtte skiftes. 9800kr! Fikk tak i brukt hos hogger. Feilen er der akkurat som før. Håper på svar om mulig feilkilde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_tj Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 høres ut som om du har brudd i ledninga som går til sensoren som gir ecu signal om temperaturen.. prøv å napp kontakten av sensoren (står oppå thermostathuset) å se hva som skjer.. hvis alt er normalt så skal vifta starte (eller stoppe.. husker ikke helt :) ) men poenget er ihvertfall at hvis det skjer noe har ihvertfall ecuen signal fra sensor.. Siter 1993 Ford Escort Cosworth www.escortrscosworth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_tj Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 motor og årsmodell kunne å vært kjekt å vite.. hehe. det jeg sa var basert på mk1 2,0 Siter 1993 Ford Escort Cosworth www.escortrscosworth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miravoffsen Skrevet November 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Takk for svar. Er en -96 mod 2.0. Har prøvd det du foreslo.Da gikk vifta på full hastighet. Går på lav hastighet ellers. Skal være en resistor i radiator,kan det være den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_tj Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 å.. du har sånn m to hastigheter ja.. det kan nok være den ja.. hvis den ikke gir rett verdi vil ecu tro at bilen er varm.. hadde vært værre hvis hadde vært omvendt :) du får prøve å skifte den. har samme system på min 2,5 men aldri vært plaga m den, kun m 2litern så er litt rådvill her.. men høres veldig sannsynlig ut m den resistoren ja :) Siter 1993 Ford Escort Cosworth www.escortrscosworth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miravoffsen Skrevet November 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Får ta en tur til hoggern til helga. Prøver også rele og kjølevæsketemp.giver. Skriver tilbakemld. etter helga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_tj Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 så vidt jeg husker er det kun den sensoren du tok pluggen av som sender signal om kjøle temp til ecu. den som står på undersida sender kun til tempmåler i dashbordet..kan være releet som har hengt\brent seg ja.. Siter 1993 Ford Escort Cosworth www.escortrscosworth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HSimpson Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Har du AC på bilen? I så fall kan det bare hende du må fylle på gass... Ett tomt AC-anlegg vil få kjølevifta til å gå hele tiden om det er for lavt trykk i systemet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Miravoffsen Skrevet November 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Takk for opplysningen. Tror ikke Fordverkst. har tenkt på det. Får prøve verksted igjen. Hoggern hadde ikke mondeodeler inne, har derfor ikke fått prøvd rele m.m. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ViceGuy Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Har du AC på bilen? I så fall kan det bare hende du må fylle på gass... Ett tomt AC-anlegg vil få kjølevifta til å gå hele tiden om det er for lavt trykk i systemet Dette stemmer ikke, jeg har selv tømt anlegget på min bil, og kjølevifta virker akkurat som normalt. Hvor tar du egentlig dette i fra????:hvaskjera Siter 2004 Ford Mondeo 1.8 Trend 1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009) 1986 Yamaha XJ-600 http://www.my-ride.com Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HSimpson Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Vet at mange biler har den funksjonen. Aner ikke om mk1 mondeo virker på den måten, men er jo lett å sjekke da...start opp bilen og skru på AC. Blåser den god å kald luft, så har du nok gass. Bare husk at lufta utendørs er kald den også nå. Kan også se om AC-kompressor slår inn med jevne mellomrom. Kjølevifta vil jo selvsagt virke som normalt ellers (gå på full guffe når termostat har åpna og motoren er blitt varm). Tror du ikke bilene er til å kjøre hvis ikke AC-anlegget virker da? :) Sitter normalt ett lite lass med sensorer i tykk-systemet, både høytrykk og lavtrykk, som sjekker nettopp trykk og temperatur. Hvis AC-anlegget ikke får riktig temperatur pga f.eks for lite gass, vil vifta gå for å prøve å få riktig temperatur. Kanskje litt krøkkete forklart, og det er bare ett forslag fra min side. Er noe som jeg ville ha sjekka i hvertfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.