Gå til innhold

Hva kan det være som gir blårøyk?

Ranger emnet


wanvik

Anbefalte innlegg

Jeg har en "nybygd" Opel 2.0 16v turbomotor som ryker blått når den blir skikkelig varm og får motstand.

Dvs. den ryker når temperatur er høyere enn normal driftstemperatur (fra 95c og opp tenker jeg), og den har gått "tungt" med litt ladetrykk i noen minutter. Faktisk har jeg opplevd problemet bare på vei hjem, da det er en bratt bakke på 1.5-2km hit. Har ikke kjørt så mye enda, men har latt den gå tungt i andre stigninger også, men da enten slakere/lengre, eller kortere bakker, og aldri antydning til røyk.

 

Av og til er det bittelitt røyk på tomgang også, men ikke mye, også da kun når motor er skikkelig varm.

 

 

Det står en nyoverhalt topp på motoren, bunndelen var ny, med ringer som hadde gått 5000km ca, og turbo skulle være nyoverhalt da jeg kjøpte den.

(TD04HL-18T). Har en Allstar Performance catchtank, med AN10-slange hele veien fra toppdeksel. (er forøvrig omsveisa deksel for å få AN10 der, så det er jevnt over en mye rommere ventilasjon enn originalt.)

Etter at jeg fikk problemer første gang tenkte jeg at det måtte være noe galt med ringene (feil innkjøring el.) så jeg hona sylindrene igjen, og bytta ringer. Det faktum at det ikke kommer noe nevneverdig med olje i veivhusventilasjon burde vel også tyde på at det ikke er noe som helst galt med ringene.

Slik jeg ser det, burde det vært mye røyk ved oppstart, og generelt ved tomgang dersom det skulle være turboen som er gåen, så jeg ser desverre ingen helt klare sammenhenger her. Det blir i tillegg dyrt, og mye arbeid å overhale/bytte alt som kan ha noe med saken å gjøre, bare for å sjekke..

 

Jeg har fått et tips om at det kan være oljen som blir for varm, men har desverre ikke noe oljetempmåler enda, så det får jeg ikke sjekka.

(I morgen skal jeg ta en visuell sjekk tenkte jeg, ved å skru av slangene til oljekjøleren for å se om det i det hele tatt er noe olje der. Oljekjøler og slanger er forøvrig også helt nytt, og grovere dimensjonert enn det originale.)

 

 

Det kan kanskje nevnes at motoren bare er grovmappa hittil, selv om det strengt tatt ikke skulle ha noe å si. -dette er vel faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke har kjørt den i benk enda, da jeg vil at alt skal være tipp topp før jeg får mappa den.

 

 

Håper det er noen kloke hoder her som kan komme med gode tips! ;)

1990 Vectra 2000 16v Turbo

1986 BMW E-30 325i

 

 

...motorer uten turbo suger...

...bokstavelig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkrøra er tørre og fine, og toppen er overhalt av et firma som virkelig kan jobben sin, så jeg tviler på at det er noe galt der..

 

Det som er spesiellt her er jo at det ryker KUN når motor er veldig varm.

Dersom det skulle være noe med tettingene eller turboen, skulle det vel gjerne vært uansett temperatur?

1990 Vectra 2000 16v Turbo

1986 BMW E-30 325i

 

 

...motorer uten turbo suger...

...bokstavelig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne røykdannelsen være et produkt av dårlige tettinger i turboens eksosdel? Ulempen ved små turboer er høyt mottrykk i eksoshuset ved høye belastninger, noe som gjør at tettingene mistrives pga høy varme og høyt trykk. Da vil det lekke olje ut i eksosen med blårøyk som følge. Det er vel kanskje også slik at tett oljeretur fra turboens lagerdel til bunnpanne kan gi tilsvarende symptomer uten at jeg skal banne på det.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt liknende problem med min. Det ryker blått litt innimellom, ofte ved pen kjøring. Hvis jeg bremser på motoren ryker det aldri, men nå jeg går på gassen igjen så kommer det en oljesky. Hvis jeg lar olja være på MIN streken på peilepinnen skjer det aldri.

Jeg er temmelig sikker på at det er tettninger i turboen som er slitne.

Og jeg fikk tips av Dr-Asim om å sette på en restriktor/strupning på oljetilførselen på turboen for å ikke ha for høyt oljetrykk der. (Turboer liker seg best med rundt 2,5bar oljetrykk inn hvis jeg husker rett)

Er verd å prøve for de få kronene en sånn koster.

Jenspeed eller KRB har nok en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

 

Restriktor kan jeg sikkert prøve ja, såfremt jeg finner en med AN-tilkoblinger da..

 

Reodor F: Skal ikke utelukkes, men det er jo tross alt bare på innkjøringsstadiet/grovmappingsstadiet enda, så jeg har ikke lada mer enn 0.5-0.6, og har heller ikke kjørt ordentlig hardt. Vil egentlig ikke karakterisere det som en liten turbo heller, men alt er jo selvfølgelig relativt. (Denne skal vel levere til ett stykke over 350hk ihvertfall.)

Turbo skal være overhalt, men kjøpte den brukt/overhalt, og det er således det eneste i motoren jeg ikke kan si med 100% sikkerhet at faktisk er overhalt/bytta.

1990 Vectra 2000 16v Turbo

1986 BMW E-30 325i

 

 

...motorer uten turbo suger...

...bokstavelig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt liknende problem med min. Det ryker blått litt innimellom, ofte ved pen kjøring. Hvis jeg bremser på motoren ryker det aldri, men nå jeg går på gassen igjen så kommer det en oljesky. Hvis jeg lar olja være på MIN streken på peilepinnen skjer det aldri.

Jeg er temmelig sikker på at det er tettninger i turboen som er slitne.

Og jeg fikk tips av Dr-Asim om å sette på en restriktor/strupning på oljetilførselen på turboen for å ikke ha for høyt oljetrykk der. (Turboer liker seg best med rundt 2,5bar oljetrykk inn hvis jeg husker rett)

Er verd å prøve for de få kronene en sånn koster.

Jenspeed eller KRB har nok en sånn.

 

Slitte stemperinger/oljeringer eller ett eller flere stempler defekt. hadde AKKURAT samme problem på en GT4 jeg hadde. fant ikke ut av det før jeg plukka motoren i fillebiter. Var en bit ved oljering på stempelet som hadde løsnet som var mulig resultat fra tenningsbank evnt. høyt ladetrykk. Se bilde HER

 

Er det tetninger i turbo som er slitte ryker det oftest mest på tomgang.

Håper du ble litt klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitte stemperinger/oljeringer eller ett eller flere stempler defekt. hadde AKKURAT samme problem på en GT4 jeg hadde. fant ikke ut av det før jeg plukka motoren i fillebiter. Var en bit ved oljering på stempelet som hadde løsnet som var mulig resultat fra tenningsbank evnt. høyt ladetrykk. Se bilde HER

 

Er det tetninger i turbo som er slitte ryker det oftest mest på tomgang.

Håper du ble litt klokere :)

 

Nå har jo wanvik sjekket for sylinderlekkasjer etpar ganger allerede, så det mest sannsynlige er vel turboen. Jeg hadde nok sjekket den før jeg plukket ned motoren for n'te gang.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorer uten turbo suger kanskje, men jøsses som de sparer deg for utgifter:op:

 

Bekreftes, hehe.

 

Skulle jeg "strupa" turbomotoren min til 300hk, tror jeg nok jeg kunne kommet billigere unna med sugemotor ja, men har ikke underdimensjonert noe da, og det er stort sett ordentlige saker som er kjøpt til den.

 

 

Sylinderlekkasje kan nok utelukkes ja, men for å være helt sikker, blir det tatt en test i morgen.

Tipset om høyt oljetrykk inn til turbo takker jeg så meget for! :D Det hadde jeg ikke tenkt på selv, men kan jo absolutt være en medvirkende årsak. (Har jo ingen restriktor fra før, og med AN6-slange fra oljepumpe til turbo, skulle det ikke bli for lite olje ihvertfall.)

Har idag fått vite at normalt oljetrykk ved driftstemp og litt turtall er 4bar +/- 0.5bar, og det er jo endel mer enn 2.5bar..

 

 

Det kan selvfølgelig være noe galt med turboen også, noe som uansett vil bli gjort noe med iløpet av vinteren. (Bilen er ikke i daglig bruk for å si det sånn..)

Spørsmålet er vel hvor mye det er verdt å koste på i overhaling av en slik turbo.

1990 Vectra 2000 16v Turbo

1986 BMW E-30 325i

 

 

...motorer uten turbo suger...

...bokstavelig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår