Gå til innhold

Lysets hastighet + lys...?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hvis man kjører en bil i lysets hastighet, hva skjer da når man slår på fronlysene?

 

Blir det lys i lysene, eller hva?

Svaret er faktisk svært enkelt: I følge Einstein relativitetsteori vil det ikke bare komme lys ut av lyktene framover, det lyset vil faktisk forlate lyktene med lysets hastighet. I hvert fall sett fra førersetet i bilen. Hadde noen derimot stått et sted utenfor og sett lyset og bilen passere, så ville de hatt samme hastighet.

 

Hvis bilføreren satte på ryggelyset, så ville også dette lyset forlatt bilen med lysets hastighet, og det ville passert den stillestående utenforstående med lysets hastighet.

 

Hvis både frontlyset og ryggelyset i utgangspunktet hadde samme hvite farge, så ville bilføreren opplevd lyskjeglene som like hvite, mens den utenforstående ville opplevd lyset fra frontlysene som blålig og lyset fra ryggelyset som rødlig, dette på grunn av doplereffekten.

 

Astronomene bruker denne doplereffekten (rødforskyvningen) til å bestemme hvor fort bort fjerne objekter beveger seg, og fordi universet utvider seg noenlunde like mye overalt, så kan man også bruke rødforskyvningen til å bestemme hvor langt unna disse objektene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha, alle har svart feil! Lysets hastighet er absolutt! Den er alltid 300.000. km per sekund uansett

 

Haha, du tar feil..:knock:

Den er 299 792 458 m/s

 

Bare ikke elgene begynner å bevege seg i lysets hastighet nå, er vel nok at bensinprisene gjør det...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SeaLion:

Er vel enig i at frontlysene på bilen hadde hatt en hastighet lik 300000Km/t relativt til bilen, og vil da ha en hastighet lik 600000km/t relativt til universet, fordi bilen går i 300000km/t.

Akkurat som baklysene også ville hatt en absolutt hastighet lik 600000km/t.

Det er det folk sier her.

 

Illustrasjon: vektorer:

 

Frontlys: BIL: Baklys:

<------- <-------- -------->

Baklysfartene lyser 300kkm/t bakover, og absoluttfarten til lyset må jo da bli 600kkm/t, samme med frontlysa.

 

Men er det mulig?

 

Og til de som er bekymra for elgen: husk at tiden går gaaanske sakte i 300000km/t, så det å styre en 240 på piggdekk unna den elgen, tror jeg skulle gå ganske greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysets hastighet er en konstant, ca 300k km/s i vakum, og ikke avhenging av lyskildens bevegelse. For en potensiell observatør (elgen) vil da både bilen og lyset komme mot / fjerne seg med 300k km/s.

 

For personen som sitter inne i bilen vil lyset fra lyktene fjerne seg med en hastighet på 300k km/s uavhengig av hastigheten til bilen.

 

Elgen vil komme godt ut av dette. Siden den aldri får tid til å se lyset fra bilen før bilen allerede har passet vil den ikke stoppe opp midt i veien for å titte på lysene. Istedenfor kan den rusle stille og rolig over på den andre siden av veien :P

 

Dette er selvfølgelig gitt at bilen beveger seg i et vakum. I et vakum er det svært lite (ingenting) grep bilen kan utnytte for å komme opp i denne hastigheten, noe som betyr at bilen må ha enten;

a) Blitt skutt ut av en kanon

b) Dekkprodusentene har en stor hemmlighet.

 

Elgen må ha romdrakt (med refleks)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen interessant ting å tenke på er at hvis lysets hastighet er konstant, og man selv reiser i lysets hastighet, vil man reise like fort som lyset man ser, dvs at man vil ikke kunne se det som skjer foran seg...

 

Dermed vil hverken elgen eller 240'en ser hverandre. Føreren av 240'en vil ikke se annet enn et stillbilde av det han så idèt han/hun nådde lysets hastighet. Elgen vil se 240'en idèt den passerer, mens føreren av 240'en først vil se elgen etter han/hun har lettet på gasspedalen og senket farten til under lysets hastighet.

 

Eller... vent nå litt! :wonder:

 

...Hvis man kjører i lysets hastighet mot lyset (lysrefleksjonen) fra det man ser, vil man da møte dette med lysets hastighet+lysets hastighet... Dermed vil alt gå mye fortere istedet for å stå stille...?? :hvaskjera

 

Men hvor fort vil det oppfattes som at ting går i det dobbelte av lysets hastighet?? Hvis man i lysets hastighet oppfatter at tiden står stille, vil da tiden gå baklengs når man møter lys i dobbel hastighet?

 

La oss gjøre et lite regnestykke... Lysets hastighet vil heretter bli referert til som LH for å forenkle prosessen.

 

Lys fra elg i LH møter 240'en i LH

---------------Elg----------> <-----------240------------

= LH x 2?

 

Vil man da dermed treffe lyset man møter i dobbel hastighet?? Vil man da se ting og oppleve tiden i "normal" hastighet, men baklengs??? :uhhmmwhat?:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til de som er bekymra for elgen: husk at tiden går gaaanske sakte i 300000km/t, så det å styre en 240 på piggdekk unna den elgen, tror jeg skulle gå ganske greit :)

Men hvordan vil da 300000km/s (lysets hastighet er ikke 300000km/t?) oppleves om det går saktere? Det går fortsatt unna i en helvetes fart.

 

En annen interessant ting å tenke på er at hvis lysets hastighet er konstant, og man selv reiser i lysets hastighet, vil man reise like fort som lyset man ser, dvs at man vil ikke kunne se det som skjer foran seg...

 

Dermed vil hverken elgen eller 240'en ser hverandre. Føreren av 240'en vil ikke se annet enn et stillbilde av det han så idèt han/hun nådde lysets hastighet. Elgen vil se 240'en idèt den passerer, mens føreren av 240'en først vil se elgen etter han/hun har lettet på gasspedalen og senket farten til under lysets hastighet.

 

Vil dette bli som i "tilbake til fremtiden", at man rett og slett reiser i tid? Når man beveger seg i lysets hastighet, vil man jo på en måte gå inn i fremtiden (hvor det ikke finnes lys...) Men hva skjer etter det, når man stopper? Vil man fortsatt være i mørket, eller kommer man tilbake til "fortiden"/nå'et?

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man reiser bort fra jorden i 10 år med la oss si 0,7 av lysets hastighet, og kommer tilbake, har det gått kanskje 20 år på jorda. !

Så hvis jeg reiser fra jorden imorra, i lysets hasighet i 10 år, så er jeg bare 10 år eldre når jeg kommer tilbake, og jevnaldrende kompisser ekke jevnaldrede lenger?? Heheh..

Vil det fortsatt være idioter på stortinget? Vil jeg fortsatt ha råd til bensin? Vil bmwen være opprusta? :fatality:

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gustavsen og Dammed er de to eneste som er i nærheten av å ha rett

 

lysets hastighet er konstant (i vakum er det ca 300000 km/s i f.eks. en glassfiber (fiberoptikk) er det ca 70% av denne hastigheten)

gustavsen og Dammed er de to eneste som er i nærheten av å ha rett

 

derfor vil ikke lyse gå fortere eller saktere når lyskilden beveger seg (som f.eks en geværkule ville gjordt hvis man avfyrte den fra et objekt i bevegelse)

= det vil ikke komme noe lys ut av lyktene og lyset fra baklyktene vil fortsatt gå med lysets hastighet.

 

en annen ting er at lyset vil utsettes for dopplereffekten og dermed blåforskyves forrover og rødforskyves bakover etterhvert som hastigheten økes helt til det er utenfor det synelige spekteret.

=lyset vil være usynelig (elektromagnetisk stråling) for det mennesklige øyet lenge før du når lysets hastighet.

 

 

ps. einstein`s teorier sier faktisk at tiden går saktere ettersom hastigheten går fortere (ikke bare at du ser inn i fortiden ved at du drar fra "gammelt" lys). pga at tidskonstanten ble brukt for å utlede den berømte formelen "e=mc^2" men siden bare noen få mennesker i værden kan forstå denne utledningen så er det ikke så enkelt å forklare til oss "vanelige dødelige" tenker jeg:wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ganske logisk egentlig, tenk slik: en geværkule går gjennom lufta med ca 1500 m/s, hvis man kjører en bil i 1499,5 m/s, så vil kula forlate geværet etter ca 2 sekunder, og hvis man akset så til 1500 m/s så vil kula "fly" ved siden av bilen.

 

Mulig jeg er dum, men når geværet allerede er i 1499,5 m/s vil vel kulen fortsette videre fra det standpunktet? Se f.eks. vis du spytter når du er i fart. Klysen vil ikke lande der du spytta men dra seg med deg, fordi dere er i fart :)

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum, men når geværet allerede er i 1499,5 m/s vil vel kulen fortsette videre fra det standpunktet? Se f.eks. vis du spytter når du er i fart. Klysen vil ikke lande der du spytta men dra seg med deg, fordi dere er i fart :)

 

Helt riktig (hvis du tenker bort fra den økte luftmotstanden som øker med kvadratet av hastigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, alle har svart feil! Lysets hastighet er absolutt! Den er alltid 300.000. km per sekund uansett om man måler den når man står stille eller er i fart. Hvis en bil skulle klare å oppnå lysets hastighet, og skrudde på lysene, ville lysene fortsatt lyst med 300.000 km per/s målt fra bilen (som er i fart), og for folk som hadde stått stille og observert dette fra sidelinja, ville også målt hastigheten til 300.000 km/s . Forstå det den som kan. Referer til Einsteins relativitetsteori. En masse kan heller ikke ha større hastighet enn lyset. En masse vil også trengt uendelig med energi for å oppnå en slik fart. Det som er interessant er at når man oppnår en veldig stor fart som nærmer seg lysets hastighet, går tiden langsommere for det legemet i fart. Hvis man reiser bort fra jorden i 10 år med la oss si 0,7 av lysets hastighet, og kommer tilbake, har det gått kanskje 20 år på jorda. Avstander blir også kortere i slike hastigheter. Hvis en flaggstang hadde hatt stor nok fart, ville den passet i en postkasse. Dette er seriøst! Og det er bevist! Konklusjon: Ja, lysene vil lyse!!

 

 

Her sier du jo imot deg selv.

Først sier du at lysets hastighet er konstant så sier du at hastigheten er 300000 km/s sett fra bilen som går i 300000 km/s = lyset går i 600000 km/s ? høres jo ikke helt absolutt ut for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske logisk egentlig, tenk slik: en geværkule går gjennom lufta med ca 1500 m/s, hvis man kjører en bil i 1499,5 m/s, så vil kula forlate geværet etter ca 2 sekunder, og hvis man akset så til 1500 m/s så vil kula "fly" ved siden av bilen..

 

Kan jeg putte inn ett spørsmål til denne? En ting jeg har tenkt ofte på.

Jeg står på taket av ett tog. Dette toget er veldig raskt, så det går i 1500 m/s. Jeg skyter med ett gevær som sender en kule med 1500m/s. Jeg mener dette vil få farten ut fra geværet som er 1500m/s pluss hastigheten på toget som er 1500m/s. Dermed 3000m/s for de som ser jeg skyte framover og ikke er på toget, men 1500m/s for de som er på toget.

 

La oss si jeg snudde meg og skøyt bakover nå. 1500m/s - 1500m/s = 0m/s

Sto det en bak meg vil kula gå forbi han med en fart på 1500m/s.

Men for han som ser på denne hendelsen fra siden av togsporet. Vil han se ei kule dette rett ned?

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår