Gå til innhold

Lysets hastighet + lys...?

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sikkert mange som har svart det samme som meg. Men når du kjører i lysets hastighet, vil du i TEORIEN ikke se lys da du reiser med samme hastighet. Trådene vil sikkert gløde men ikke avgi lys. Vet en smarting kommer med "når noe gløder, avgir det jo lys" vel bare en ting å gjøre da. Ring en kamerat til å ligge på

panseret men du kjører med lysets hastighet:pimp

As usual with cars:

Car owner: How fast can you make it go?

Tuner: How much you wanna spend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man stikke kjepper i romjula ?

Kan man gre håret med bakkekam ?

Kan man bli minister i termostat ?

Kan man bite Jesper med Jonathan ?

Kan man bøye spiker med blæretang ?

Kan man lage smykker med potetgull ?

Kan man gå på ball å danse dampveivals ?

Kan man spille tuba i et hjelpekorps ?

Kan man fly til himmels med stjernereiser ?

.....mye rart man kan lure på gitt...

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg putte inn ett spørsmål til denne? En ting jeg har tenkt ofte på.

Jeg står på taket av ett tog. Dette toget er veldig raskt, så det går i 1500 m/s. Jeg skyter med ett gevær som sender en kule med 1500m/s. Jeg mener dette vil få farten ut fra geværet som er 1500m/s pluss hastigheten på toget som er 1500m/s. Dermed 3000m/s for de som ser jeg skyte framover og ikke er på toget, men 1500m/s for de som er på toget.

La oss si jeg snudde meg og skøyt bakover nå. 1500m/s - 1500m/s = 0m/s

Sto det en bak meg vil kula gå forbi han med en fart på 1500m/s.

Men for han som ser på denne hendelsen fra siden av togsporet. Vil han se ei kule dette rett ned?

Nå må det litt skjerpings til her ja :rolleyes:

Skal legge meg langflat selv først: lyset går i 300000km/s og ikke i timen som jeg skrev.

MEN til toget:

Jeg står og ser på toget når du skyter mot han bak deg.

JEg ser:

Togets hastighet ift jorda: 1500m/s rett fram.

Så skyter du kula rett bakover på den kompisen din.

Kulas hastighet ift. jorda: 0 km/s

Kompisen din sin hastighet ift jorda: 1500 m/s RETT INN I KULA!!!

Du skøyt han så det joma i danglebæra!

SKJERPINGS gutta!

Hvis dere ikke ser at dette hadde vært dødelig, så :fatality:

Tilsvarende prøvde jeg å si istad:

JEg ser på 240'ien, den går i 300000km/s. Så skrur den på lysa.

Hvis lysa da skal lyse, ser jeg en lyshastighet på 600000km/s, hvis lyset fremdeles skal gå med sin vanlige hastighet, noe det alltid gjør.

Poenget mitt, er at ingen har kommet med en fullgod forklaring på hvorfor lysets hastighet er så absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SeaLion:

Er vel enig i at frontlysene på bilen hadde hatt en hastighet lik 300000Km/t relativt til bilen, og vil da ha en hastighet lik 600000km/t relativt til universet, fordi bilen går i 300000km/t.

Akkurat som baklysene også ville hatt en absolutt hastighet lik 600000km/t.

Det er det folk sier her.

Illustrasjon: vektorer:

Frontlys: BIL: Baklys:

<------- <-------- -------->

Baklysfartene lyser 300kkm/t bakover, og absoluttfarten til lyset må jo da bli 600kkm/t, samme med frontlysa.

Men er det mulig?

Disse regnestykkene er ren svada. Vanlig addisjon gjelder bare for hastigheter som er mye mindre enn lyshastigheten. Hvis noe med masse skal kunne beveges opp mot lyshastigheten må rommet krummes, og da gjelder ikke normal addisjon lengre. Det var dette Albert Einstein beviste for omtrent hundre år siden, og de som vil vite nøyaktig hva som skjer og hvorfor må studere og forstå Eisteins relativitetsteori. Resultatet er uansett at lyshastigheten er den samme for alle, enten de står stille eller reiser fort mot eller fra lyskilden. Det var dette andre forskere hadde målt på forhånd og Albert Einstein forklarte hvorfor det er sånn.

Selv om det ikke virker umiddelbart logisk for dere (uten å ha studert og forstått relativitetsteorien), så vil en bil som beveger seg med lysets hastighet kunne sende ut lys i alle retninger, også framover, og i forhold til bilføreren ville alt dette lyset beveget seg bort fra bilen med lysets hastighet, verken mer eller mindre. Og for de som stod stille i veikanten og ble passert av denne bilen ville både lyset fra frontlyktene fra bilen og fra bilens baklys passert den stillestående observatøren med lysets hastighet, verken mer eller mindre.

Synes du dette er ulogisk? Tja, det synes jeg også, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det litt skjerpings til her ja :rolleyes:

Skal legge meg langflat selv først: lyset går i 300000km/s og ikke i timen som jeg skrev.

MEN til toget:

Jeg står og ser på toget når du skyter mot han bak deg.

JEg ser:

Togets hastighet ift jorda: 1500m/s rett fram.

Så skyter du kula rett bakover på den kompisen din.

Kulas hastighet ift. jorda: 0 km/s

Kompisen din sin hastighet ift jorda: 1500 m/s RETT INN I KULA!!!

Du skøyt han så det joma i danglebæra!

SKJERPINGS gutta!

Hvis dere ikke ser at dette hadde vært dødelig, så :fatality:

Tilsvarende prøvde jeg å si istad:

JEg ser på 240'ien, den går i 300000km/s. Så skrur den på lysa.

Hvis lysa da skal lyse, ser jeg en lyshastighet på 600000km/s, hvis lyset fremdeles skal gå med sin vanlige hastighet, noe det alltid gjør.

Poenget mitt, er at ingen har kommet med en fullgod forklaring på hvorfor lysets hastighet er så absolutt.

Les så ser du at jeg ikke ville skyte kameraten, men forbi kameraten. OG jeg lurte på hvordan DET ville se ut for en ikke på toget. Klart jeg hadde truffet og såret han hvis jeg hadde siktet og skutt på han på toget. Han er jo tross alt samme hastighet som toget. ;);)

Mazda Miata 1.6T (snart T hvertfall) Prosjektlogg

Renault Dauphine 1961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 i lysetshastighet? hvordan skal det gå til? aerodynamikken på en 240 er værre enn på en konteiner.. og elglysan gjør det ikke noe bedre!

men selv tror jeg det vil funke å skru på lysene i lysetshastighet. lyskilden forflytter seg jo. må jo funke det..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider