Gå til innhold

Ombygging av bil, godkjenning eller ikke

Ranger emnet


kleiven

Anbefalte innlegg

Viss man har en bil som er org 2liter (kan ta feks 190E 2L, men gjelder vel egentlig alle biler som bygges om) å bygger om til feks 2,5-16V. Hva skjer egentlig viss du skulle kræsje?

 

Viss det er godkjent, hva betaler man forsikring på? 2,0 eller 2,5-16?

 

Hva om bilen er import og bygd om i feks tyskland, og momset å registrert som 2liter i norge, hva da ved en kræsj?

 

Blir sagt så veldi mye rart om detta godkjenning greiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringene betales utifra 2,5 16V.

Om du krasjer, og dem finner utav det, kan du få regress/avkortning i utbetalingen.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg at du kjører ned/kræsjer/lemlester f.eks. en ung, søt jente på 18. Hun blir lam fra halsen og ned, og krever deg for 2 millioner i erstatning. Greit det, ansvarsforsikringen dekker sånt - eller, vent nå litt! Teknisk etterkontroll viser at du hadde 2,5 liters motor, men kun forsikring på 2-liters motor, dermed frafaller forsikringen, og du må personlig betale erstatningen, samt saksomkostningene fra saken du GARANTERT taper. Vips, så var du gjeldsslave resten av livet, pluss tynget av dårlig samvittighet og anger.

 

Bedre å spille med åpne kort og gjøre ting skikkelig, så slipper du at dritten treffer viften.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man har en bil som har mer enn 10 på norske skilter, med større motor enn originalt, og kjører normalt, så er det verste man kan oppleve å få mangellapp..?

 

Noen som har noe referanseoppslagsverk der det står at det må være skyld i krasjen..? Jeg har min tvil om at forsikringsselskapene vil betale ut penger når de finner ut at produktet de har forsikret er et helt annet, som du egentlig skulle betalt mer for å ha..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ening med alt det der,skal bare sett litt ting på spissen her.

Om du kjører slikt til att du kjører ned/på noen så har du vel kanskje kjørt uaksomt fra før, det kan du gjøre med en 2 L å, trenger ikke ha 200hk for det liksom.

 

Men ta feks 190 da, har du en 2l har du 122hk orginalt, 2,5-16v har fra 194 til 204hk, men om du har 194hk så er det økning på 72hk. Men ta feks en turbo diesel bil eller en annen bil med turbo da, å chipper den, får jo fort like mange hk ekstra med chip. Kan du få trøbbel med forsikring da?

 

Er bare ute etter info, har ikke planer om å bygge om eller noe, ihvertfall ikke ennå. Så ikke kom med hvor dumt det er osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ombyggingen skal visst være årsak til ulykken, det vil si at hvis du har bygd om 190'en din til en brutal 190 med verdens verste v12 og 800 hk, men lemlester en person i 80 km/t, altså ikke for fort, får du ikke regress... men hvis bilen din blir knust får du nok ikke erstatning for mer enn du ville fått hvis bilen hadde original motor..

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ombyggingen skal visst være årsak til ulykken, det vil si at hvis du har bygd om 190'en din til en brutal 190 med verdens verste v12 og 800 hk, men lemlester en person i 80 km/t, altså ikke for fort, får du ikke regress... men hvis bilen din blir knust får du nok ikke erstatning for mer enn du ville fått hvis bilen hadde original motor..

 

mvh oddi

 

ja, det visste jeg. Å skjønner jo alt det der.

 

Er det ingen som har vært borti detta der da? Eller vet om lover ang detta?

Blir jo sagt så mye att det har vært fint å fått klarhet i detta der. Får vil tro detta kan gjelde en del her i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ening med alt det der,skal bare sett litt ting på spissen her.

Om du kjører slikt til att du kjører ned/på noen så har du vel kanskje kjørt uaksomt fra før, det kan du gjøre med en 2 L å, trenger ikke ha 200hk for det liksom.

 

Men ta feks 190 da, har du en 2l har du 122hk orginalt, 2,5-16v har fra 194 til 204hk, men om du har 194hk så er det økning på 72hk. Men ta feks en turbo diesel bil eller en annen bil med turbo da, å chipper den, får jo fort like mange hk ekstra med chip. Kan du få trøbbel med forsikring da?

Joda, problemet er bare at har du bygd om bilen uten å godkjenne det, er ikke bilen godkjent til bruk på vei lenger, ergo ville jeg tro at forsikringsselskapet ville ha noen ord med i spillet. Men om noen har noe info som motbeviser det, så tror jeg på det. :)

 

Det samme gjelder chipping. Effektøkning skal godkjennes, og forsikringsselskapet vil vite om det.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Marvil.

 

Uansett vil en god advokat i en slik sak lett kunne 'bevise' at det var den kraftigere motoren som var underliggende/medvirkende/utløsende årsak til at du kjørte ned/på/i den skadelidende, og dermed vil forsikringen frafalle. Det vil den nok uansett iogmed at det med liten skrift i de aller fleste forsikringsavtaler står at hvis bilens stand i realiteten er annerledes enn det som er oppgitt som grunnlaget for forsikringsavtalen, har forsikringsselskapet rett til å heve avtalen.

 

Det er det samme for f.eks. husleiekontrakt eller bruktbil kjøpskontrakt, hvis du leier et sted eller kjøper en bruktbil som er i annen stand enn det som er gitt uttrykk for ved kontraktsinngåelse har man iflg. Norsk Lov rett til å heve kontrakten hvis ønsket.

 

Dermed, som svar på tittelen i tråden din, ombygging = godkjenning.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at forsikringen går opp er nødvendigvis ikke sant når du godkjenner en bil med større motor. Tror det varierer veldig i såfall, var det ikke en her på forumet som hadde en 320 godkjent med m3 motor, han betalte 320 forsikring.

 

Jeg hadde en urquattro som ikke stod i lista til gjensidige, prata med de og forklarte hvordan bil det var, og det endte opp med at den ble forsikra som en 2.2 coupe quattro, altså den uten turbo. Mulig det i verste fall kunne blitt noen diskusjoner av de hvis jeg hadde krasja den.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår