Gå til innhold

Hva er forskjellen på diverse forgassertyper..?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Sitter å kiker etter forgassere, og jo mer jeg ser, jo mer forvirret blir jeg.. Det er så mange typer og funksjoner ute å går her..

 

Nå har jeg f.eks en Holley 650 double pumper på hånden, men hva betyr "double pumper"..?

Er denne forgasseren beregnet for gate, racing osv osv..

 

Og hva med disse "mechanical secondaries" eller "vacuum secondaries"..?

 

 

Noen som kan skrive litt grovt om dette slik at vi kan få en liten oversikt, evt har en link til et sted..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Double pumper er vel en forgasser med to akselerasjonspumper.

 

Mechanical/vacuum secondaries er hvordan sekunderportene i forgasseren blir aktivert (med vacuum eller via stag).

 

Håper jeg var til hjelp.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Double pumper er vel en forgasser med to akselerasjonspumper.

 

Mechanical/vacuum secondaries er hvordan sekunderportene i forgasseren blir aktivert (med vacuum eller via stag).

 

Håper jeg var til hjelp.

 

Du hjalp en del ja.. :) Regner med sekundærportene er de to "store" portene som åpner etter de to småe..?? Og at de blir styrt enten mekanisk, dvs ved hjelp av en mekanisk mekanisme som er knyttet opp mot hvor mye gass du gir.. Vakuumstyrt åpner seg vel etter vakuumet i motoren, som vil øke etter hvert som turtallet stiger, og den vil da åpne mer..

 

Eller er jeg helt på jordet..??

 

Hva er fordeler/bakdeler med disse to variantene..?

 

Akselerasjonspumper derimot, det er jeg ikke helt inne i.. :) Skulle ønske det fantes en "carburetors for dummies" på nett.. Eller, det gjør vel det, er bare om å gjøre å finne den.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk opererte sekundærporter skal gi bedre gassrespons i og med at de ikke trenger å "vente" på at vakumet i motoren skal åpne de. Mekanisk er dermed noe mer "racing aktig" og de regnes vel som oftest å være mindre drivstoff økonomiske enn vakumm opererte sekundærporter.

 

Mange mener vakum opererte sekundærporter gir så og si like god gassrespons forutsatt at man ellers har en forgasser tilpasset motoren, men her strides vel ofte de lærde.

 

Forgassere til amcars kan vel deles inn i to grupper etter hvordan de fungerer:

1. Holley/Demon/Quick Fuel Technology/Dominator osv.

2. Edelbrock/Carter/Quadrajet/Jet osv.

 

Tror nok de fleste velger "Holley gruppa" til racing/performance bruk.

Men etter å ha lest diverse endeløse diskusjonstråder på nettet om hva som er best, tror jeg det kommer omtrent på ett ut.

Har man ikke peiling, kjøp det kameraten eller det lokale amcar verkstedet sier er best. Ikke fordi de har rett, men fordi det er de som kan hjelpe deg senere med justeringer ol. dersom du får problemer.

 

Personlig har jeg opplevd online kundeservicen til Edelbrock som mye bedre enn tilsvarende hos både Holley og Demon, i fall det betyr noe.

 

Vær klar over at det også er (hovedsakelig) to typer "boring" i forgassere som gjør at innsuget må stemme overens med forgasseren. Square bore som er mest vanlig på performance ettermarkedsutgaver og spread bore som er typisk på original-leverte forgassere og -innsug.

Det finnes adaptere som gjør at du kan blande disse, men har hørt at det ikke alltid funker så bra.

For å se forskjellen, gå inn på Edelbrocks hjemmeside på alu innsug. Edelbrock Performer er avbildet i spread bore utførelse og Edelbrock RPM er square bore.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk opererte sekundærporter skal gi bedre gassrespons i og med at de ikke trenger å "vente" på at vakumet i motoren skal åpne de. Mekanisk er dermed noe mer "racing aktig" og de regnes vel som oftest å være mindre drivstoff økonomiske enn vakumm opererte sekundærporter.

 

Mange mener vakum opererte sekundærporter gir så og si like god gassrespons forutsatt at man ellers har en forgasser tilpasset motoren, men her strides vel ofte de lærde.

 

Forgassere til amcars kan vel deles inn i to grupper etter hvordan de fungerer:

1. Holley/Demon/Quick Fuel Technology/Dominator osv.

2. Edelbrock/Carter/Quadrajet/Jet osv.

 

Tror nok de fleste velger "Holley gruppa" til racing/performance bruk.

Men etter å ha lest diverse endeløse diskusjonstråder på nettet om hva som er best, tror jeg det kommer omtrent på ett ut.

Har man ikke peiling, kjøp det kameraten eller det lokale amcar verkstedet sier er best. Ikke fordi de har rett, men fordi det er de som kan hjelpe deg senere med justeringer ol. dersom du får problemer.

 

Personlig har jeg opplevd online kundeservicen til Edelbrock som mye bedre enn tilsvarende hos både Holley og Demon, i fall det betyr noe.

 

Vær klar over at det også er (hovedsakelig) to typer "boring" i forgassere som gjør at innsuget må stemme overens med forgasseren. Square bore som er mest vanlig på performance ettermarkedsutgaver og spread bore som er typisk på original-leverte forgassere og -innsug.

Det finnes adaptere som gjør at du kan blande disse, men har hørt at det ikke alltid funker så bra.

For å se forskjellen, gå inn på Edelbrocks hjemmeside på alu innsug. Edelbrock Performer er avbildet i spread bore utførelse og Edelbrock RPM er square bore.

 

hm.. er ikke Dominator en serie av holley gassere?

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1∂=HLY%2D0%2D8082%2D1&N=700+115&autoview=sku

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår