Gå til innhold

Regne ut volum på basskasse

Ranger emnet

Anderslien

Anbefalte innlegg

Det går fortsatt ikke ann og regne ut volumet ser jeg når jeg titter nærmere på tegningen din.

Målet på fronten kan ikke være 40+10+40 for det blir totalt 90cm, det samme som bakveggen din. Ergo kan ikke fronten på kassen være vinklet innover slik som du har tegnet.....

Nå går jeg utifra at den delen som er vinklet er fronten bare så det er sagt.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den lange siden er 90cm, så kan ikke de to skråveggene(40+40) pluss den korte(10) også være 90cm. Det trengs mer nøyaktige mål for å regne ut eksakt volum. Hvis du ser bort fra de skråstilte veggene, vil totalt volum være 134L. Trekker man fra 20%(tipper dette stemmer noenlunde), ender jeg på rett over 100L.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortsatt ikke ann og regne ut volumet ser jeg når jeg titter nærmere på tegningen din.

Målet på fronten kan ikke være 40+10+40 for det blir totalt 90cm, det samme som bakveggen din. Ergo kan ikke fronten på kassen være vinklet innover slik som du har tegnet.....

Nå går jeg utifra at den delen som er vinklet er fronten bare så det er sagt.

Nei, det er sant. Ble bare sånn kjapp måling, men har tatt noen nye foran der nå, og de er på 33cm + 9 + 33cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den lange siden er 90cm, så kan ikke de to skråveggene(40+40) pluss den korte(10) også være 90cm. Det trengs mer nøyaktige mål for å regne ut eksakt volum. Hvis du ser bort fra de skråstilte veggene, vil totalt volum være 134L. Trekker man fra 20%(tipper dette stemmer noenlunde), ender jeg på rett over 100L.

Frode

Er den så stor altså? Det kan den ikke være... Er ikke det veldig stort? Subwooferen trenger jo ikke mer enn 25l eller noe rundt der. Også har jeg to stk da, så rundt 50l... Ikke jeg som har bygd kassa fra bunnen av, men jeg har bare gjort den enda litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant. Ble bare sånn kjapp måling, men har tatt noen nye foran der nå, og de er på 33cm + 9 + 33cm

Da er isåfall totalbredden på kassen din feil....

33+9+33= 75cm.

Det tallet du skal stå gjen med når du har regnet sammen de tre stykkene skal være over 90cm.

mener du 43+9+43 kansje?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er arealet på kassen innvendig ca 30,8 kvadrat desimeter, gange en høyde på 3,8dm.

Da får vi et volum på ca 117L :D

Forutsatt at alle mål er rette nå da....

Seriøst, er den på så mye? Den ser jo ikke sånn alt for stor ut, så kan umulig stemme. Er ikke så god plass i den. Hmm... Se på målene på denne kassa og sammenlign med mine mål: http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=376

Den kassa er på 66L og har ikke så ulike mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider