Gå til innhold

lukket kasse - spesielle "designtrekk" man trenger å tenke på?

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal snart begynne å bygge kasse til en earthquake db12r (midten). Det blir en lukket kasse laget av 19mm mdf.

 

Så langt er alt greit. Men hva skjer dersom kassen ikke er ~25 eller ~47 liter, men et sted imellom? Blir det "best of both worlds" eller bare humbug? Kanskje noen her har tips/forslag å komme med?

 

Kassa må ha en vinkel mellom bunnplate og bakvegg på MAX 43 grader. Bakseteryggene er elektriske og kan tiltes bakover, og den funksjonen vil jeg beholde. Derfor den absurde vinkelen :) Videre er bagasjerommet 90cm bredt på det smaleste mellom dempertårna, 90cm dypt i bunnen og 40cm høyt (opp til hattehylle). Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

 

Eksempler fra Box Builder 2.0:

 

47 liter lukket (tar utganspunkt i at elementet har en diameter på 12"/ca 31cm)

http://hekta.org/~erikab/47liter.jpg

 

25 liter har jeg vanskelig å få til med en slik vinkel. Da er det enklere med ei kasse med flat bakplate(mot seterygg) og skråvegg i front(med sub). For skråvegg er vel bra å ha? I dette tilfellet må kassa stå "midt i bagasjerommet" for å ikke krasje med seteryggen dersom den tiltes bakover.

http://hekta.org/~erikab/25liter.jpg

 

25 liter med skrå bakplate. Men det vil vel bli vanskelig å sette sammen? Dessuten vet jeg ikke hvor stor plass sub'en tar (så den ikke butter i skråveggen)

http://hekta.org/~erikab/25literskraa.jpg

 

 

Har noen av disse tegningene noen åpenbare feil eller dumme løsninger jeg bør unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne litt og tenk litt hvor du faktisk skal ha sub elementet:

25literskraa.jpg

 

I en kasse har du ett hull som passer til elementet, så senker du elementet ned i kassen og da i de fleste tilfeller bygger det litt mer enn 8cm...

 

Er vel også noe om at du skal ha minimum en hvis distanse fra magneten til bakveggen for at det skal være ideelt..

 

Jeg er ingen ekspert på kassebygging, men finnes ett par stykker på forumet som er meget habile.. De har sikkert bedre svar til deg enn meg.

 

Lykke til

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke har bommet helt totalt nå i de sene nattetimer (ja, hva gjør man ikke for å få ferdig matteøvinger som skal leveres i morgen?) så vil vinkelen mellom ytterpunktet på sub'en og ytterpunktet på magneten være ca 30 grader. Sub'en vil da ikke røre veggen på noe punkt hvis jeg har gjort dette riktig og det håper jeg da virkelig at jeg har :)

 

sub.JPG

 

Uten at jeg har noen som helst erfaring/bakgrunn for å mene noe som helst så virker det som om det ikke blir en helt fullgod løsning. Har iallefall aldri sett kasser i den "fasongen" (såpass kort topp kontra så lang bunn)

 

*edit: litt kjapp tenking tilsier at dette blir riv ruskende galt. Vinkelen som blir regnet ut i programmet er den utvendige vinkelen. Jeg må ta hensyn til den innvendige ang. elementet. Tilbake til regneblokka :)

 

etter litt kjapp kladding og regning vil jeg anslå at det blir ca 3,8cm horisontalt (rød) ut fra ytterste punkt på magnet og inn til bakplaten (skrå) og 3,4cm vertikalt (rød) opp til skråveggen

 

http://hekta.org/~erikab/subklaring.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte er jaggu greit! Tror det skal gå helt fint å bygge slik du foreslår :) I vanlige tilfeller hvor bakveggen er loddrett bør man ha ca. 10 cm fra polstykket til bakvegg, men bakveggen din er skrå og vil ikke forhindre luftflyten på noen måte. At ikke du ser noen kasser med en så skrå vinkel er nok bare pga at svært få biler har så spiss vinkel på bakseteryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Så langt er alt greit. Men hva skjer dersom kassen ikke er ~25 eller ~47 liter, men et sted imellom? Blir det "best of both worlds" eller bare humbug? Kanskje noen her har tips/forslag å komme med?

 

Det med å få det til å passe i bagasjerommet ditt, overlater jeg til deg selv.

Når det gjelder kassevolum er det, nesten uten unntak, slik at større = bedre.

Stor kasse= dypere bass og bedre transientgjengivelse.

Liten kasse har egentlig kun en fordel og det er at elementet vil tåle mer effekt.

Et sted midt i mellom er altså bedre enn liten kasse.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mdf er jævla solide greier. Er ikke sikkert du trenger 22mm, er vel bare slik at de fleste "tar litt i" når de først skal bygge kasse.

 

Bare husk att kappestøvet IKKE er bra å puste inn!

Og en god skrumaskin må du ha, nytter ikke å skru skruer direkte inn i MDF`en...

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verktøy o.l. er ingen problem, og støvet vet jeg om. Har brukt mdf i forbindelse med jobb før, og vært med å hjelpe til med kassebygging. Men aldri bygget helt på egenhånd. Forborring (+fordypninger), skruer med senkhode og lim er nøye planlagt ;)

 

19mm med litt avstivinger på store flater er altså greit? Da gjenstår det bare å finne noen bekjente som har rabatter hos div trelast firmaer :)

 

Skal uansett vente til sub'en kommer i posten og måle litt mer nøyaktig på de vinklene osv. Det er jo ikke altid at teori og praksis stemmer overens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke att du skal la være å bruke 22mm, men at 19mm er ganske solid, så så så lenge du ikke bygger monsterkasse så går det sikkert med 19mm. Du kan jo evt bruke 22mm til baffelen.

 

Hvis du får litt rabbat på MDF`en kan du jo evt spante på deg å få en møbelsnekker til å kappe til delene for deg på bøyaktige mål med uber nøyaktige vinkler osv osv...

 

Lykke til

 

PS.Riktig det du sier om at det kan lønne seg å vente til du har subben i hende pga Teori.VS praksis

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant jo etterhvert den geniale subkasseguiden her på forumet :)

 

Og etter å ha lest den så har jeg fått det for meg at 19mm mdf kanskje er i tynneste laget for en kasse på 47 liter?

 

Og hva veier mdf pr kvm? Fortrinnsvis 19mm og 22mm jeg lurer på

 

Jeg vil tro at 19mm holder til din kasse, bruk eventuelt litt avstivninger på de største flatene.

MDF veier ca. 750-800kg per kubikkmeter, så kan du regne ut selv til de forskjellige tykkelsene.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst ikke bare bare å få tak i mdf i trondheim.

 

Ta en telefon til Nidarvoll Trevare & Innredning AS,

Bratsbergveien 39: 73 96 73 70

 

De er meget behjelpelige med å kappe hva det måtte være, og du får kansje kjøpt bare det du trenger, slipper å kjøpe en hel plate... :)

Pioneer Reference Series

 

Bilen min

http://www.fmh.moo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte har de som har sag også mye kapp liggende som du får skikkelig billig.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår