WEST Skrevet November 10, 2006 Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Det har vært endel styr omkring vinterdekk og tester både i media og blandt oss bilinteresserte på diverse forum. Har personlig også sjekket endel om dekk og de forskjellige modellene av dekk til produsenter og dekkforhandlere/importører! Det jeg vil si er at importører og forhandlere driver med svindel av oss forbrukere. De aller færreste dekkforhadlere opplyser om at det finnes en nyere modell av feks et vinterdekk. De er jo selvfølgelig interessert i å selge de dekka de har på lager.. Et eksempel her: Bridgestone Blizzak som selges i Norge nå i 225-45-17 har modellbetegnelsen WS 50. Selv om dette dekket er produsert for ett eller to år siden så er dette en modell som er flere år gammel, den nye modellen heter Blizzak Nordic WN 01. Denne modellen eller dette dekket vil ikke bli solgt før lageret med WS 50 faktisk er utsolgt!?? Og når jeg snakket med importøren så hadde dem ca 1000 dekk igjen før dem selger den nye modellen! Her mener jeg at forbrukerne blir svindlet! Dette gjøres selvfølgelig ikke i vårt naboland Sverige, der selges det ut av den nye modellen Blizzak Nordic WN 01. Er vel litt prisforskjell, men der kan man velge om man vil ha den nye modellen eller den gamle som da er litt rimeligere! Valget mitt blir da enkelt!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dolk Skrevet November 10, 2006 Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Svindel? Hva er svindel med dette? Jeg vil heller påstå at Norske dekkforhandlere er smartere en Svenske forhandlere hvis dette stemmer. Hvorfor bli sittende igjen med "gamle" dekk som er fullt brukbare og som faktisk er bra? Og hvorfor skal en butikk eller importør liksom tape penger? Er det noe god politikk? Jo flere importører/butikk det finnes jo bedre konkurranse er det, altså bedre pris til kundene, og du er jo en kunde som nyter godt av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fre_D Skrevet November 10, 2006 Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 er da ikke noe svindel inne i bildet her.. om ikke forhandlerene gir det inntrykket av at man kjøper årets dekk. Vil heller kalle det god forretningssans, for blir ikke mye svin eller retur når man holder på slik. Om du som kunde vil ha de nye dekkene, og forhandleren sier "de selger vi ikke før vi er tom for den gamle modellen", javel, så får du kjøpe dekkene dine et annet sted.. Siter Bil i dag: 99' BMW 320i *savner honda* Tidligere: 79' Civic, 92' Civic HB, 97' Civic HB, 94' Civic HB Vti, 97' Civic HB Vti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WEST Skrevet November 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Svindel? Hva er svindel med dette? Jeg vil heller påstå at Norske dekkforhandlere er smartere en Svenske forhandlere hvis dette stemmer. Hvorfor bli sittende igjen med "gamle" dekk som er fullt brukbare og som faktisk er bra? Og hvorfor skal en butikk eller importør liksom tape penger? Er det noe god politikk? Jo flere importører/butikk det finnes jo bedre konkurranse er det, altså bedre pris til kundene, og du er jo en kunde som nyter godt av det. Hehe,, hvem som sitter igjen med gamle dekk tilslutt, blir jo faktisk oss! Om de er brukbare eller ikke er jo ikke poenget, poenget er at forhandlerne ikke opplyser om at det faktisk er kommet en ny modell av samme dekktype!! Tror ikke du helt har skjønt poenget her... Og jo flere importører/butikk det finnes har jo ingenting med den opprinnelige saken i tråden her å gjøre! For min egen del eller oss som forbrukere er ikke dette god politikk, men for importørene/dekkforhandlerne er det selvsagt god butikk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WEST Skrevet November 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 er da ikke noe svindel inne i bildet her.. om ikke forhandlerene gir det inntrykket av at man kjøper årets dekk. Vil heller kalle det god forretningssans, for blir ikke mye svin eller retur når man holder på slik. Om du som kunde vil ha de nye dekkene, og forhandleren sier "de selger vi ikke før vi er tom for den gamle modellen", javel, så får du kjøpe dekkene dine et annet sted.. Mange forhandlere nevner ikke dette, og dermed tror kundene at man kjøper de siste nyutviklede dekkmodellene.. og ja helt riktig jeg kjøper da mine dekk i Strømstad, da får jeg årets modell av vinterdekk, dekk som er helt nyutviklet og gir meg valgmuligheten til å få betale for de dekka jeg vil ha! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest brunerune Skrevet November 10, 2006 Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Er ikke vinterdekk "ferskvare" og? Hvor lenge kan de brukes før de blir "stive" i gummien? 2-3 år? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 10, 2006 Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 all gummi er "ferskvare". enten det der sommer-/vinterdekk, pakninger eller vindusviskere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dolk Skrevet November 10, 2006 Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Nå må ikke dere bli hysteriske, disse dekkene er sikkert produsert i fjor eller tidlig i år, så slapp av gutter og land trygt, dere blir ikke lurt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WEST Skrevet November 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2006 Nå må ikke dere bli hysteriske, disse dekkene er sikkert produsert i fjor eller tidlig i år, så slapp av gutter og land trygt, dere blir ikke lurt. Vi skjønner jo at du allerede er blitt lurt dolk, hehe.. men nei her er det ikke snakk om å bli hysteriske. Og det har fortsatt ingenting med nårtid disse dekkene er produsert, men at det er en modell som er flere år gammel, noe du kanskje enda ikke har skjønt! (";) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dolk Skrevet November 11, 2006 Rapporter Share Skrevet November 11, 2006 West, hvem er det du tror du er siden du skriver VI? Tror du din uttalelse står for hele bilforumet.net? Kom deg ned fra din pidestal og sett deg ned i stolen, det er der du hører til... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet November 11, 2006 Rapporter Share Skrevet November 11, 2006 all gummi er "ferskvare". enten det der sommer-/vinterdekk, pakninger eller vindusviskere Hvis dekkene lagres lystett (altså tildekket/innendørs), så er forfallet minimalt. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WEST Skrevet November 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2006 West, hvem er det du tror du er siden du skriver VI? Tror du din uttalelse står for hele bilforumet.net? Kom deg ned fra din pidestal og sett deg ned i stolen, det er der du hører til... Vi vet vel hvem det er som sitter på en pidestal her kjære dolk... hehe.. Men vi er litt usikre på hvor du egentlig hører hjemme.. Å holde seg til tråden er kanskje lurere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smallboy Skrevet November 11, 2006 Rapporter Share Skrevet November 11, 2006 At det er Ferskvare er helt korrekt.. Spørsmålet er jo hvem som skal definere hva som er ferskt? NAF lager jo et hysteri om dette.. Noen tror jo at det innebærer at dekkene er varme når de kjøper de... Nokian F.eks garanterer 9 år på sine dekk. det vil jo da si at de kan i et worst case scenario være 5 år når du kjøper de.. iom at vi ikke anbefaler at de blir kjørt på i mer enn 3-4 år.. Jeg vil si at det ikke skal være mer enn 3 år fra stemplingsdato når de monteres, helst innenfor 2 år. Ang disse modellene er det 2 måter å selge de på... enten selge forrige modell til redusert pris, eller vente til lageret nærmer seg tomt.. All fornuftig forretningsans tilsier at sitter du med flere tusen dekk på lager så selger du ut det meste først.. Du blir ikke lurt fordet.. Det er ingen regel som tilsier når ting må introduseres.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cartman Skrevet November 11, 2006 Rapporter Share Skrevet November 11, 2006 Det er jo bare å sjekke når dekket er produsert, se pkt 8 i linken. http://www.dekkimportorene.no/sider/Om_dekk/dekkmerking.htm Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxmix Skrevet November 12, 2006 Rapporter Share Skrevet November 12, 2006 er jo kjedeligt og kjøpe testvinneren for i år, får så og finne ut at man har fått forrige års dekk der det kom på 7plass , hvis jeg har skjønt dette riktigt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg