Gå til innhold

Hjelp til baffelringer!

Ranger emnet

hc_TK

Anbefalte innlegg

Har prøvd gjentatte ganger å lage baffelringer med fres, uten særlig godt resultat. Årsaken er at jeg ikke har skikkelig verktøy.

Er det noen i Oslo, Bærum omerådet eller i nærheten som kan lage meg et sett baffelringer, til ikke så alt for mye $$? Har alle mål, og kan skaffe mdf, men mangler skikkelig verktøy.

Mvh

HC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd gjentatte ganger å lage baffelringer med fres, uten særlig godt resultat. Årsaken er at jeg ikke har skikkelig verktøy.

Er det noen i Oslo, Bærum omerådet eller i nærheten som kan lage meg et sett baffelringer, til ikke så alt for mye $$? Har alle mål, og kan skaffe mdf, men mangler skikkelig verktøy.

Mvh

HC

Hvilken størrelse skal du ha på ringene?

Med eller uten fals?

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fals?

to ringer pr element som limes sammen. innerdiameter er 280mm på den innerste hvor elementet festes, husker ikke helt ring to i hodet, men ytterdiameter på begge skal være 355mm hvis jeg husker riktig. Det skal være til to 12''

Det skal være til to peerless resolution 12''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fals?

to ringer pr element som limes sammen. innerdiameter er 280mm på den innerste hvor elementet festes, husker ikke helt ring to i hodet, men ytterdiameter på begge skal være 355mm hvis jeg husker riktig. Det skal være til to 12''

Det skal være til to peerless resolution 12''.

Det kalles fals når man har 2 nivåer det freses på.

Skal se om jeg får laget ettpar slike til deg.

Send meg en pm med adressen din, så ser jeg om jeg stikker innom deg eller sender i posten.

(er født og oppvokst i Bærum selv og har familie der)

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en guide om hvordan man bruker fres? Har både fres og bits, men skjønner ikke hvordan den brukes.
Den bitsen jeg viste bilde av, skal frese ut spor for nedfelling av elementer i en baffelring. Det kulelagret der, skal støtte mot den kanten som skal freses:) Litt vanskelig å forklare men..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fres og bits til å gjøre det meste, men det funker ikke å lage selve ringene pene og nøyaktige. har ikke godt nok utstyr til det. Prøve før i dag, men det ble bare feil størelse(selv om jeg målte riktig!) og ugjevnt..dog noe bedre enn med stikksag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fres og bits til å gjøre det meste, men det funker ikke å lage selve ringene pene og nøyaktige. har ikke godt nok utstyr til det. Prøve før i dag, men det ble bare feil størelse(selv om jeg målte riktig!) og ugjevnt..dog noe bedre enn med stikksag :P
Brukte selv stiggsag på mine ringer, brukte god tid så blir det ikke så aller verst. Pussa litt med sandpapir, så ble det ganske bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd det også, men har på følelsen av at biltemas stikksag ikke er et høypressisjons verktøy.. Jeg vet det er lettere og blir penere med skikkelig verktøy og skikkelig fresebenk!
Det har du helt rett i. Men har man ikke slikt utstyr tilgjengelig, må man bruke det man har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan man klarer å lage dårlige ringer med fres, det kan da ikke spille noen rolle om den heter biltema eller dewalt? Jeg har laget ringer mange ganger og gjør det på frihånd med fres påmontrt sirkelverktøy hver gang. Litt risikabelt å sitter å styre platebiten med hendene uten å ha bord, men det har gått bra til nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje sirkelsjablong de fleste mangler dersom de ikke får det til. Å lage sirkler på frihånd med en maskin som gjerne bare vil til ei side er ikke akkurat enkelt ;)

Nei, men det går da an å improvisere vel? Den sirkejiggen som følger med er bare en stålstang med et hull i den ene enden og den skal det ikke mye kløkt til å lage selv, bare man vet hvordan den skal festes og brukes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en guide om hvordan man bruker fres? Har både fres og bits, men skjønner ikke hvordan den brukes.

Kunne jeg også tenkt meg en liten "picture-guide" på det feltet jeg også..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider