Gå til innhold

Diffbrems til Volvo

Ranger emnet


bjarne

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"Can be difficult to control under power in corners as the two actions of the mechanism are contradictory, the car will unpredictably alternate between one wheel and two wheel drive."

 

Om locker sakset fra Wikipedia.org. Høres ikke bra ut. Slik jeg har forstått det vil den låse opp når det ene hjulet går raskere enn det andre, mens den også vil låse når den mottar kraft fra mellomakselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Can be difficult to control under power in corners as the two actions of the mechanism are contradictory, the car will unpredictably alternate between one wheel and two wheel drive."

 

Om locker sakset fra Wikipedia.org. Høres ikke bra ut. Slik jeg har forstått det vil den låse opp når det ene hjulet går raskere enn det andre, mens den også vil låse når den mottar kraft fra mellomakselen.

 

Jeg har kjørt med truetrac over et år nå og jeg synest den er super!

Var en del skepsis fra en del bilforumet folk mot truetrac i begynnelsen, men slik er det alltid når noe er nytt..

 

Men, ja.. Det er mange som er fornøyde med truetrac, jeg har faktisk ikek snakket med noen som er mot truetrac, som eier den selv.

 

De fleste som er negative, har aldri prøvd truetrac selv!

 

Det du sier tidligere om 6 x 0 = 0:

Når har du 0 friksjon??? på STÅLIS!

 

På snø, har du fremdeles friksjon!

På asfalt/grus har du friksjon

 

Det er bare "rock crawling" og BLANK IS, som vil gi deg 0 friksjon!

Det er derfor du vil se på http://www.reiderracing.com at den er mindre egnet til rock-crawling (da ene hjulet gjerne vil være i luften).

 

Jeg har kjørt min bil på blank is, på snø, opp bakker, på bane, på street legal, etc. og truetracen har bare trengt hjelp en gang!

 

Når du har null friksjon, bare hjelper du den igang med å bremse forsiktig.

(feks. bakkestart på blank is)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det man må ut med for å få tak på en ny/pent brukt lamellbrems da?

Og, hvordan er det med montering?

 

En pent brukt lamellbrems koster gjerne et par lapper minimum.

En ny lamelldiff koster vel 7k.

 

Vær obs på at alle differ bør shimses av folk som har peiling (pga. standardavvik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Can be difficult to control under power in corners as the two actions of the mechanism are contradictory, the car will unpredictably alternate between one wheel and two wheel drive."

 

Om locker sakset fra Wikipedia.org. Høres ikke bra ut. Slik jeg har forstått det vil den låse opp når det ene hjulet går raskere enn det andre, mens den også vil låse når den mottar kraft fra mellomakselen.

 

Dette gjelder LOCKER, ikke Truetrac... :boxers

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med truetrac over et år nå og jeg synest den er super!

Var en del skepsis fra en del bilforumet folk mot truetrac i begynnelsen, men slik er det alltid når noe er nytt..

 

Men, ja.. Det er mange som er fornøyde med truetrac, jeg har faktisk ikek snakket med noen som er mot truetrac, som eier den selv.

 

De fleste som er negative, har aldri prøvd truetrac selv!

 

Det du sier tidligere om 6 x 0 = 0:

Når har du 0 friksjon??? på STÅLIS!

 

På snø, har du fremdeles friksjon!

På asfalt/grus har du friksjon

 

Det er bare "rock crawling" og BLANK IS, som vil gi deg 0 friksjon!

Det er derfor du vil se på http://www.reiderracing.com at den er mindre egnet til rock-crawling (da ene hjulet gjerne vil være i luften).

 

Jeg har kjørt min bil på blank is, på snø, opp bakker, på bane, på street legal, etc. og truetracen har bare trengt hjelp en gang!

 

Når du har null friksjon, bare hjelper du den igang med å bremse forsiktig.

(feks. bakkestart på blank is)

 

Intet grep, altså 0 var for å demonstere hvordan det kan virke. Hvis du likevel har en et litt større tall vil den fortsatt ikke kunne overføre så stort moment. Dette kan bli et problem, men siden du som har prøvd den i praksis ikke sier at det vil bli noe problem er det greit. Alikevel er ikke disse diffene det råeste du får, men de koster. En skikkelig platediff som reagerer på kraft overført igjennom mellomakselen vil være det optimale. Åpen når man triller eller kjører rolig (noen bremser også delvis på motorbrems), låsing eller nesten full låsing når man gir på. I rally brukes sjelden torsen-differ fordi du f.eks. ikke kommer deg hjem med en drivaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet grep, altså 0 var for å demonstere hvordan det kan virke. Hvis du likevel har en et litt større tall vil den fortsatt ikke kunne overføre så stort moment. Dette kan bli et problem, men siden du som har prøvd den i praksis ikke sier at det vil bli noe problem er det greit. Alikevel er ikke disse diffene det råeste du får, men de koster. En skikkelig platediff som reagerer på kraft overført igjennom mellomakselen vil være det optimale. Åpen når man triller eller kjører rolig (noen bremser også delvis på motorbrems), låsing eller nesten full låsing når man gir på. I rally brukes sjelden torsen-differ fordi du f.eks. ikke kommer deg hjem med en drivaksel.

 

Jeg har aldri sagt Truetrac er det råeste du får, men for vanlige folk, er det "den som gjelder". Det er også den som gir mest "bang for the buck".

 

Jeg vil gjerne se en diffbrems som kan utfordre truetrac til 4000kr, ferdig levert på døren!

 

Truetrac er fin for de fleste volvoeiere. Den er billig, den er bra, den tåler mye. Driver du med rock-crawling eller seriøs racing, har du gjerne mer enn 4000kr å rutte med. SAM sin lamelldiff koster feks 18.000kr.

 

En skikkelig locker, er ikke noe bra for ola nordmann i sin volvo 240...

 

En av fordelene med truetrac, er at den er faktisk åpen diff, før man mister friksjon på ene hjulet. Den vil også tillate hastighetsforskjeller, i sving feks..

 

kjører du locker, låser den hjulene og da vil bilen "hoppe", spise dekk, m.m, samt den vil prøve å kjøre rett frem. locker er gjerne bedre for de som bare kjører bilcross feks., eller driver med rock-crawling, m.m. (ja, jeg sier rock crawling, selv om 240 ikke kan brukes til det.. men dana akslinger brukes i bla.a. jeeper).

 

mine 50 øre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pent brukt lamellbrems koster gjerne et par lapper minimum.

En ny lamelldiff koster vel 7k.

 

Vær obs på at alle differ bør shimses av folk som har peiling (pga. standardavvik)

Så det du sier er at det koster sitt for å få no sånt? Og hva kan en ekspert ta for en sånn jobb?

 

Fikk høre av en på jobben idag at en sånn locker (hvertfall) kan være litt skummel i litt krappere svinger i høy fart hvis man begynte å gi gass midt i svingen osv. da han selv har hatt no sånt en gang i tiden.

 

Så det må shimses opp? Snakker du da om bare bremsen?

Eller går det ikke å stappe en brems inn i en vanlig åpen diff?

Har ikke sånn KJEMPE peiling på ting som det her for å si det sånn. Hehe.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperre på vinteren er det herligste.!! Når det slipper så har du fortsatt masse kontroll.. Skulle det komme litt formye.. Så slipper du gassen.. Så retter den seg igjen.. Jeg vet ikke hvordan sperre jeg har på den.. Men det er i alle fall rallysperre.. Eneste jeg vet..

Du setter deg aldri fast i alle fall

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår