Gå til innhold

Tjekk: prosjekt 2000 Impreza gt turbo

Ranger emnet

tjekk

Anbefalte innlegg

hvis man låser diffen bak har man da fortsatt lik trekk fram og bak?

Ja.

Akslene får 50/50 ut fra midtdiffen likevel de. Men mellom bakhjulene blir det da en fast kobling.

Torsen på Audi kan vel justere 25% i den ene eller andre retningen avhengig av grep, men i utgangspunktet 50/50.

Samme om diffen bak er åpen eller låst, det er ikke relevant.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja.

Akslene får 50/50 ut fra midtdiffen likevel de. Men mellom bakhjulene blir det da en fast kobling.

Torsen på Audi kan vel justere 25% i den ene eller andre retningen avhengig av grep, men i utgangspunktet 50/50.

Samme om diffen bak er åpen eller låst, det er ikke relevant.

Som du sier stemmer dette, du kan få opptil 75%/25% for/bak eller 25%/75% for/bak etter hvor mye det spinner foran\bak. Ellers har du 50\50. Dette gjelder ALLE biler med torsen (80, 90, 100, 200, A4, A6, A8, S2, S4, RS4, S6, RS6, S8, etc) , også de nyeste bortsett fra nyeste RS4, S6 & S8, disse har 60/40. Hvis dere ikke tror meg kan dere lese i hvilken som helst instruksbok i biler med quattro. :) S3 & TT har hadlex, og har i utgangspunktet 90/10% foran/bak, men krefter kan, teoretisk sett, sendes 100% i begge retninger i ekstreme tilfeller. :)

Spinner det mye bak blir det sendt mer krefter foran, og vice versa. Det er dette som er hele prinsippet med torsendiffen. Dette skjer 100% mekanisk og har derfor ingen forsinkelse. Dette har bare en bakdel; Ligger ett hjul i lufta og spinner, blir alle kreftene sendt dit. :) Men det er jo ikke verre enn å sette en fot forsiktig på bremsen, da vil hjulet bremse såpass at de andre hjulene vil få grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i dag fikk jeg girkassa, bakdiff, sti gir overføringer og clutch.

Får hjelp av bror min til å skifte kassa i morra, men dro opp i verkstedet å løfta den på bukken og begynnte sånn smått med det samme jeg var oppi dær med delene.

Tok av cooleren (som var forbausende vanskelig)

platen under

downpipen og alle ledninger.

Noen bilder:

Bilen:

PICT0016-1.jpg

Denne holder meg varm:

PICT0017-1.jpg

Posere litt som "mekanikker":

PICT0019-1.jpg

Downpipe av:

PICT0020-2.jpg

Liten å søt eksosvifte:

PICT0023-1.jpg

Intercooler, eksos sjold, braketter og litt av dpn:

PICT0025-1.jpg

Clutchen:

PICT0026-1.jpg

Kjøpte dette bordet fra biltema for å ha litt oversikkt på verktøyet da skapet er ROTETE!:

PICT0027-1.jpg

Ref. rotete skap:

07122006145.jpg

Strømmen ga seg så måtte komme elektrikker :)

PICT0035-2.jpg

Girkassa og bakdiffen:

PICT0036-2.jpg

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta blir morro! :D

Fikk du den julebrusen på kjøpet også eller? :P

Har du noen planer for svinghjulet mens du er igang? Greit å lette det, det orginale er blytungt!

Tror ikke jeg skal våge meg ut på å lette noe nevneverdig..... mister jo dreimoment å effekt er det jo heller ikke stort av så :) hehe motoren reagerer jo kjapt så lenge den får trykk :)

Julebrusen blei kjøpt på vei til verkstedet på ei ny avsidesliggende sjappe som har valgt å kalle seg vassfjeldbua! wft? annyways! tenkte å kjøpe opp lagret dems med julebrus, er fint å ha i verkstedet.... blir så utroli kald i glassflasker når de står i et verksted som er kaldt når ingen er der.

Grunnen til å dreie svinghjulet er bare pga idioti av den som laget clutchen! er noen naggler som stikker lenger ut en anleggsflata gjør så må dreie av litt innerst....

Fres..... lyst til å pme meg hva du måtte ut med for å få inn smidde stempler og råder or arb?

Imprezan SOLGT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da er bildene klar. de er dårlige pga mobil bilder, men men. ingen tråd er verd noe uten bidler :)

Snakka også med Tony i sta, å må dele kasssa for å få ut akslingene! Men slipper å dele ny kassa da akslingene bare skal inn løst i nykassa da de ikke kan låses pga sti diffen som er litt anderledes.

Mellomaksel ned:

04012007300.jpg

Mekanikkeren:

04012007301.jpg

04012007302.jpg

Fikk av akslingene tilslutt:

04012007303.jpg

Måtte ta av hær for å få d til:

04012007304.jpg

Underholdninga fra 80 tallet:

04012007305.jpg

Offtopick skvettlapp montering:

04012007307.jpg

Skifta varmeren til en lik som kom rett fra service, mye varmere:

04012007308.jpg

Forsjellen på gt og sti overføring, sti nederst:

04012007310.jpg

Forsjell på ny og gammel clutch (5 og 6 armer):

04012007311.jpg

Gammel kassa ut:

04012007314.jpg

04012007316.jpg

Nye bakdiffen:

04012007317.jpg

Imprezan SOLGT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

ja da hadde vi ei skru økt i går å bli ferdig med bilen!

MEN da vi skulle sette inn diffen (IGJEN) fant vi ut at jeg må ha anderledes drivledd på førersiden bak nå! så da må jeg vente enda lengre! MEN fordelen med dette er at grunnen til at jeg trenger anderledes drivledd er at det er DIFFSPERRE også bak! nå har jeg altså 05 sti fram lsd diff og gt sti sld diff bak :D prøv å heng på den du!

kassa ned igjen

DSC_0237.jpg

Clutchen

DSC_0238.jpg

bakdiffen ned igjen

DSC_0239.jpg

å et korslig bilde

evokids-stieacher.jpg

Imprezan SOLGT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider