Gå til innhold

Golf 1 bygd på porsche understell noen som har info?/Pris?

Ranger emnet

Ducklink

Anbefalte innlegg

Hei jeg så på discovery cahnnel for en stund siden; Der snakket de om golf 1 og viste til noen få biler som VW hadde bygd på et porche understell, (husker ikke hvilken porche). Men disse var betydelig breiere enn de orginale golf 1.

Fant lite på google, er det noen her som vet?

Edit: Lurer nå på om noen vet noe om prisen på disse? Lettest å få dette inn på motorhistorisk?

Artz4.JPG

Artz1.JPG

Artz3.JPG

Artz2.JPG

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg så på discovery cahnnel for en stund siden; Der snakket de om golf 1 og viste til noen få biler som VW hadde bygd på et porche understell, (husker ikke hvilken porche). Men disse var betydelig breiere enn de orginale golf 1.

Fant lite på google, er det noen her som vet?

prøv å søk på artz,mener det er firmaet som lagde den... men er vel kun snakk om 5 stk om jeg ikke husker feil

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å søk på artz,mener det er firmaet som lagde den... men er vel kun snakk om 5 stk om jeg ikke husker feil

Det stemmer godt. V8 og bakhjulstrekk. Bilen hadde visst nok blitt testet av et tysk motorblad en gang og de kunne bekrefte misstankene. Bilen gikk kun rett frem :D

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kjent som Nordstadt-Golf. Ble produsert i 12 eks i følge Wikipedia (sitat nedenfor): Faktisk leste jeg i VW-Speed tilbake i 1998 at de første Nordstadt-Golfene hadde USA-fangere (slik bilen som er avbildet ovenfor har). Bilen som var presentert i VW-Speed den gangen var bygget om til Pirelli-GTI-utseende med vanlige plastfangere, brede baklys, den store GTI-leppa og rød list rundt grillen.

Den wohl aufwendigsten Umbau von Artz stellte der VW Golf 928 dar. Es handelt sich dabei um einen Golf mit dem V8-Motor und der Technik des Porsche 928 beziehungsweise um einen Porsche 928 mit VW-Golf Karosserie. Dieses Fahrzeug wurde im Prinzip vollkommen neu konzipiert.

Rein optisch sieht das Fahrzeug wie ein normaler VW Golf I aus. Erst auf den zweiten Blick fällt auf, dass die Karosserie um 30cm verbreitert und auch verlängert wurde. Auf weitere Tuningmaßnahmen wie z.B. Spoiler wurde bewusst verzichtet. Auch die Optik wurde nicht dem Golf GTI sondern dem Golf GL angepasst.

So konnte man diesem Fahrzeug auf den ersten Blick seine 240PS aus einem V8-Motor mit 4,5 Litern Hubraum kaum ansehen. (Spätere Modelle: 4,6 Liter Hubraum, 300PS). Das einzige, was äußerlich aus technischen Gründen übernommen werden musste waren die Felgen und Reifen des Porsche 928. Der VW Golf 928 wurde zwölf mal produziert.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en liten filmsnutt av en her

Du fant den 3-4 svar lenger opp eller? hehe... Måtte bare!

Utrolig rå bil, noen som vet om noen slik noen gang ble solgt til Norge?

Hadde jeg funnet en til salgs rundt i verden nå tror jeg faen meg jeg hadde åpna lommeboka!

Bråstopp når purken skal stoppe deg, ikke vent på en bussholdeplass eller noe, bare lås hjula!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en liten filmsnutt av en her

Du fant den 3-4 svar lenger opp eller? hehe... Måtte bare!

Utrolig rå bil, noen som vet om noen slik noen gang ble solgt til Norge?

Hadde jeg funnet en til salgs rundt i verden nå tror jeg faen meg jeg hadde åpna lommeboka!

:google

Blei litt ivrig her ser jeg

Leste ikke hele tråden først

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

jeg har trålet tyskland etter en sånn. men du skal være veldig heldig og kunne få tak på en sånn.

kom over en "Skr"opel kadett som Artz hadde bygd. med en Corvette v8 motor. den kosta 39.000 euro.. så det er nok bare og grave dypt i lommeboka hvis du kommer over en sånn

http://www.mobile.de/SIDsgMxre9sbwMrm4Y9SdaYgg-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1186754197A1LsearchPublicD1100CCarW-t-vctpLtt~BmPA1A1B20A4%81F-t-vCaMoQuSeUnVb_X_Y_x_ysO~BSRA6D1100DartzBGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=3&id=11111111271096358&

c298_27.JPG[/img]

DOFFEN

Alt av golf 1 deler kjøpes (til rett pris)

Har også mye deler til golf 1 og golf 2,

hvis noen trenger så er det bare og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Böhser Onkäl er disse også kjent som Nordstadt-golf. Nordstadt var etter sigende en Vwforhandler i Hannover som bygde om disse bilene.

golfnordstadt93ka.jpg

Karroseriet ble strukket i alle retninger (spesielt i bredden) for å få plass til alt fra 928'n og kostet den gang over 150000 mark i utvikling og produksjon.

kostenfrdiechassisentwicklungw.jpg

artzgolffrontansicht5dc.jpg

artzgolfheckansicht2lf.jpg

Her er en med amerikafanger og brede baklamper

golfnordstadt146ii.jpg

motorrom komplett med V8'r fra 928

golfnordstadt53wg.jpg

Komplett 928 interiør var også endel av pakka

golfnordstadt68bs.jpg

Selv om det som nevnt kanskje bare gikk rett frem med denne motoriseringen og drivverket ble da bilene brukt litt :p

golfnordstadt13mt.jpg

GolfNordStadt17.jpg

Det finnes også en annen utgave av Einser med 928 motor og drivverk. Denne ble etter sigende bygget av Franco Sbarro på oppdrag av en kar som hadde vraket 928'n sin

Golf9281.jpg

Golf9282.jpg

Golf9283.jpg

Bilen endte opp på 1400 kg og hadde en tophastighet på 260 km/t.

0-100 ble unnagjort på 7 sekunder

MoteurSbarro.jpg

Golf9284.jpg

Golf9285.jpg

Noen som vet hva disse går for? Er jo snart veteran og.

Tror nesten det er rimeligere å bygge en selv ;)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider