Gå til innhold

spørsmål igjen angående b23a - lure på om 530 toppen har bedre flow enn 398 toppen??

Ranger emnet

EVOLVE_88

Anbefalte innlegg

lure på om 530 toppen har bedre flow enn 398 toppen??

har en delebil med grenrør osv. så har jeg en A kam. så om jeg setter på 530 toppen med A kammen pluss det grenrøret?? så blir det "litt" bedre drag??

eller skal jeg drite i 530 toppen?? eller ta den og plane den noen mm?

vurderer også sveise meg innsug slik at jeg kan bruke to stk gul gassere på den motoren. det er bare det "lille" ekstra jeg er ute etter.. litt mere moment og turtall..

det er ikke store effekten jeg er ute etter, skal bare bruke motoren der i vinter. har alt liggende. men har bare en gasser nå.

-volvo 240 88mod 240GLE

-Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbo242: syns du skal komme med konkrete bevis på at 530 toppen ikke duger.

ingen med lettere trimma motor har behov for å kjøpe en 531 topp og "porte til bedre flow", noe som ikke trenger å gi bedre effekt engang.

Du ville neppe ha merket noen forskjell på en motor med standard 530 og standard 531 i samme bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OEB : har ikke sagt noe annet heller jeg.. men som topic sier så spurte han om 398 hadde bedre flow enn 530 eller omvendt... var kansje litt dumt å si at de er like dårlige alle sammen, prøvde bare å fremheve at om man skal koste på en 398 porting ect er det bedre å få tak i en 531 eller 405 med engang...

Og selvfølgelig er det kun marginalt man merker ved å skifte 398 med feks 405 på en orginal 23A men om man Bilcross trimmer den litt med feks gt6 og planer toppen litt og slenger på et K innsug med en dobbel Ford weber av noe slag begynner det å bli effekt i portinga i 531 , 405....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt begge deler mener nå jeg.. (sikkert fler som er uenige) Med 531 og litt annen kam yter F motorene 136hk istedet for 116hk med vanlig 530 topp...

om man skal trimme mye og skal koste på toppen feks større ventiler porting ect er 405 og 531 helt klart å foretrekke fremfor 530, 398, 160. jeg mener det er bortkastet å koste på en 530 mye cash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tenkt å porte noe som helst på 398 toppen. tenkte bare å plane om nød. bare dra på yrkes skola å få dem til å plane for meg nesten gratis om jeg om skal gjøre noe med det.. skal forske litt på å sette på to gulkork gassere med litt større eksos osv. så kansje den orker 3.giret på glatta/isen uten problem. den klarer det nå og om det bare er glatt nok.

-volvo 240 88mod 240GLE

-Turbo prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider