Gå til innhold

hvor brede spacere på 240?

Ranger emnet

volvoticc

Anbefalte innlegg

hehe,.. hvem som går rundt å husker innpresset på diverse felger.. har nok av andre ting å huske:):P

De som har felgene! ;) En annen ting jeg lurer på da, du har vel ikke justerbart panhardstag? Bakakselen din er ikke i senter under bilen, og det vil da bli forskjell på klaring i hjulbuene dine.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste å peneste (synes jeg da) er å bare space ut bak da bakakslingen er smalere enn forstillingen på 240, da kommer det jo ann på innpress på felgene, jeg har normal innpress på mine 16" å 205/55 dekk på å min er spaca ut 40mm bak å 20 forran.. Men skjermbuene er ikke gjort noe spess. med bare valset litt ut.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke gått for 30mm hvis jeg var deg, heller 20mm el maks 25, kjøp de orginale spacerne fra pedersen, jeg kjører med de 25mm på et18 impress, å jeg har bredda buene bak med justerbart panard, å det er så vidt det ikke subber

-67 VW boble (herbie)

-78 Volvo 242 V8

-78 Volvo 242 4x4 turbo Sheriff Edition

-01 Ford F250 *Powerstroke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som snakker, uten å ha spacers selv, merker jeg..

Jeg kjører på SuperDTM 18x8.5, et13.

Dekk er 225/35-18.

Jeg har justerbart panhardstag, jeg har fikset kantene.

Fikk bare spacer på, på v.s.!

Du må ha justerbare momentstag også, evnt. kortere momentstag.

Om du har mer dekkstrekk, vil det vel gå.

Ps. Jeg snakker da om "idèell spacing", eller hva jeg skal kalle det, der du ALDRI vil få dekk borti hjulbuen. Om du hiver på spacers på hver side, uten justerbar momentstag, vil dekket stå i skjermen din, når bilen står på bakkenivå.

Om du har justerbart momentstag, vil du kunne få på, på begge sider, med under fjæring, vil høyre side ta borti.

Problemet er ikke kantene, når du har så brede felger, med 13 i innpress. Problemet blir selve hjulbuene og at akslingen er så langt baki hjulbuene.

Får du tiltet akslingen din fremover (les. momentstag), så får du plass til mer sporvidde.

Selvsagt, går jeg nå etter premisset at du har tilsvarende dekkstrekk som meg. Du har mer plass med "golfstrekk", men det er jo mindre bra..

Personlig, ville jeg gått for 235/30-18, om jeg kunne valgt igjen.

Du får ellers ikke plass til mer enn 5mm spacers, hver side, fremme..

Da går felgene såvidt utenfor hjulbuene (fett å se på, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som snakker, uten å ha spacers selv, merker jeg..

Jeg kjører på SuperDTM 18x8.5, et13.

Dekk er 225/35-18.

Jeg har justerbart panhardstag, jeg har fikset kantene.

Fikk bare spacer på, på v.s.!

Du må ha justerbare momentstag også, evnt. kortere momentstag.

Om du har mer dekkstrekk, vil det vel gå.

Ps. Jeg snakker da om "idèell spacing", eller hva jeg skal kalle det, der du ALDRI vil få dekk borti hjulbuen. Om du hiver på spacers på hver side, uten justerbar momentstag, vil dekket stå i skjermen din, når bilen står på bakkenivå.

Om du har justerbart momentstag, vil du kunne få på, på begge sider, med under fjæring, vil høyre side ta borti.

Problemet er ikke kantene, når du har så brede felger, med 13 i innpress. Problemet blir selve hjulbuene og at akslingen er så langt baki hjulbuene.

Får du tiltet akslingen din fremover (les. momentstag), så får du plass til mer sporvidde.

Selvsagt, går jeg nå etter premisset at du har tilsvarende dekkstrekk som meg. Du har mer plass med "golfstrekk", men det er jo mindre bra..

Personlig, ville jeg gått for 235/30-18, om jeg kunne valgt igjen.

Du får ellers ikke plass til mer enn 5mm spacers, hver side, fremme..

Da går felgene såvidt utenfor hjulbuene (fett å se på, hehe).

høres ut som om du har peiling på dette;) jeg tenke å ha 17" dtm felger jeg, med 215/40-17 dekk. Hvor stor spacer kan jeg ha foran og bak da? hva mener dere forresten med justering av panhardstaget og momentstaget??håper du kan gi en god forklaring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som om du har peiling på dette;) jeg tenke å ha 17" dtm felger jeg, med 215/40-17 dekk. Hvor stor spacer kan jeg ha foran og bak da? hva mener dere forresten med justering av panhardstaget og momentstaget??håper du kan gi en god forklaring:)

Hei,

17" og 18" superdtm har samme innpress og samme felgbredde.

Om du velger 215 dekk, har du OVERHODET ingen kantbeskyttelse, bare så du er klar over det!

Du har lite / ingen beskyttelse selv med 225 dekk og 35 profil.

235 / 30, vil gi mer beskyttelse.

Det er ganske enkelt å regne ut, dette her.

215 dekk, er 10mm smalere enn 225 dekk (i teorien).

Ergo. hiver du på 215 dekk, får du 10mm / 2 = 5mm mer klaring på ytterside og innerside av felgens sentrum.

Som vil si:

Du kan space 1cm fremme

Du kan space muuulgiens 20mm per side, bak. (om du fjerner kanten).

Det kan være det går, men jeg tror du trenger justerbart panhardstag.

Du slipper vel såvidt unna momentstagene, tror jeg.. Men jeg vil ikke banne på det.

momentstag kan kanskje scrat lage til deg, men du bør samtidig ha polyurethaneforinger.. DU nærmer deg da fort summen for å bare kjøpe ferdige stag fra http://www.ipdusa.com (med flyfrakt).

scrat lager de med uniballs, men til en gatebil, blir det mye støy/ubehagelig.

panhardstaget er skråstag som holder akslingen "på plass".

ps. momentstag før 81' er kraftigere enn de nyere.

De nyere er svake og blir lett ødelagt med litt motoreffekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider