Gå til innhold

Noen som har prøvd og skifte clutch

Ranger emnet


Volvo 850 GLT

Anbefalte innlegg

Har aldri byttet, men har nettopp fått det beskrevet av en kompis som bytter clutch på 850 like ofte som jeg bytter truse:

Siden jeg regner med at du ikke har tilgang til løftebukk så må du jekke fronten så høyt opp som praktisk mulig og sette bilen på bukker. Drivakslene må nappes ut av girkassa, hjelperamma må senkes,evt fjernes. Motoren må festes ovenfra slik at den ikke følger med når du senker/fjerner motorramma. De nødvendige mekaniske (giroverføring og clutchsylinder) og elektriske tilkoblinger må løsnes. Sett en jekk under girkassa og skru denne løs fra motoren. Lirk og jukk den deretter vekk fra motoren og senk kassa nedover ved hjelp av jekken. Sett girkasse og jekk til side. Skru av den gamle clutchen. Vær sikker på hvordan ny clutch skal monteres før du tar av den gamle. Skru av svinghjulet og bytt tetningsringen i bakkant av veiva med det samme du er i gang. Hvis den ikke lekker olje her så bytt den likevel. Monter tilbake svinghjul. Monter ny clutch og sentrér plata ved hjelp av universalt eller merkespesifikt sentreringsverktøy. Monter resten av delene i omvendt rekkefølge i forhold til under demonteringen (tag bort - sett dit). Bytt eventuelle slitne motorfester med det samme du er i gang. Du bør gjøre en del av arbeidet før du jekker opp bilen, siden det kan være litt vanskelig å komme til motorrommet med snuta pekende i været.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en clutch som er ødelakt noen som har prøvd og kifte clutch på 850 er det helt umulig og ta uten verksted???. di skal jo ha kr 10000 her i bergen for jobben noe som ha helt horibelt noen tips og triks for og få ut gir kasen???

 

Hei! Jeg bytta clutch på 850 min i sommer. Er ikke så veldig vanskelig hvis du har skrudd litt fra før. Ut med begge drivakslene. løsne traversen hele veien,men litt mer på venstre side så den henger litt. Skru av vaiere ++ og skruene rundt girkassa. Det er litt trangt men du klarer å få den ut. Husk å bruke sentreringsverktøy så clutchen blir riktig sentrert.

mvh 850fan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg bytta clutch på 850 min i sommer. Er ikke så veldig vanskelig hvis du har skrudd litt fra før. Ut med begge drivakslene. løsne traversen hele veien,men litt mer på venstre side så den henger litt. Skru av vaiere ++ og skruene rundt girkassa. Det er litt trangt men du klarer å få den ut. Husk å bruke sentreringsverktøy så clutchen blir riktig sentrert.

mvh 850fan

 

Mener du at jeg ikke trenger og ta av treversen men bare løse den ned må man ikke skru ut boltene helt på venstre siden og sru di langt ut på høyre siden sån at den bare hengen og dingler må man ikke av med bere arm og fjerbein også og går styringenfri eller må dene også løses fra rattstamen. Ps: hvor lang tid brukte du på jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår