Gå til innhold

Koble parklys på tenninga?

Ranger emnet

xGrape

Anbefalte innlegg

Tenkte å koble parklyset slik at det slår seg av med tenninga. Da tenkte jeg at siden kjørelyset slår seg av med tenninga, burde det være en enkel sak å koble om litt bakpå bryteren?

Noen som har gjort det, eller vet hvilke ledninger man kobler hvor for å oppnå dette?

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å koble parklyset slik at det slår seg av med tenninga. Da tenkte jeg at siden kjørelyset slår seg av med tenninga, burde det være en enkel sak å koble om litt bakpå bryteren?

Noen som har gjort det, eller vet hvilke ledninger man kobler hvor for å oppnå dette?

Det er nok ingen problem men hvorfor?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jaja, siden ingen klarte å svare på det egentlige spørsmålet, så måtte jeg måle meg frem selv da. Her er løsningen for de som kanskje måtte lete opp igjen tråden seinere:

dra ut lysbryteren, du har da én ledning som er tjukk og med farge svart/gul - denne gir strøm når tenninga er på. Så har du en litt tynnere ledning i farge rød/gul, denne gir parklys. Klipp over den røde/gule, og koble den innpå den svarte/gule. Du kobler altså på den halvdelen av den som går inn i bryteren. Strømtyv er kjekt her.

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd det på min bil, og det funket ikke. Når jeg satte på minus-polen etter å ha koblet det funket kun et av lysene foran og jeg hørte det gnistre bak. Tok det tilbake slik det var jeg, men nå er det kun med sukkerbiter. Føler meg egentlig ikke helt trygg med det, men det skulle vel ikke være noen fare, eller???

Mazda 626/m Golf III

Lenke til kommentar
Del på andre sider