Gå til innhold

Virker som om det er slark et sted i hjulopphenget foran

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

Bil: 91 940, km 556 eller mer.

Problem: Bilen rister på rattet under nedbremsing. I følge en kompis rister det mer jo hardere man bremser. Er ikke voldsom risting, og i lav fart merkes ingenting (jeg har kun prøvekjørt bilen i lav fart pga mangel på lappen).

Trodde først det var pga jeg prøvekjørte bilen med sommerdekk, mens forrige eier byttet til vinterdekk før den ble hentet, men den rister også med sommerdekk.

Da jeg la om til sommerdekk, kjente jeg om det var noe bevegelse i hjulopphenget i bilens lengderetning, altså fra side til side hvis du ser rett på hjulet. Høyre side virket fin, mens på venstre side virket det som om det var en veldig liten bevegelse. Jeg kjente/hørte et veldig lite knepp eller noe sånt da jeg snudde rattet fra ca fullt rattutslag til ca fullt rattutslag, og det virket som om det kom fra venstre side foran.

Nå har jeg sittet i en alt for trang garasje og prøvd å finne ut hvor den lyden eventuelt kom fra, men får det ikke til. Er en liten lyd når jeg beveger på venstre side, men lurer på om ikke det bare er lyden som alltid kommer.

Kan det være noe inni mansjetten til styrestaget eller hva det heter?

Tok noen bilder, lurer på om noen kan se ut i fra de om det er noe som må byttes, eller om noen kan forklare hvor jeg bør se. Bildene er store, så jeg bare linker til de.

Oversiktsbilde

http://www.mortenk.com/CIMG0410.JPG

Synes gummien der med stabstaget ser litt dårlig ut, men jeg har ingen erfaring eller noe å sammenligne med (og bildet er sikkert dårlig)

http://www.mortenk.com/CIMG0411.JPG

Skal se om jeg får laget til en planke eller noe som jeg kan feste i 2 av hjulboltene, og bruke den til å bevege med mens jeg ser bedre. Er litt vanskelig å skubbe i bare bremseskive og kalipper, siden bremseskiven er litt løs og..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, 900 kr kan jeg leve med ;) Men håper noen flere har noen innspill, så jeg slipper å bytte ting som ikke er ødelagt..

Må vel ta hjulstilling etterpå, så jeg får investere i et senkesett i samme slengen..

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme feilen hos meg, og har funnet ut at det er slark i lageret til det indre styrestaget.. :) JEg har dog bytta bærekuler (Som OFTE fører til viberasjoner...så bytt de først!) og alle fôringer forran.

JEg bytter hele dritten forran... dvs, indre styrestag og endeledd på begge sider.

Ett hett tips; Bytt på begge sider samtidig..ALLTID....bærekula på andre siden har som regel gått like langt som på den siden du bytter, og går nok fort i stykker den og.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmja, jeg er jo dårlig på ord og uttrykk, så jeg spør:

Hvor sitter det indre styrestaget?

Hvor sitter endeleddet? Er det det jeg har satt runding rundt?

oversikt.jpg

Pris for bærekuler, endeledd og indre styrestag? Er lite giret på store utlegg, kjøpte nettopp bilen..

Trenger jeg noe spesialverktøy? Har lite verktøy selv, men kan sikkert få lånt noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det rister er sikkert fordi det er kast i skivene. Og kneppinga du hører kan være et fjærbenslager eller fjæra som ikke er ordentlig i skåla/ er knekt. Du kan kontrollere endeleddene ved å jekke opp bilen og beholde hjulet på. Ta tak i hjulet og dra det frem og tilbake mens du føler på endeleddet om det slarker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivene er rimelig nye (i følge selger hvertfall, de ser ganske nye ut), og det ser ikke ut som om det er kast i de når jeg snurrer de uten hjulet på. Dessuten ville det vel merkes om det var kast i de selv i lav fart? Har hatt bil med kast i skivene før, men det var mye verre..

Edit: Men det hadde vært fint om det var skivene, mye enklere å bytte for en som meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var det du skiftet, husket ikke det. Men den bilen var jo helt annerledes enn det min er nå, den bare fløt på veien mens min rister ved bremsing.

Må nok få noen som har litt erfaring til å se raskt på bilen..

Takk for tegningen, volvo wizard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å feilsøke litt mer (har ikke sett på det volvo_wizard kom med), virker som om den "kneppingen" kun kommer når hjulene står beint eller vendt mot høyre. Mens mot venstre virker det å være stille (liten sjanse for at jeg blander høyre og venstre nå).

Har kjent på hjulene mens bilen var jekket opp, er nå litt usikker på det jeg sa før i dag med bevegelser i hjulene når jeg beveger hjulet sidelengs. Enten er det ingenting, eller litt på begge sider. Ser ut som at rattet beveger seg 100% etter hjulene når jeg vrir på dem, så er gjerne ikke noe med styringen. Det sammen med at Fantastic Volvo minnet meg på 240 Classicen hans, som han byttet endeledd på. Den fløt på veien, noe som minner om hjul som ikke står som de skal. Men det gjør ikke min.

Noen nye spørsmål:

Hvilke symptomer gir dårlige bærekuler?

Hvor er det indre styrestaget?

Hvilke symptomer får du med dårlig indre styrestag?

Bilen har forresten fått nye kalippere nylig, (igjen i følge selger men de ser ikke så gamle ut som de jeg har hatt på mine forrige biler) kan de være feilmontert?

Er det mulig å se med øyemål om det er kast i skivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider