Gå til innhold

Virker som om det er slark et sted i hjulopphenget foran

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

casterstaget (det som går fra bærearm og skrått bakover gir hjulet bevegelse i lengderetningen.. Det gav vibrasjon i den gamle 745 min...

Ble det vibrasjon ved kjøring eller kun ved bremsing?

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å feilsøke litt mer (har ikke sett på det volvo_wizard kom med), virker som om den "kneppingen" kun kommer når hjulene står beint eller vendt mot høyre. Mens mot venstre virker det å være stille (liten sjanse for at jeg blander høyre og venstre nå).

Har kjent på hjulene mens bilen var jekket opp, er nå litt usikker på det jeg sa før i dag med bevegelser i hjulene når jeg beveger hjulet sidelengs. Enten er det ingenting, eller litt på begge sider. Ser ut som at rattet beveger seg 100% etter hjulene når jeg vrir på dem, så er gjerne ikke noe med styringen. Det sammen med at Fantastic Volvo minnet meg på 240 Classicen hans, som han byttet endeledd på. Den fløt på veien, noe som minner om hjul som ikke står som de skal. Men det gjør ikke min.

Noen nye spørsmål:

Hvilke symptomer gir dårlige bærekuler?

Hvor er det indre styrestaget?

Hvilke symptomer får du med dårlig indre styrestag?

Bilen har forresten fått nye kalippere nylig, (igjen i følge selger men de ser ikke så gamle ut som de jeg har hatt på mine forrige biler) kan de være feilmontert?

Er det mulig å se med øyemål om det er kast i skivene?

er vel ikke biltema skiver og klosser vel?? har konkludert med at det står på min 940... så mye kast at jeg får lang pedalvandring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter temaskiver, de får jo kast etter en hard oppbremsing..

Kan kast i skiver kun merkes i hastigheter over 50, hvis det er lite kast f.eks?

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å feilsøke litt mer (har ikke sett på det volvo_wizard kom med), virker som om den "kneppingen" kun kommer når hjulene står beint eller vendt mot høyre. Mens mot venstre virker det å være stille (liten sjanse for at jeg blander høyre og venstre nå).

Har kjent på hjulene mens bilen var jekket opp, er nå litt usikker på det jeg sa før i dag med bevegelser i hjulene når jeg beveger hjulet sidelengs. Enten er det ingenting, eller litt på begge sider. Ser ut som at rattet beveger seg 100% etter hjulene når jeg vrir på dem, så er gjerne ikke noe med styringen. Det sammen med at Fantastic Volvo minnet meg på 240 Classicen hans, som han byttet endeledd på. Den fløt på veien, noe som minner om hjul som ikke står som de skal. Men det gjør ikke min.

Noen nye spørsmål:

Hvilke symptomer gir dårlige bærekuler?

Hvor er det indre styrestaget?

Hvilke symptomer får du med dårlig indre styrestag?

Bilen har forresten fått nye kalippere nylig, (igjen i følge selger men de ser ikke så gamle ut som de jeg har hatt på mine forrige biler) kan de være feilmontert?

Er det mulig å se med øyemål om det er kast i skivene?

Det indre styrestaget finner du under gummibelgen innenfor ytre endeledd.

Jeg holder fremdeles en knapp på casterstagforingene.

Hvis det noe særlig kast i skivene merker du det når du snurrer hjulet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare å rive og slite i casterstaget og kjenne om det er løst? Får se om jeg tar en tur i garasjen og jekker opp bilen for 5. gang i dag, eller om jeg sparer det til i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sjekke om det er slark i bærekule og endeledd er da ikke vanskelig.

Jekk opp bilen og rigle på hjulet horisontalt, om du da kjenner at det er slark står det som regel mellom to ting: endeledd eller tannstang. Vri hjulet litt ut, og rigle mer på hjulet mens du ser på endeleddet. Om det er bevegelse rundt "kula" men ikke videre, er det endeleddet,. Viss ikke er det tannstanga.

Når det gjelder slark i bærekule er det ikke alltid en kan kjenne det ved å rigle på hjulet (vertikalt). Viss du ikke kjenner noe slark, så ta et STORT skrujern og prøv å presse bærearmen ned (ifra fjørbeinet).

Viss du ikke har slark, er det mest sannsynlig kast i skivene dine. Det er mest trolig siden det kun rister ved bremsing. Du kan også prøve å ta ut klossene og slipe litt skråkant rundt hele, og evt et midtspor viss du ikke har det. Dette hindrer både skriking og risting viss du har uoriginale/harde bremseklosser

For å finne slark i foringene er det bare å benytte det store skrujernet og prøve å lage litt bevegelse der. Er det mye som beveger seg, er foringa dårlig.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider