Gå til innhold

noen noob spørsmål

Ranger emnet


ona

Anbefalte innlegg

har nå tatt over familiens 92mod 240 stasjvogn. fattern har hatt den på eu og jeg må nå fikse feilene.

 

fikk feil på styrekule venstre side. greit å fikse om jeg teller gjenger osv

 

fikk feil på for liten virkning på parkbrems. skoene er gode så er vel bare litt justeringer?

 

men så fikk jeg og feil på "foringer høyre/venstre". er foran og min far ble fortalt av naf at de var enkel å ta selv. er det de 4 foringene til bærearmene? er det så lett å fikse selv for en med middels erfaring?

 

når jeg kjører bilen så kommer det av og til litt uling. har vært sånn veldig lenge. har tenkt at det kanskje er hjullager HF. men kan det være kardang eller andre ting? fikk ikke feil på hjullager på eu. men er ikke alltid det uler heller da. gir seg som regel etter litt kjøring. noen tips og innspill?

 

låsen på bakluken har låst seg. hat tatt den ut for å prøve å smøre den opp igjen uten hell. har ringt høggern i blomsterdalen i bergen uten at de hadde volvo for tiden. noen som vet om hvor jeg kan få tak i 240 deler brukt og billig i bergensområdet?

 

har i det siste fått mye fukt i bilen. hadde vannstand i brønnen på høyre side av bagasjerommet pga tett dreneringshull. men jeg finner ikke ut hvor vannet kommer fra. er det noen "typiske" lekkasjeplasser?

 

samtlige ledninger til bakluken er brutt i leddet til luken. kan tenke meg at dette er et vanlig problem. noen som vet hvordan jeg lettest kan ordne det? bare å kjøpe nytt eller har dere hatt hell med skjøting osv?'

 

som dere skjønner er jeg rimelig ny med volvo, håper noen har mulighet til å hjelpe meg med noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå tatt over familiens 92mod 240 stasjvogn. fattern har hatt den på eu og jeg må nå fikse feilene.

 

fikk feil på styrekule venstre side. greit å fikse om jeg teller gjenger osv

 

fikk feil på for liten virkning på parkbrems. skoene er gode så er vel bare litt justeringer?

 

men så fikk jeg og feil på "foringer høyre/venstre". er foran og min far ble fortalt av naf at de var enkel å ta selv. er det de 4 foringene til bærearmene? er det så lett å fikse selv for en med middels erfaring?

 

når jeg kjører bilen så kommer det av og til litt uling. har vært sånn veldig lenge. har tenkt at det kanskje er hjullager HF. men kan det være kardang eller andre ting? fikk ikke feil på hjullager på eu. men er ikke alltid det uler heller da. gir seg som regel etter litt kjøring. noen tips og innspill?

 

låsen på bakluken har låst seg. hat tatt den ut for å prøve å smøre den opp igjen uten hell. har ringt høggern i blomsterdalen i bergen uten at de hadde volvo for tiden. noen som vet om hvor jeg kan få tak i 240 deler brukt og billig i bergensområdet?

 

har i det siste fått mye fukt i bilen. hadde vannstand i brønnen på høyre side av bagasjerommet pga tett dreneringshull. men jeg finner ikke ut hvor vannet kommer fra. er det noen "typiske" lekkasjeplasser?

 

samtlige ledninger til bakluken er brutt i leddet til luken. kan tenke meg at dette er et vanlig problem. noen som vet hvordan jeg lettest kan ordne det? bare å kjøpe nytt eller har dere hatt hell med skjøting osv?'

 

som dere skjønner er jeg rimelig ny med volvo, håper noen har mulighet til å hjelpe meg med noen svar.

 

Sjekk evt ut Åsane Bilopphugging Ordretelefon: 55 24 71 66.

De er kjent som Volvohuggeren, og de sender over hele landet.. Det er gjerne pga de at det ikke finnes så mange volvoer på huggere ellers her i området...

 

Foringene er relativt grei, du klarer å bytte de med litt slagkraftig verktøy....

Ellers så har kanskje jeg noen deler liggende, kanskje ikke så mye til stv, men ihvertfall noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Styrekula er kurrant å bytte ja, men du bør vel ta en forstillingskontroll for å sjekke spissinga etter bytte.

-At håndbrekket ikke funker har vel noe med justeringa å gjøre. Det er kun justering inne i bilen din (ikke på mekanismen i senteret på skiva) så bare å ta ut askebegeret på midtkonsollen og stramme.

-De foringene kan jo være så mangt, bærekule, bakre foringen (i caster skåla) eller den som sitter i bærebrua. Det er litt jobb å bytte den, men går da greit.

-En ulelyd kan komme fra hjullageret, prøv å ta av smørekoppen og gørr i mere fett hvis det er foran. Sjekk også om det er slark i døm.

-Ledningene til bakluka hadde jeg skjøtet, mulig det er en skjøt i nerheten så du kanskje kan bytte så mye som mulig (kanskje hele lengde som går inn i luke). Bruk bra kabel med mange kordeller så det ikke oppstår brudd i den med det første. Måleledning, ölflex e.l er fint, men dyrt.

-Mulige steder for lekkasje bak kan være den plastdritten under fangeren (regner med at det sitter en sånn der) som er festet gjennom skjermen, 2 hull pr side. Også mulig at det er noen form for drenering eller tetting som ikke er helt patent...

 

Låsen er det bare å bytte hvis den har slått seg helt vrang, blir mye deler hvis du plukker den fra hverandre...

Lykke til! Håper du får den igjennom...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-At håndbrekket ikke funker har vel noe med justeringa å gjøre. Det er kun justering inne i bilen din (ikke på mekanismen i senteret på skiva) så bare å ta ut askebegeret på midtkonsollen og stramme

 

----ble "strammet" på verksted i sommmer. den tar etter noen hakk, men er liten eller ingen effekt. skoene er ikke slitt. vil det ikke hjelpe å stille de nærmere med stillehjulet bak? (lest litt i hayes)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å mase, men kom på en liten ting til. å kjøre bilen er som å kjøre en vannseng. det kan være ok om du kjører på veier uten svinger, men den stuper ellers i hver sving...

 

er ikke interrisert i å senke osv da dette er turbilen min som jeg skal komme meg på fjellet med. men hva må jeg gjøre for å få den stivere? bytte fjærer eller dempere?

 

kanskje jeg banner i kjerka nå, men selger de slikt på biltema til en billig penge eller bør jeg styre unna de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å mase, men kom på en liten ting til. å kjøre bilen er som å kjøre en vannseng. det kan være ok om du kjører på veier uten svinger, men den stuper ellers i hver sving...

 

er ikke interrisert i å senke osv da dette er turbilen min som jeg skal komme meg på fjellet med. men hva må jeg gjøre for å få den stivere? bytte fjærer eller dempere?

 

kanskje jeg banner i kjerka nå, men selger de slikt på biltema til en billig penge eller bør jeg styre unna de?

 

Bytte stab stag :)

25mm bak/\25mm fram :D

- Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod

400hk prosjekt..

- Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod

Mvh

//Kristian Ekren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser på mangellappen at feilen på foringer står som punkt med stabilisatorer...kan det dreie seg om foringer i stabstag og ikke i bærearm? at jeg har kjøpt feil? fattern fikk beskjed om at det skulle være veldig enkelt å skifte selv. slik jeg ser bytting av foringer til bærearm i hayes så er jo ikke det en veldig enkel jobb.

 

tenkte kanskje det var noen sammenheng. siden bilen stuper og "ekren" sier at nye stabstag hjelper. kanskje det vil hjelpe med nye foringer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Slitte foringer har ikke så mye å si for krenging, det har mer å si for ulyder/slakk, m.m.

 

Krenging, kan du bekjempe med stabstag, som ekren nevner.

25/25 eller 25/23 er vel kanskje bedre.

 

Ellers, er noen av 245 fjærene 20% stivere enn de øvrige (varevogn fjærer(?)). Støtdempere av god kvalitet, kan være verdt å investere i.

 

Stabilisator/krengestag er som nevnt en GOD investering, samme gjelder da feks. foringer av polyurethane (som igjen varer 10år++, tåler olje, m.m.).

 

Polyurethaneforinger vil gjøre bilen din "strammere", men samtidig vil du få mer veistøy (forplanter seg mer i bilen, pga. vibrasjoner fra understell, som igjen kan føre til noe egenresonnans).

 

Anyhow, hva du skal/bør investere i, spørs på hva du vil ha av bilen.

Om du vil ha den komfortabel, bør du se på nye dempere, krengestag og montere originale foringer. Muligens også stivere fjærer, om du skal ha mye last, bakkeklaring, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

 

byttet styrekulen i dag. hadde kjøpt en på biltema. gjengene gikk da jeg strammet til:( brukte en del tid på å dele mutteren og få den av igjen.

 

stammet håndbrekket med justeringsskrunene inni bilen. tar tidligere, men tar dårlig...

 

fikk byttet olje, filter og luftfilter og i dag

 

men hører at hjul lageret bør byttes snart. en del uling. smurte ytterste lageret, men fikk ikke tid til å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god ide å skru av kaliperne, skivene og håndbrekk bremseskoene bak og smøre opp mekanismen som driver skoene fra hverandre når du drar i spaken. Denne pleier å ruste sammen og gir dårligere bremsevirkning. Det er verdt et forsøk ihvertfall.

 

Når det gjelder ledningene i bakluka:

http://bilforumet.net/showthread.php?t=143553&highlight=bakluke

 

Fjærer fra biltema funker fint.

Har det selv og disse har nå vart 3 ganger lenger enn lesjöfors fjærene mine gjorde. Endeledd og bærekuler ville jeg derimot ikke kjøpt på biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funnet ut at jeg har kjøpt feil foringer blir frydenbø for å få de riktige i morgen.

 

har et hjullager som hyler. smurte ytterste lageret for noen dager siden. har et nytt et liggende. men har ikke byttet hjullager før. fort gjort `? da jeg skrudde ut ytterste lageret hang det fast i justeringsmutteren som man strammer lageret med . skal den følge med? regjer med at det ikke skal henge fast der.....? tenkte å prøve meg på lageret i morgen. noe jeg bør passe på? noe som kan sitte fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår