Gå til innhold

Svar haster! blande motoroljer

Ranger emnet


Flave

Anbefalte innlegg

Er det farlig for motoren å blande mineralolje med syntetiskolje?

 

Bilen er en gammal toyota corolla 88 mod..

 

Det var bittelite olje igjen, så etterfylte jeg på syntetisk olje 5w-40 helsyntetisk, uten å tappe ut gamle olja. Fikk høre i ettertid at å blande mineralolje med helsyntetiskolje kan føre til motorhavari. Og dersom den lille olja jeg hadde igjen var mineralolje, kan motoren være i fare??

 

svar haster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del-syntetsike oljer er jo blandet allerede.....

 

Tror mye av det som sies av fabrikantene om dette er BS. De vil ha oss til å kjøpe 4 nye literkanner istedenfor å bruke opp den ene vi har stående fra sist sammen med tre nye.

Kan noen forklare meg hvorfor en syntetisk olje "plutselig" mister alle sine additiver fordi om man blander en skvett mineral olje i den? Hva da med delsyntetisk olje? Det er ikke engang regler internt i oljebransen for hvor mye syntetisk det må være i oljen for at den skal kunne kales del-syntetisk.

Sålenge vi snaker om serieproduserte "normale" biler som brukes slik de er ment å brukes, tror jeg ikke blanding av oljer har særlig betydning. Noene anbefaler jo å kjøre på mineral olje om sommeren og syntetisk om vinteren. Hva med restene etter mineral oljen som ligger igjen inne i motoren når man bytter? Tviler på at særlig mange gjør det dobbelt opp for å "vaske" ut alle reter etter den gamle oljen...?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at man ved svært ujevne blandingsforhold, feks 95/5, 99/1 eller hva det nå blir hvis man bytter fra mineral til syntetisk ifm et olje/filterskift mister svært lite av den syntetiske oljas fordeler. Hvis derimot blandingsforholdet er omtrent 50/50 så kan jeg ikke forestille meg at man beholder alle fordelene. At man mister noen av fordelene er ikke det samme som at det er direkte skadelig for motoren, hvis man ser bort fra langsiktige slitasjemessige virkninger pga kaldstarter, degenrering osv.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår