sjusj Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 har en 89 ford sierra 2,9 som plutselig bestemte sej for att clutch vaieren skulle slite.ej tok bare å skifta vaieren å tenkte att no skal den vel virke,men neida den slurer på gira å slurer sej frammover i fri.tror d er slakke nok på vaieren ...er d noen som kan vite ka det er som er gale.girkassa fungerte heilt strøkent før vaieren sleit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Er vaieren såpass slakk at du kan dra utløserarma frem og tilbake et par cm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Trur det er selvjusterende clutch på disse, så justeringsmekanismen må "resettes" når du bytter wire eller clutch. Løsninga er haynes bok eller ringe til merkeverksted og spør...det er gratis.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2,7 turbo Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 tror ford har selvjustering på pedalen.. må da nullstilles..!! Siter toyota 4Runner 36" KE70 m/bmw turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frodekrs Skrevet November 13, 2006 Rapporter Share Skrevet November 13, 2006 Hvordan resetter/nullstiller man denne justeringsmekanismen da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erst_4 Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 det er selvjusterende ja, og oppunder dashen, rett over pedalen sitter det et gult hjul med tagger, og en tapp som låser det fast på en måte, da drar du den unna hjulet, og drar det tilbake... hvis det ble noe forståelse av d da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjusj Skrevet November 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 men korfor går bilen forover i fri,kan d oxxo ver av den grunn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Hvis bilen går framover i fri er det enten fordi du står i en bakke eller fordi girkassa ikke står i fri.. Du har fått kabelen riktig plassert da? Plasthylsa rundt kabelen skal stoppe i torpedoveggen og det hullet rundt girkassa. Løft opp pedalen (og sett noe under så den holder seg slik). Hekt på wire på pedalen, kryp under bilen og fest den til utløserarm. Ta bort det du brukte til å holde pedalen oppe og trykk på pedalen og løft den opp med tåa igjen for å ta opp slakke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoSkrue Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 disse bilene har selv justerende clutsj, for å skifte wirer på denne så drar du låse platen helt tilbake for å frigjøre mekaninsmen oppunder ved pedalen. du må også løse låse pinnen og ta av hele plast mekaniskem for å bytte wiren. det er dette som er hele justeringen, når du setter på den nye wiren igjenn og tråkker på pedalen så justerer den seg opp selv. hvis bilen din går gramover selv om gir spaken står i fri så ligger lamell plata intill svinghjulet, du har i dette tilfellet satt på wiren feil eller låst wire mekanismen slik at den ikke får justert seg 100% denne mekaninsen er fjørbelastet, du må ta av hele mekanismen for å få av wiren. det er en lås også på justerings plata, du må dra mekanismen over denne låsen for å få byttet wiren. hvis du har gjort dette og bilen fremdeles slurer så er clutsjen slitt og må byttes . i enkelte tilfeller så mnå du også bytte plast mekanisken fordi tennene blir slitte og ikke tar tak som de skal gjøre lenger. Siter Mitt Prosjekt : Overhaling av b230ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 hvis bilen din går gramover selv om gir spaken står i fri så ligger lamell plata intill svinghjulet Lamellplata ligger jo inntil svinghjulet hele tida så lenge man ikke trykker inn clutchpedalen. Og hvis kassa står i fri skjønner jeg ikke helt hvordan det kan overføres kraft fra inngående aksel til utgående (hvis kassa er frisk og fin ,fungerer som den skal og virkelig står i fri såklart) Detta var nytt for meg... *edit: sjekk forresten at du har fått rett wire. Hvis bilen er original skal du ha clutchwire til mt75 kasse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoSkrue Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Lamellplata ligger jo inntil svinghjulet hele tida så lenge man ikke trykker inn clutchpedalen. Og hvis kassa står i fri skjønner jeg ikke helt hvordan det kan overføres kraft fra inngående aksel til utgående (hvis kassa er frisk og fin ,fungerer som den skal og virkelig står i fri såklart) Detta var nytt for meg... *edit: sjekk forresten at du har fått rett wire. Hvis bilen er original skal du ha clutchwire til mt75 kasse. når plata ligger innat svinghjulet så tar det seffers tak. når du trykker inn pedalen så frigjør du denne plata og akslingene fri. å er justeringen feil her så ligger den innat, det er ikke mye som skal til for at dette skjer. sjekk justeringen en gang til. Siter Mitt Prosjekt : Overhaling av b230ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet November 14, 2006 Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 Hvis du leser mitt, ditt og trådstarters innlegg en gang til ser du at det er snakk om at girkassa står i fri. Altså er det ingen forbindelse mellom inngående og utgående aksel. Derfor har jeg vanskelig for å forstå hvordan du mener at bilen skal kunne bevege seg forover uansett hva svinghjul/clutch/trykkplate/inngående aksel gjør... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjusj Skrevet November 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2006 tusen takk for alle svar,ska reise heim å prøve på nytt.va litt merkelig heile greia synst ej da.motor å gir har gått under 100 000 så ej har sikkert bare montert d feil...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoSkrue Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Hvis du leser mitt, ditt og trådstarters innlegg en gang til ser du at det er snakk om at girkassa står i fri. Altså er det ingen forbindelse mellom inngående og utgående aksel. Derfor har jeg vanskelig for å forstå hvordan du mener at bilen skal kunne bevege seg forover uansett hva svinghjul/clutch/trykkplate/inngående aksel gjør... ja jeg forstår, men hvis vi stiller et spørsmål rundt dette da. hva skjer (med bilen i fri) om han trykker inn clutsj pedalen, hvis bilen fortsatt beveger seg forrover (vi snakker små marginer her) så er det kassa det er noe problemer med. hvis den derrimot stopper når han trykker den inn så er det lamell plata som ligger inntil, det er ikke mye som skal til før den tar tak. som sagt små marginer. en annen ting er hvordan gir overføringer og slikt er, nå skal jeg ikke påstå noe her for jeg husker ikke men kanskje det er noen justeringer på giroverføringen eller girspaken som gjør at den virker ut som den er i fri men som alikevel ikke er det 100% , men som sagt, skyter litt i blinde der. Siter Mitt Prosjekt : Overhaling av b230ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Inngående aksel driver kubbe-aksel. Kubbeaksel driver tannhjula på utgående(1,2,3,4,5 gir). Desse tannhjula roterer fritt på utgående aksel helt til synkromeshen blir koblet over synkroniseringa til det enkelte giret som skal låses(i gir). Så viss bilen hans går fremover i fri i krypefart,alså såvidt den kryper fremover,er det noke galt i kassa hans!Kan være et tannhjul som roterer tregt på utgående,slakk innvendig i kasse(som gjer at det halveis kiler seg eller går i inngrep/slurer) osv. T.o.m for lite olje kan være årsak. Går den fremover i samme hastigheten som i et gir,har den enten låst seg i et gir eller giroverføringene er feiljustert. Enten kassa eller overføringene. Men biler går ikkje fremover i fri sjøl med inn- eller ut-kobla clutch viss kasse/overføringer er ok! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg