VolvoSkrue Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Inngående aksel driver kubbe-aksel. Kubbeaksel driver tannhjula på utgående(1,2,3,4,5 gir). Desse tannhjula roterer fritt på utgående aksel helt til synkromeshen blir koblet over synkroniseringa til det enkelte giret som skal låses(i gir). Så viss bilen hans går fremover i fri i krypefart,alså såvidt den kryper fremover,er det noke galt i kassa hans!Kan være et tannhjul som roterer tregt på utgående,slakk innvendig i kasse(som gjer at det halveis kiler seg eller går i inngrep/slurer) osv. T.o.m for lite olje kan være årsak. Går den fremover i samme hastigheten som i et gir,har den enten låst seg i et gir eller giroverføringene er feiljustert. Enten kassa eller overføringene. Men biler går ikkje fremover i fri sjøl med inn- eller ut-kobla clutch viss kasse/overføringer er ok! er helt enig med deg der, men det jeg mente var ikkekrype fart, har faktisk vert borti biler som der plata har lagt intill og bilen liksom for et lugg (en svært liten bevegelse) i fri, når jeg da har tråkket pedalen inn så har det gitt seg. men som du nevnte krypefart, det hørtes litt vel mye ut ja. får håpe det er bare justeringer som skal til da, eller så er det vel kasse bytte ? verste fall. selv med liten olje på så skjer ikke dette med en gang. Prater vi automat så blir saken en helt annen når vi snakker olje, da vil bilen slure og tar lite tak. Siter Mitt Prosjekt : Overhaling av b230ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjusj Skrevet November 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 justerte opp clutchen igår å fyrte opp,men bilen gikk fortsatt forover. prøvde å trykke inn cluthcen å da sto den still.tok mej en kjøretur ,den funka heilt greit til ej skulle slakke ned å gire om til 1. gir.den nekta å gå i 1..måtte stoppe heilt for å få den i gir,men d va bare d giret.alle andre gira var ingen prob.nokken sa att d kunne vere clutchplata som var problemet..ikkje veiyt ej(fortvilet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoSkrue Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 justerte opp clutchen igår å fyrte opp,men bilen gikk fortsatt forover. prøvde å trykke inn cluthcen å da sto den still.tok mej en kjøretur ,den funka heilt greit til ej skulle slakke ned å gire om til 1. gir.den nekta å gå i 1..måtte stoppe heilt for å få den i gir,men d va bare d giret.alle andre gira var ingen prob.nokken sa att d kunne vere clutchplata som var problemet..ikkje veiyt ej(fortvilet) ok det var som jeg nevnte, altså klutsj delen. hm, da virker det ut som det kan være trykkplata ja, ta også en titt på utløserlager, om det sviver rundt som det skal, om det sitter der det skal. har svinghjulet og trykk plata fått en blåsvart farge i banen så må dette byttes, da har den vært brent som vi sier. svinghjulet kan du slipe ned med et grovt slipepapir (for hånd) og avslutt med noe finere. trykkplata skifter du sammens med lamellplata , altså komplett med utløserlager og alt. se etter om det er noen løse deler/nagler på trykkplata, er det det så må den skiftes, da er den slitt, sitter disse fast men har fått farge så kan du i noen tilfeller slipe denne også. men se skikkelig over føre du i det hele tatt tenker på pusse papir, det er nok som du nevner at trykkplata er gåen. sjekk også om clutsj gaffelen (den delen som utløserlager sitter i) sitter skikkeligt i sporet og at fjør/klips er helt. men føre dette igjenn. har du sørget for å få riktig wire ? og at denne sitte der den skal sitte ? Siter Mitt Prosjekt : Overhaling av b230ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.