Gå til innhold

325 turbo!! trenger tips

Ranger emnet


fasttrax

Anbefalte innlegg

Heisann =)

 

jeg har en relativt strøken bmw e30 90 mod, med en lat 316i motor. tenkte jeg skulle få litt mer pulver i, tenkte da på å ta utgangs punktet i en b20b25 motor, men har lagt merke til at det er to typer av denne og er litt usikker på hvilken av disse som er det beste utgangs punktet, om det er noen som har erfaring med tilsvarende bygg så sier jeg ikke nei takk til litt tips osv, og hvor det er best og handle deler =)

 

motor har ikke blitt kjøpt inn enda, så hvis det er noen som har en å gi bort/selge så er det bare og si ifra, så skal jeg vurdere det litt nærmere når jeg har fått undersøkt hvilke type jeg vil gå for =)

 

mvh morten

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iom han skriver han hadde tenkt å bruke M20B25 motoren så tipper jeg han mener det.

(M20)B25 blei levert i to utgaver ja. En før og en etter facelift som kom i slutten av 87. Du har facelift bil fra før ser jeg. Nyeste utgaven er bedre egnet for turbo pga. lavere komp orginalt. 8.8.1 (9) mot 9.7.1 som er i den gamle utgaven.

 

turbobygg koster - ALLTID. og jeg vet ikke hvor mye du har tenkt å legge i det. men om du setter deg et budsjett kan du runde av oppover å så gange med to så bør du nerme deg den faktiske kostnaden.

Er du flink til å lete opp brukte deler kan du slippe billigere unna.

 

Grovt sett kan du si du har to oppsett å velge i på den motoren.

"snik bygg" eller åkjøre løpet ut.

du kan også kombinere begge oppsettene som meg.

 

mitt oppsett lyder som følger:

 

adapter på mnifoil

ekstern wg

turbo

ic

datasprut

neddreide stempler (8.2 i komp)

MLS toppakning

ARP studs

BTR (linær)

dyser 6stk 420cc

bensinpumpe (maks 550 hk)

sachs 618 trykkplate

zinterlamell (4puck)

 

tror det er det meste

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for 24V versjonen hvis det er det du tenker på av forskjeller.

http://www.stanford.edu/~probal/BMW/BMW_engine.jpg

vs

http://www.turbo-kits.com/images/bmw325_tsi.jpg

 

 

det er 24 ventiler av b20b25 blokka? mente jeg måtte opp på den nyere b50b25 typen med vanos og styr jeg da?

 

Det jeg tenker på er holdbarhet rett og slett.. har ikke tenkt å lage noe værsting motor, men litt artig blir det jo ;)

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 24 ventiler av b20b25 blokka? mente jeg måtte opp på den nyere b50b25 typen med vanos og styr jeg da?

 

Det jeg tenker på er holdbarhet rett og slett.. har ikke tenkt å lage noe værsting motor, men litt artig blir det jo ;)

 

M20B25 er 12 ventilert. Du må opp i M50B25 (e36) for å få 24V og M50TU/B25 for 24V og vanos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iom han skriver han hadde tenkt å bruke M20B25 motoren så tipper jeg han mener det.

(M20)B25 blei levert i to utgaver ja. En før og en etter facelift som kom i slutten av 87. Du har facelift bil fra før ser jeg. Nyeste utgaven er bedre egnet for turbo pga. lavere komp orginalt. 8.8.1 (9) mot 9.7.1 som er i den gamle utgaven.

 

turbobygg koster - ALLTID. og jeg vet ikke hvor mye du har tenkt å legge i det. men om du setter deg et budsjett kan du runde av oppover å så gange med to så bør du nerme deg den faktiske kostnaden.

Er du flink til å lete opp brukte deler kan du slippe billigere unna.

 

Grovt sett kan du si du har to oppsett å velge i på den motoren.

"snik bygg" eller åkjøre løpet ut.

du kan også kombinere begge oppsettene som meg.

 

mitt oppsett lyder som følger:

 

adapter på mnifoil

ekstern wg

turbo

ic

datasprut

neddreide stempler (8.2 i komp)

MLS toppakning

ARP studs

BTR (linær)

dyser 6stk 420cc

bensinpumpe (maks 550 hk)

sachs 618 trykkplate

zinterlamell (4puck)

 

tror det er det meste

 

Ser ut som et oppsett du kan kjøre endel trykk på! :)

 

Hva slags sprut bruker du? Er bilen ferdig?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20B25 er 12 ventilert. Du må opp i M50B25 (e36) for å få 24V og M50TU/B25 for 24V og vanos.

 

 

 

M20B25 er 12 ventilert. Du må opp i M50B25 (e36) for å få 24V og M50TU/B25 for 24V og vanos.

 

hvordan er det med motor fester i e30 med den m50b25, må jeg sveise nye fester osv?

derfor jeg har tenkt på b20b25 blokka, da den er lettere og tilpasse.. vanos vil jeg ikke ha, det er jo så absolutt et pluss, men også et minus med tanke på at det er en haug med ekstra bevegelige deler i motor, og det er dyrt når det først ryker =p

 

takk for alle svar hittil =) setter pris på det..

 

og ehrnst, du hører nok mer fra meg snart =) hehe

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det med motor fester i e30 med den m50b25, må jeg sveise nye fester osv?

derfor jeg har tenkt på b20b25 blokka, da den er lettere og tilpasse.. vanos vil jeg ikke ha, det er jo så absolutt et pluss, men også et minus med tanke på at det er en haug med ekstra bevegelige deler i motor, og det er dyrt når det først ryker =p

 

takk for alle svar hittil =) setter pris på det..

 

og ehrnst, du hører nok mer fra meg snart =) hehe

 

Vibe her på forumet har satt m50 maskin i sin e30, du kan jo ta en titt på tråden hans. http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=60971&highlight=vibe

 

Men du kommer sikkert til å bli veldig fornøyd med en m20 maskin også.

Jeg har m20b25 i min bil, uten turbo. Jeg har ikke noe negativt å si om den bortsett fra at de har en tendens til å tikke.

 

Det går an å bygge m20 maskinene om til 2,7 liter med 2,4 diesel veiv og m20b20 stempel og råder.

 

Jeg må legge til at jeg ikke har noe erfaring med trimming, motorbytte og sånt. Jeg bare gjenforteller ting jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibe her på forumet har satt m50 maskin i sin e30, du kan jo ta en titt på tråden hans. http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=60971&highlight=vibe

 

Men du kommer sikkert til å bli veldig fornøyd med en m20 maskin også.

Jeg har m20b25 i min bil, uten turbo. Jeg har ikke noe negativt å si om den bortsett fra at de har en tendens til å tikke.

 

Det går an å bygge m20 maskinene om til 2,7 liter med 2,4 diesel veiv og m20b20 stempel og råder.

 

Jeg må legge til at jeg ikke har noe erfaring med trimming, motorbytte og sånt. Jeg bare gjenforteller ting jeg har lest.

 

 

Dette begynner jo å se riktig bra ut =) takk for alle svar så langt, håper det kommer fler, og oppdateringer i tråden "min bmw e30" vil komme så for jeg kommer igang med noe motorbygg =)

 

det med m20 motor med 324td veiv stemmer det, har undersøkt det litt =) og vet det er mange som har brukt det, du må vel smi litt så vidt jeg har skjønt, men det får jeg sikkert ordna på en eller anna måte =)

 

men hvis det er noen som er litt proffe på sveising så kunne jeg godt ha fått litt undervisning i det =) hehe.. kjekt når jeg skal begynne og fikse eksos og div rør. har lyst til å gjøre det meste selv, men pga mangel på verktøy og litt "proft" verksted så blir det vel ikke så jeg får gjort det =p

 

men takk igjen for alle svar, håper det kommer fler =)

1,8gl 87mod. Low Fat and slow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår