Gå til innhold

24x godkjent med over 220hk?

Ranger emnet


Wrasko

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det holder for å få godkjent T5 motoren min, har du noen mulighet for å få tak i de papirene?

 

Det hjelper desverre lite.

BT krever at DIN bil, skal ha godkjenning fra enten uavhengig lab (tüv), eller da fra produsent.

 

Volvo, på sin side, sier at de ikke har myndighet til å gå utover fabrikkgodkjenningen.

 

ergo. tüv eller no-go, med mindre du er blond og har stor utringning, da har du KANSKJE en sjanse..

 

Derimot, ble alt strengere, etter de tullingene hos b.t. som jukset med registreringer av egne kjøretøy/venners kjøretøyer.

 

Godkjenninger i fremtiden blir nok enda værre, da man vil da se på motorens originale effekt, ikke dens nedtrimmede effekt.

 

ergo. trimmer du ned en b230et til 100hk, gjelder den fremdeles som 182hk.

 

ja, vet 240 blir godkjent med mer, men i visse tilfeller (hk økningsavgift ved importbil feks.), vil da den originale ytelsen til motoren gjelde, evnt. den nye, om den nye ytelsen er høyere enn org.

 

feks. chevy 350tpi, har jo for mye moment og hk, for en 240..I fremtiden vil den bli umulig å godkjenne, selv om du har papirer på at den er trimmet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT suger kukk. og dissa høye Co utslippkrava suger enda mer.. :( men sånn er nå norge...

 

Ja og det som er enda værre, er at b.t. av meg krever støy i "forbikjøringsmodus"..

 

bilen min støyer ikke så veldig mye på jevn gass, men om du gasser brått, da bråker den som h****

 

bråker mest på 5-6000rpm, men det er i praksis ikke tilstede i vanlig kjøring.

på nyere biler, er det standstøy, men b.t. i bergen, mener at jeg, siden jeg har eldre bil, må gå etter "forbikjøringsstøy".

 

"jippi".... :P Men det er jo bare for meg å klemme sammen db-innsatsen min til 1.5", så forsvinner alt som heter motorlyd... Den kan jeg til gjengjeld kaste senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det som er enda værre, er at b.t. av meg krever støy i "forbikjøringsmodus"..

 

bilen min støyer ikke så veldig mye på jevn gass, men om du gasser brått, da bråker den som h****

 

bråker mest på 5-6000rpm, men det er i praksis ikke tilstede i vanlig kjøring.

på nyere biler, er det standstøy, men b.t. i bergen, mener at jeg, siden jeg har eldre bil, må gå etter "forbikjøringsstøy".

 

"jippi".... :P Men det er jo bare for meg å klemme sammen db-innsatsen min til 1.5", så forsvinner alt som heter motorlyd... Den kan jeg til gjengjeld kaste senere.

 

Det høres ut som jeg har mye gøy i vente, når den tid kommer. Jeg skal vise bilen min i Skien, men de er sikkert ikke bedre der.:heyyou:

Er glad for alle tips som kan gjøre turen til BT lettere:coplight :coplight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som jeg har mye gøy i vente, når den tid kommer. Jeg skal vise bilen min i Skien, men de er sikkert ikke bedre der.:heyyou:

Er glad for alle tips som kan gjøre turen til BT lettere:coplight :coplight

 

Kle deg pent og ha masse papirer og orden på sakene dine i hvert fall! :) Hehe! Ja, er ganske tåpelig at på gamle biler så skal det være strengere krav til støy enn på nye biler.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, støy er forsåvidt det enkleste å fikse.

Effektmålinger kan jo også trikses til, da spesiellt på turbomotorer.. Er jo enkelt å skru ned ladetrykket!

 

En sugemotor er litt værre å trikse ned effekt på, da må man bli kreativ.

 

Det jeg anbefaler deg, er å lage søknad allerede nå, så du har plenty tid å klage/argumentere. Skriv skikkelig søknad med alle vedlegg, argumenter, m.m. Ikke møt opp der, uten å ha alle papirer på stell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, støy er forsåvidt det enkleste å fikse.

Effektmålinger kan jo også trikses til, da spesiellt på turbomotorer.. Er jo enkelt å skru ned ladetrykket!

 

En sugemotor er litt værre å trikse ned effekt på, da må man bli kreativ.

 

Det jeg anbefaler deg, er å lage søknad allerede nå, så du har plenty tid å klage/argumentere. Skriv skikkelig søknad med alle vedlegg, argumenter, m.m. Ikke møt opp der, uten å ha alle papirer på stell!

 

Hvor er det papirene skal sendes da, er det noen spesiell avd. hos BT? Må jeg skaffe papirer på at volvo godkjenner 220hk, eller har BT de papirene:confused: :confused:

Jeg virker sikkert dumm nå, men papirer er min svake side..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, støy er forsåvidt det enkleste å fikse.

Effektmålinger kan jo også trikses til, da spesiellt på turbomotorer.. Er jo enkelt å skru ned ladetrykket!

 

En sugemotor er litt værre å trikse ned effekt på, da må man bli kreativ.

 

Det jeg anbefaler deg, er å lage søknad allerede nå, så du har plenty tid å klage/argumentere. Skriv skikkelig søknad med alle vedlegg, argumenter, m.m. Ikke møt opp der, uten å ha alle papirer på stell!

 

går greit å sette ned effekten på en sugemotor..

 

1. strupe ned diameter på overgang mellom innsug og gasspjeld.

 

justerbart kamdrev og justere litt bort fra optimalt.

 

senke tenning noen grader..

 

tar noen gamp på det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke 240 med stabstag i motorrommet og ordentlige dempere godkjent til 238hk da?

 

Dette er det Volvo har lagt ut ang effekt:

 

242, 244, 245, 264, 265:

Kode YV1 D1 - Motoreffekt:

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det ventilerte skivebremser foran, kan det benyttes effekter opp til 220 hk DIN (28 kpm).

Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår