Gå til innhold

3veis eller 4-veis frontsett og element plasserings spørsmål

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Skal kjøre Lotus By Seas framme i bilen min men jeg er i tenkeboksen, 3-veis eller 4-veis?

Skal kjøre aktivt så jeg slipper heldigvis analoge delefilter med all de problemene/timene det tar og få riktig, skjelden man treffer på første forsøk vil jeg tro og gode delefilter komponenter er DYRT:shake

Litt bilder for de uinvidde;

 

RT27 1" diskanter.

RT27F.jpg

RM110 4,5" mellomtoner.

RM110.jpg

PTW165 bassmellomtoner, prototyper så ikke helt lik bildet.

PW165.jpg

 

Angående de PTW bassmellomtonene, de har ikke metall membran men det jeg synes ser ut som kevlar eller llignende.

 

3-veis: Et element av hver type i hver side av bilen.

4-veis: Som nevnt ovenfor men pluss på 6,5" i hver fordør.

 

Det vil da si, diskant ved der man justerer speilene, 4,5" i dashen, 1 eller 2 (3-veis/4-veis) i dørene.

 

Hva tro dere da?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det blir fremdeles 3-veis selv om du har doble basser. Antall "veier" går bare på hvor mange deler du splitter opp frekvensområdet i.

 

Aktive filtre er ikke noe enklere å få til enn passive, og noen ganger kan passive systemer være bedre enn aktive løsninger. Det kommer helt an på hva slags dele-, justerings- og korrigeringsmuligheter du har på det aktive filteret, og hvilke filtersteilheter du har å velge mellom. Men aktive filtre har såklart den fordelen at det er enklere å skru på en knott enn å bytte ut X antall passive filterkomponenter... Og bedre kontroll på elementene da.

 

Når du skal bruke så mye penger på så gode elementer ville jeg fått simulert/modellert et passivt filter som tar hensyn til montering, spredning osv. i DIN bil, og deretter fått bygd et aktivt filter etter det. Bør ikke være noe som helst problem, dessuten er aktive filterkomponenter endel billigere enn passive..

 

;)

 

EDIT: om du skal velge enkle eller doble midbasser pr. dør kommer også an på hvor stort volum du har tilgjengelig. Uten at jeg vet parametrene på det aktuelle elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet er det at jeg ikke vet paremeterene på 6,5" elementetet det er det samme som den med metall membran bare at det er byttet ut med et annen materiale.

Noen parametre blir sikkert endret men kan det ha så mye og si?

Må jeg med andre være skikkelig dreven i bilstereo hvist jeg skal høre forskjell?

 

Altså når jeg skrev 4-veis mente jeg 4-veis, ikke 3-veis med 2stk 6,5" :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 veis vil kunne bli bedre siden man har flere parametrer å justere... men lett å skru seg helt bort og...;) enklere med 3 veis isåfall men blir "litt feil" siden en mellomtone som også skal spille midbass kan fort forvrenge og farge lyden.

 

passive delfiltre krever minst en spektrum analizator og det har de ferreste tilgang til.... og dessuten er ikke bare å finne delfrekvensen men også steilhet og ikke misnt impedans tilpasning.... derfor: enklere med aktiv deling...:)

 

klangen forkjell på metal eller andre menbran materialer er mest "hørbar" i øvre områder. i mellombassen som sitter ned ved døra skulle ikke ha så mye å si...

 

åsen bil skal dettte monteres i forresten? og hvilken elektronikk skal du bruke?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt utstyret skal inn i en Mercedes W201, eller 190 om du vil :)

 

Annet enn elementer er ikke bestemt enda desverre, dette blir et langtidsprosjekt så jeg har god tid på meg til og få ting slik jeg vil ha de.

 

Tenkte og kjøpe forsterkere med aktive delefiltre, er litt fan av Audison også så det kan hende det blir noe Lrx utstyr baki bilen ett sted ;)

 

Alt annet enn elementer er ikke bestemt enda. Denne stereoen blir en god del dyrere enn jeg i utgangspunktet hadde sett for meg men slik er det når man går av skaftet med og handle elementer, de bør resten stå i stil.

 

Har forresten nok elementer av samme type som tidligere nevnt til og får tre veis bak også men det får jeg se på senere en gang tror jeg.

 

Kan mellomtone og diskant stå langt unna hverandre?

Blir det ugunstig at diskanten står ved der speil justereren egentlig skal være og 4,5" i dashen ved frontruten?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, den ja. nok med plass oppe i dashen til et 3-4" element med tilhørende diskant, men best med 5.25" self... dørane på MB er solide og trenger ikke så extrem mye demping ;) så et par mellombaser burde vært ideelt der...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo som sagt prøve og klemme den 4,5" oppi dashbordet.

Men i døren, men siden jeg skal ha midbass og bass i døren, hva er skal komme først, skal midbassen være lengst fremme på døren og bassen like bak?

Altså sett i lengderetning på bilen....

 

Noen tanker om delefrekvenser?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

coax

 

Er jo som og banne i kjerka det ;)

 

Har en del elementer som allerede er kjøpt som jeg gjerne vil bruke og dette skal ikke bli et anlegg med halvgode løsninger, jeg vet de elementene jeg har er noe av det beste man kan få så jeg vil gjerne utnytte de maksimalt.

 

Hvor ofte ser du 4-veis frontsett forresten? ikke så ofte vil jeg tro så jeg har lyst til og prøve dette :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

midbass og bass i dørane blir neppe bra siden "bassen" trenger en noenlunde avstemt kasse og en del volum, og det kan være greit å ha muligheter for å kunne sveive vinduene ned....men du må gjerne prøve :)

 

som chasine sier så holder med at subben er bak i bilen... hvilken type kasse er mer avhengi av type element.

 

optimal og ideel så skal helst ikke elementene diskant/mellomtonen stå langt fra hverandre ellers ang delefrekvenser må prøves frem men "generelt" delefrekv til diskant ifra 2500Hz og oppover, mellomtone helst fra 100-150Hz og oppover, mellombass fra 40-50Hz og maks 200-250Hz. Subb fra 60Hz og nedover. som sagt avhengi av parametrene til elementen og....

 

"ekte" 4 veis frontsett?? det har jeg... med 2 x 6,5" som subb midt i dashen :doh

 

 

-gamle bilde fra da jeg brukte PG-

rr5sf5.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo som og banne i kjerka det ;)

 

Ikke for å krangle, men ble Norgesmester i 2003 med dette oppsettet i en 190E 2,3-16.... Lite banning den gangen gitt... :m'm:

 

Vil nok anbefale deg et 4-veis oppsett med diskant lavt nede i a-stolpe, 4/4,5" på dashen med modifiserte deksler, 6,5" midbass i godt dempet/tettet dør eller kickpanel og 10/12" sub etter behag. Klarer du også å dele alt dette aktivt har du nok ett godt utgangspunkt.... :)

Pioneer Reference Series

 

Bilen min

http://www.fmh.moo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være party-pooper, men... 4-veis i front, blir ikke det mer jobb enn moro? Ser at det er mulig, men er det noe vits?

 

Jeg henger med på treveis i front, samt subwoofer for et "fireveis" oppsett totalt sett, men har ikke tenkt til å dytte sub'en foran ettersom de laveste frekvensene er så vanskelig å retningsbestemme.

 

Om subkassa lages riktig og det ikke kommer resonanser og andre uhumskheter (lyder over 50-60Hz) fra bak i bilen, så kan jeg ikke se for meg hvordan dette skal være en ulempe (altså det å ha subwooferen baki).

 

Nå skal jeg ha ~200 liter kasse til sub'ene mine, men jeg ser ikke for meg at en kasse på mer enn 20 liter er lett å få klemt inn foran i en bil, og strengt tatt er vel det nødvendig for å få SUB i ordets rette forstand.

 

Ang. argumentet der "sub'ene" monteres i døra, støtter jeg Matador når det gjelder kassevolum... Midbass er én ting, men SUB fra 6,5"? Det er mye luft som skal flyttes, så jeg ville i såfall benyttet meg av noe som EU700'en til Elemental Designs som har slaglengde i verdensklasse! :)

 

Men for all del, respekt om du får det til og det låter bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår