Gå til innhold

3veis eller 4-veis frontsett og element plasserings spørsmål

Ranger emnet

opel freak

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

koax er grei og "enklere" å montere... slik chasin beskriver og beviste det:) ellers er jo som du sier en grei oppsett men husk at du må kunne justere dette riktig ellers fort gjørt å skru seg helt bort inatta og... hvilken klase vant du i chasin?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

party-pooper? :) self er det "enklere" med 4 veis "normal" oppsett men spørs på hvilken utfordringer man vil prøve... enkelte av oss vil også ha litt subb info selv om man fjerner "dedikert" subb kassen, men: subb kasse på 200 liter?... er det noe "mindre fjern"? :hammer :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det dere som misforstod meg når eller var det jeg som misforstod dere?

Jeg mente ikke sub i døra da selv om det kunne ha vært litt heftig.

Mente bass, altså ned til sub frekvens.

Men det coax greiene funker sikkert det men det er bare det at alle elementer er innkjøpt, så det så ;)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tror folk om spørsmålet mitt om element plassering da?

Mid bass fremst i døren og bass like bak?

Hvordan frekvenser skal du egentlig dele på da? I min verden går midbassen ned mot subbassen. Jeg hadde helt klart latt alle 6.5" spiller ned mot subben. Da får men helt grei trykk og smell i midbassen :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan frekvenser skal du egentlig dele på da? I min verden går midbassen ned mot subbassen. Jeg hadde helt klart latt alle 6.5" spiller ned mot subben. Da får men helt grei trykk og smell i midbassen :)

Er desverre litt usikker på terminologien her skjønner dere.Det blir vel totalt 5-veis med subben også.

Hvordan er rekkefølgen nedover?

1-diskant

2-mellomtone

3-?

4-?

5-sub

Hva heter 3 og 4 hvist man tenker seg at alle elementene kommer etterhverandre?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-diskant

2-mellomtone

3-? =midbass

4-? Bass

5-sub

Hvor for ikke klemme en 5.25 dashen som mellom tone og sette denne fast godt og la den spille så dypt som mulig, så setter du en 6,5(eller større..) i døra som spiller mellom mellomtone og subwoofer som du har i bagasjen. Less is more vil jeg tro..

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-diskant

2-mellomtone

3-? =midbass

4-? Bass

5-sub

Hvor for ikke klemme en 5.25 dashen og sette denne fast godt og la den spille så dypt som mulig, så setter du en 6,5(eller større..) i døra som spiller mellom mellomtone og subwoofer..

Da var det det jeg trodde da, hehe ;)

Grunnen til det med 5,25" er at seas lotus ikke leverer et slikt element, vil gjerne kjøre med bare seas anlegg i bilen.

Så tilbake til element plassering, siden midbassen skal spille i en høyere frekvens har vel den et mindre kassebehov enn den som skal spille bass?

Am i right?

Isåfall vil jeg helst ha midbass fremst og bass bakerst men blir det bedre om det er omvendt?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du egentlig la to elementer spille frekvensområdet fra ~200hz til rundt 60-70hz? Tror egentlig at to elementer som begge spiller innonfor samme område gir MYE bedre resultet, spesielt når de skal monteres i samme dør og mest sannsynlig i samme "kasse"

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du egentlig la to elementer spille frekvensområdet fra ~200hz til rundt 60-70hz? Tror egentlig at to elementer som begge spiller innonfor samme område gir MYE bedre resultet, spesielt når de skal monteres i samme dør og mest sannsynlig i samme "kasse"

To separate kasser i samme dør ja....

Hvorfor vil ikke 4-veis bli bedre enn 3-veis da tror du?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider