Gå til innhold

3veis eller 4-veis frontsett og element plasserings spørsmål

Ranger emnet

opel freak

Anbefalte innlegg

To separate kasser i samme dør ja....

Hvorfor vil ikke 4-veis bli bedre enn 3-veis da tror du?

Hvordan vil du dele opp døra i to kasser da? :)

Er mye mer som kan gå "galt" og gi mindre bra lyd og det at to elementer spiller så liten frekvensområde synes jeg er bortkastet. Da ville jeg heller gått for en 8" som spiller samme område som de to i dine planer ville gjort.

Kan jo snu spørsmålet og spørre; hva er bedre med din metode enn vanlig 3-veis front? :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan vil du dele opp døra i to kasser da? :)

Er mye mer som kan gå "galt" og gi mindre bra lyd og det at to elementer spiller så liten frekvensområde synes jeg er bortkastet. Da ville jeg heller gått for en 8" som spiller samme område som de to i dine planer ville gjort.

Kan jo snu spørsmålet og spørre; hva er bedre med din metode enn vanlig 3-veis front? :)

Jeg har ikke sagt at det er bedre men, siden det er flere elementer og dele frekvensene på er det jo en mulighet for at det blir bedre enn 3-veis.

Jeg har ikke noe formening om dette for jeg har aldri hørt et 4-veis sett i aksjon så defor spør jeg her :)

Jeg synes "Matador" hadde mye fornuftig og si i denne saken og han mente at 4-veis kunn være en fordel.

Og dele opp døra i to kasser bli ikke noe problem det, glassfiber og mot er din venn ;)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det er bedre men, siden det er flere elementer og dele frekvensene på er det jo en mulighet for at det blir bedre enn 3-veis.

Jeg har ikke noe formening om dette for jeg har aldri hørt et 4-veis sett i aksjon så defor spør jeg her :)

Jeg synes "Matador" hadde mye fornuftig og si i denne saken og han mente at 4-veis kunn være en fordel.

Og dele opp døra i to kasser bli ikke noe problem det, glassfiber og mot er din venn ;)

Klart, det kan ha noen fordeler, men det er om du monterer rundt 10kg elementer på dashen ;)

Og om du skal dele et 5-veis system må du ha heftig mye delefiltre.

Greit nok at man kan dele døra opp, men får du opp vinduer etter det? :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal det være noe "grunn" til 5 veis så er det pga liten menbranen på mellomtonen eller en såkalt super tweeter... men synes du gjøre vanskeligere enn nødvendig...;) de fleste vinner bilen i Emma bruker som regel max 4 veis med subb bak og gjerne flere mellombaser da disse skal i tilleg til å håndtere en del bass også spille høyt og da er enklere med flere elementer (flere mellombaser) bla for å matche trykket fra subben....

om man velger en mellomtone som kan både tåle effekt og levere en brukbar frekvens kurve melom 100Hz og 3500Hz så er det størrre sjangser for at det blir mer enn bra nok, -ulempen med å få en mellomtone til å spille lavere er det faktum at menbranen begynner å bevege seg mer som en stempel og dette kan gi en modulasjon av høyere frekvenser som beveger seg i overflaten til menbranen som det samme element skal gjengi...

for å få en subb -eller mer bass- i dørane må eventuelt bygges en kasse i dørane slik at de elementen jobber optimal i den frekvensen, ellers vil de ikke kunne ytte noe særlig dype toner :) og det andre er at dette vil kreve mye, mye demping for det rister godt å få subb/bass i dørane... eget kammer/kasse til dedikert subb må du ha ;) en Open Air element funger også men tror ikke Seas har noe sånt og da må den også tåle effekt ellers/dessuten må du gjøre slik "andre" gjør: de må kjøres på en egen forsterker...:doh

Kan jo også nevnes at en annen fordel med å dele frekvens spektret i så mange bånd er at dette gir større effekt tålighet og mer dynamikk siden flere elementer jobber i en mer "begrenset" del av frekvensen med mindre komprensjon/anstrengelser/oppheting som resultat ...

hvilken delefilter skal du bruke forresten? regner med at du skal kjøre aktiv hele veien.. eller?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg skal greie 15liter i en dør uten og ødelegge for vinduet ja, noen liter her og noen liter der :)

Så blir dette adskilt i to kammer.

Dette skal kjøres aktivt hele veien var planen ja.

Jeg ser for meg at det blir litt vanskelig og dele 4-veis aktivt fremme i dørene i og med at det kansje er vanskelig og greie det med to forsterkere?

Kansje jeg må ha en forsterker til?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... altså: du må ha 2 kanaler (Left/Rigth) for hver bånd du deler... og skal du ha dedikerte subb/bass i tilleg til mellombasen foran, må du ha en dedikert amp til de... da disse ikke skal spille det samme som subben -slik du hadde tenkt deg?-

skal finne bildet av nåvarende oppsetet mitt, kanskje det blir lettere å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det i hodet mitt men det er litt vanskelig og forklare det ;)

Subben/subbene skal drives med en dedikert mono forsterker (kunne vært gøy med stereo og to elementer kansje?)

Så tenkte jeg, hvist man har en forsterker og deler den fra .feks 60-200hz og kjører den på bassen, går det da ikke ant og kjøre et signal ut av den forsterkeren via signal kabel som går fra 200hz og oppover til neste forsterker?

Mener og ha sett Audison forsterkere hvor dette er mulig.

Så tar man en 6-kanals forsterker og konfigurerer den til et 3-veis oppsett men den forsterkeren får da signal fra fra den andre, det vil si 200hz og oppover. Dermed deler man den bassen som egentlig skulle vært i treveis oppsettet høyere enn den egentlig skulle vært, altså fra 200hz og oppover.

Er som sagt litt vanskelig og forklare men jeg håper dere forstår det.....

Andre innspill angående type forsterkere jeg kunne brukt for og oppnå den delingen jeg vil ha ville vært fint :)

Takk for raske tilbakemeldinger forresten :D

Og "matador", bilder ville jeg vært takknemelig for :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller gått for en 8" som spiller samme område som de to i dine planer ville gjort.

Amen!

Dobble midbasser kan fort gå galt om de deles høyt opp mot mellomtonen.

Alternativet er 3 1/2 veis, der kun den ene midbassen spiller opp mot mellomtonen.

Men alt i alt fungerer det best med en stor midbass kontra 2 mindre.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. du gjør vasnkeligere enn nødvendig zoom zoom, og enig med deg dag ang mellombass men IKKE enig at et større element spiller "bedre" enn 2 mindre...:) -særlig i dette tilfelle der det er snakk om en 8" kontra 2x6,5".... og i dørane... ang delefrekvensen mot mellomtonen må prøves i ferdig monterte dør... ingen "teori" som tilsier hva er best nemlig...

ang Seas mellombasser vet jeg ikke om de trenger noe "dedikert" kasse for å spille mellombass, -til enkeltes forargrelse- kan jeg nevne at de Morel Elate 6 elementene jeg bruker -IKKE trenger det.... og de spiller fra 40Hz opp mot 200Hz :yodude:

mitt nåvarende oppsett:

3yhdeec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil IKKE gjøre det vanskeligere enn nødvendig, er litt ute og sykler her for jeg har ikke så lang erfaring med dette som dere garantert har forstått.

Jeg vil rett og slett ha råd for hva jeg kan gjøre og hvordan jeg kan gå frem for og få ønsket resultat ;)

Tenkte på en forsterker for hvert bånd men hvordan blir det og dele disse gjen da?

Må jeg til med en superavansert spiller?

ODR er ikke helt i mitt prissjikte for og si det slik ;)

Delefrekvensen jeg satte var jo bare for og illustrere mitt poeng forresten...

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) du BØR ha en "avansert" delefilter men det ville fungert slik du beskrev og... slik hadde jeg det før med Phoenix Gold forsterkere... ;) skal finne skjema på de og ;) og når du først bruker så fine elementer som Seas har må du huske den enkle reglen: ingen kjedde er sterkere enn sin svakeste ledd....:)

"gamelt oppsett" med ekte 4 veis aktiv deling og Phoenix Gold ;)

s1lpa9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er flere andre kunnskapsrike folk som har bygget avanserte installasjoner her i forumet, sett deg ned og les gjennom de forkjellige bygge prosjektene her i forumet og innhent informasjon ;)

Jeg har sett det men føler meg ikke komfortabel med og "kuppe" andre sine tråder med forskjellige sprøsmål heller, tenkte kansje de som følte for det ville legge inn et par ord her istedefor :)

Jeg har lest en god del på stereodelen her for og si det slik.....

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider